Mystery shopping proklepne nespolehlivé zaměstnance

Praha – Žádnou výjimku nepředstavuje mizivá ochota a spolehlivost některých zaměstnanců při jednání se zákazníkem. Pro nešťastné firmy přitom existuje Mystery shopping, anglické sousloví, pod kterým se skrývá poměrně populární marketingová metoda pomáhající vylepšit kvalitu služeb při styku s klienty. Nejenže napovídá, jak zvýšit úroveň služeb firmy, ale například pro vysokoškoláky je to rovněž slušná a zajímavá brigáda. Nejčastějšími zájemci o služby „mystery shopperů“ jsou pak pochopitelně banky, cestovní kanceláře, letecké společnosti či obchodní řetězce. Příjemný prodejní personál totiž u těchto oborů patří k základním kamenům úspěchu.

„Mystery shopping neboli fiktivní nákup je vlastně o tom, že ten daný pracovník se v té firmě chová jako zákazník. To znamená, že žádá o služby a testuje, jakým způsobem se zaměstnanci chovají, zda dodržují všechna ta pravidla. V poslední době je takový nový trend zejména v Anglii, že se začala používat i na pracovníky státní správy, na úředníky,“ vysvětluje Petra Průšová, předsedkyně sdružení SIMAR, které sdružuje přední agentury zabývající se výzkumem trhu.

Na počátku je dobře formulované zadání

9 minut
Reportáž Petra Janečka
Zdroj: ČT24

Podle Martina Součka, ředitele oddělení Research services společnosti GFK Czech, je na začátku průzkumu prodejců rozumně formulovaný požadavek klienta. Podle toho je potřeba sestavit projekt, dotazovací schéma a najmout vhodné mystery shoppery. „Vybereme mystery shoppery tak, aby odpovídali úkolu, který mají splnit. Jsou vyškoleni, jednak co se týče role, kterou mají hrát, koho mají představovat, jednak co se týče informací, které mají získat. Ty většinou odpovídají vnitřním předpisům klienta, které klient vydá,“ popisuje důležitou část Souček. Falešní zákazníci se poté rozběhnou na pobočky nebo prodejní místa, která mají otestovat. Jimi zjištěné údaje se pak statistickými metodami a podle zadání klienta analyzují.

Nejčastějšími zájemci o zkoušku ochoty svých zaměstnanců jsou zástupci bankovního sektoru, cestovní kanceláře, prodejci automobilů či restaurace. „Všechny společnosti, které se zabývají prodejem, obchodem či i něčím jiným. Musí mít ale rozsáhlejší distribuční síť ať už poradců, či poboček,“ upřesňuje ředitel oddělení Sales & Marketingu společnosti GFK Czech Jaroslav Jíra.

Agentury je třeba pečlivě vybírat

V Česku můžeme narazit na specialisty, tedy agentury dělající jen a jen Mystery shopping, a pak na klasické agentury, kde je pouze jednou z mnoha nabízených výzkumných technik. U obou je ale potřeba pečlivě vybírat. „Je potřeba se zaměřit na to, jaké záruky kvality mi ta agentura poskytuje, jak kontroluje své pracovníky, jak dbá etických standardů, které je v této oblasti potřeba mít na paměti,“ radí Petra Průšová, která je mimo šéfování neziskového sdružení rovněž ředitelkou společnosti Millward Brown CZ, která služby Mystery shoppingu nabízí.

Jaroslav Jíra popisuje etické hodnoty Mystery shoppingu:

„Etika mystery shoppingu jako výzkumné metody je v podstatě velmi důležitou součástí celého toho zkoumání, protože u Mystery shoppingu platí, že zkoumaná osoba nesmí být odhalena, to znamená, že výsledky, které jsou odevzdávány našim klientům, nemůžou jít až na úroveň těch jednotlivých osob, respektive nemohou být spojitelné s tou osobou.“


Pouhé zjištění chyb zaměstnavatelům nestačí

„První fází je Mystery shopping, kdy zjistíte, jak je na tom vaše prodejní síť. Druhou fází je vypracování základních pravidel obsluhy zákazníka nebo jejich modifikace, které jsou potom ve třetí fázi proškoleny, a čtvrtou fází je potom nastavení motivačního systému pro zaměstnance tak, aby byli motivováni k tomu, aby ty standardy dodržovali a aby uplatňovali ty techniky naučené v tréninku,“ popisuje Barbara Hrabalová ze společnosti Market Vision fakt, že zjištění chyb personálu je často pouhým počátkem jejich pozdějšího tréninku. Průšová dodává, že Mystery shoppingy by se měly opakovat častěji do roka, aby se podle něj dala stanovovat dokonce přímá strategie pro vzdělávání zaměstnanců.

  • Martin Souček autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1121/112057.jpg
  • Jaroslav Jíra autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1121/112056.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 5 hhodinami

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
včera v 14:42

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...