Mimořádná schůze tripartity projedná situaci v dopravě

Praha - Hlavními tématy dnešního mimořádného jednání tripartity by měly být rozpočet Stáního fondu dopravní infrastruktury a nižší dotace na železniční dopravu. Odbory a zaměstnavatelé chtějí dát zástupcům vlády najevo, co si myslí o nižších příspěvcích ze státního rozpočtu, které jsou příští rok v plánu. Podle odborových předáků se vládní škrty podepíšou hlavně na samotných zaměstnancích v dopravě.

Částka, s níž fond hospodaří, postupně klesá. Zatímco loni měl k dispozici 96 miliard, letos to bylo zhruba 61,3 miliardy. Pro příští rok se počítalo původně s 37 miliardami. Ministr dopravy Pavel Dobeš chtěl na stavbu silnic a dálnic ze státního rozpočtu, který vláda schválila minulý týden, 9 miliard navíc. Ministr financí Kalousek původně ustupovat nehodlal, nakonec sám nabídl, že do fondu dopravní infrastruktury uvolní čtyři miliardy z rezerv určených na splácení úroků ze státního dluhu a ministra Dobeše částka uspokojila.

Avšak odbory a zaměstnavatelé tvrdí, že míň peněz do dopravy, ohrozí nejen samotnou výstavbu silnic, ale zkrátka přijdou pracovníci v oboru a utrpí i konkurenceschopnost Česka. "Pokud by se tyto peníze nesehnaly, ať už tedy z jakýchkoli jiných zdrojů, tak to může velkou měrou ohrozit zaměstnanost, tvrdí předseda ČMKOS Jaroslav Zavadil. 

Odborům se ale také nelíbí omezování státního příspěvku krajům na železniční dopravu. Pro příští rok vláda počítá se snížením dotace o 450 milionů korun z původních víc než 2,5 miliard. Chybějící částku by měly rovným dílem doplatit kraje, České dráhy a Správa železniční dopravní cesty. Odboráři ale tvrdí, že peníze nemají, kde vzít.

2 minuty
Tripartita dnes bude řešit hlavně problémy v dopravě
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zpětinásobit výkon větrných elektráren? Podle vznikající vlády je cíl nereálný

Vládní strategie počítá s cílem, aby v Česku do konce dekády vzrostl výkon větrných elektráren na jeden a půl gigawattu. Za pět let by se tak měl oproti současnosti zpětinásobit. Vznikající kabinet to ale nepovažuje za reálné. Podle zástupců oboru je ovšem řada projektů v přípravě a cíli se pořád ještě lze alespoň přiblížit.
před 18 hhodinami

Hospodářská krize v Libanonu vyhnala nahoru ceny elektřiny

Libanon, kdysi přezdívaný Švýcarsko Blízkého východu, uvázl v hluboké hospodářské krizi. Politická paralýza, bezpečnostní nestabilita a válka domácího teroristického hnutí Hizballáh s Izraelem z let 2023 a 2024 připravily tamní měnu o 97 procent hodnoty oproti roku 2019. Tyto problémy rovněž uvrhly osm z deseti obyvatel do vážných existenciálních problémů a zvýšily ceny elektřiny.
před 20 hhodinami

V rozpočtu může chybět až čtrnáct miliard na dávky, řekl Jurečka. Podle ANO je to víc

V návrhu rozpočtu na příští rok může chybět až čtrnáct miliard na sociální výdaje, připustil pro ČT ministr práce a sociálních věcí v demisi Marian Jurečka (KDU–ČSL). Ujistil však, že na důchody nebo dávky stát peníze prostě najít musí. Odmítl také kritiku hnutí ANO, že v resortu může scházet skoro 32 miliard korun. Pravděpodobná budoucí vládní koalice tvrdí, že v rozpočtu chybí celkem desítky miliard korun.
před 22 hhodinami

ŘSD nepodepisuje nové smlouvy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dál nepodepisuje kontrakty na nové projekty. K realizaci jsou sice připravené, jenže chybí peníze. V nejistotě se tak ocitají i klíčové stavby.
16. 11. 2025Aktualizováno16. 11. 2025

Hosté Událostí, komentářů z ekonomiky probírali povolenky ETS 2

V Událostech, komentářích z ekonomiky hovořili ekonom a hlavní poradce České bankovní asociace Miroslav Zámečník, hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda a europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) o emisních povolenkách ETS 2 nebo o plánech vznikající vlády převést poplatek za obnovitelné zdroje na rozpočet. Debatou provázela Nina Ortová.
16. 11. 2025Aktualizováno16. 11. 2025

Zrušení poplatků za obnovitelné zdroje vyjde na 18 miliard, říká Schillerová. Jurečka varuje před plošností

Místopředsedkyně ANO Alena Schillerová v pořadu Otázky Václava Moravce kritizovala, že v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury chybí desítky miliard korun. „Dopravní stavby jsou pro nás absolutní priorita,“ uvedla. Ministr v demisi Marian Jurečka (KDU-ČSL) uznal, že tato složka je problematická. Podle ekonoma Jiřího Rusnoka by dávalo smysl kvůli dopravním stavbám i zvýšit deficit. Stejně jako Jurečka naopak kritizoval, aby schodek rostl kvůli plošnému dotování cen energií nebo snížení odvodů OSVČ.
16. 11. 2025

V návrhu rozpočtu dopravního fondu nejsou peníze na silnice druhé a třetí třídy

V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok nejsou vyčleněny peníze na opravy a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů, uvedla vláda v demisi. Pokud stát ponechá odpovědnost za tyto komunikace regionům, ale přestane je financovat, povede to k rychlé degradaci dopravní infrastruktury, obává se předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).
16. 11. 2025Aktualizováno16. 11. 2025

Schodek státního rozpočtu by mohl být vyšší, řekla Schillerová

Skutečný schodek státního rozpočtu by nakonec mohl být v příštím roce vyšší než zatím předpokládaných 286 miliard korun, připustila v rozhovoru pro ČT místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Její hnutí tvrdí, že ve výdajích návrhu rozpočtu, který připravila vláda v demisi Petra Fialy (ODS), může reálně chybět minimálně 85 miliard korun. Končící kabinet to ale odmítá.
15. 11. 2025
Načítání...