Nedostatek čipů zbrzdil prodej nových aut, rekordní byl zájem o vozy z druhé ruky

Události: V Česku se loni prodalo o dvě procenta víc nových aut (zdroj: ČT24)

Prodej nových osobních aut v minulém roce vzrostl meziročně o 1,9 procenta na více než dvě stě tisíc vozů, proti předcovidovému roku 2019 byl ovšem o 17,2 procenta nižší a situaci komplikovaly výpadky v dodávkách. Výrazný zájem kupců proto zaznamenávali dovozci ojetých aut z ciziny, prodalo se jich přes 185 tisíc, tedy nejvíc za posledních třináct let.

Prodeje nových aut loni omezoval zejména nedostatek vozů kvůli chybějícím čipům, a bilanci 206 876 prodaných vozů proto odborníci očekávali. První je Škoda Auto se 70 946 prodanými vozy, následují Hyundai s 20 200 automobily a Volkswagen, který prodal 16 813 aut. Na čtvrtém místě je Toyota s 10 334 prodanými vozy a pětici uzavírá Kia, která prodala 9787 vozidel.

V letošním roce by se podle odhadu společnosti PwC mohly prodeje zvýšit o čtyři až deset procent na 215 až 228 tisíc vozů. Podle analytika PwC Pavla Štefka ale budou i letos přetrvávat problémy dodavatelských řetězců automobilek, zejména nedostatek komponent, jako jsou čipy, hořčík nebo plastové pěny. Negativní vliv na poptávku ale bude mít i rostoucí inflace a pandemická situace. Příklon k ekologickým vozům bude pak mít vliv na skladbu vozového parku, dodal.

Příliš stará auta

Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného se nedostatek nových aut a potíže s čipy promítly i do trhu s ojetými vozy. Jejich dovoz loni stoupl o třiadvacet procent na 185 663 vozů, což je nejvíc od roku 2008.

Jejich průměrné stáří bylo 10,4 roku, podíl vozidel starších deseti let byl téměř 51 procent. Za alarmující Pokorný označil fakt, že dovoz aut starších 15 let přesahoval 21 procent celkového importu.

„Nejvyšší objem dovozů za posledních 13 let je varovnou zprávou pro tuzemský trh ojetých aut. Ukazuje se, že pod tlakem nedostatku aut legislativa zaměřená proti starým importům už zcela ztratila sílu a Česká republika se opět stala šrotištěm Evropy, navíc v době tlaku na ekologičtější pohony aut,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka společnosti Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto.

Nejvíce dováženou značkou byla Škoda se 40 103 vozy, dále Volkswagen s importem 38 120 ojetých aut a Ford s 15 298 vozy. Následují prémiové značky BMW, Mercedes a Audi.