Počet každodenních uživatelů internetového bankovnictví letos vzrostl v meziročním srovnání o pět procent. S tím však kontrastuje klesající bezpečnost tohoto on-line prostředí. Nyní je nejnižší od roku 2013. Přetrvává například nechuť klientů měnit hesla a PIN kódy. Z pravidelného průzkumu České bankovní asociace celkově vyplynulo, že Češi téma kyberbezpečnosti podceňují.
Měnit heslo v internetovém bankovnictví čtyřikrát ročně? Z Čechů to dělá málokdo
Doporučenou frekvenci změny hesla či PINu jednou za tři měsíce dodržuje necelá pětina Čechů. Jednou za rok si heslo změní 27 procent respondentů a více než polovina mění svá hesla méně než jednou za rok nebo vůbec.
Své finance na internetu kontroluje a spravuje podle průzkumu asociace každý den téměř třetina Čechů (30 %). Stejně vzrostlo každodenní využívání internetového bankovnictví prostřednictvím mobilního telefonu, meziročně o pět procent.
„Dnešní mobilní telefony se dají přirovnat k velmi kvalitním počítačům, a proto je třeba je i stejným způsobem chránit proti hackerským útokům. To ale Češi stále nedělají,“ řekl odborník na kyberbezpečnost ČBA Tomáš Hládek.
- Antivir v mobilním telefonu, jako součást zabezpečení, má stále pouze třetina oslovených (35 %) a čtvrtina (25 %) nemá dokonce žádné.
- Čtyřicet procent Čechů dokonce vůbec netuší, že něco takové existuje, vyplynulo z průzkumu České bankovní asociace.
- Riziko napadení hackery přes mobilní telefon však hrozí ve stejné míře jako u stolních počítačů nebo notebooků, upozorňuje bezpečnostní expert asociace Tomáš Hládek.
- Při neopatrném zacházení hrozí ztráta jak elektronické identity, tak důvěrných dat a v nejhorším případě i odcizení peněz z účtu.
Češi také stále více platí debetními kartami. „Debetní kartu využívá jako prostředek k placení 80 procent respondentů, což je sedmiprocentní nárůst proti roku 2016. Stejného nárůstu doznalo i využívání kreditních karet, a to především u starší generace. Možnost placení prostřednictvím mobilního telefonu stále využívá pouze pět procent Čechů, především nejmladší generace,“ uvedla ředitelka výzkumu SC&C Jana Hamanová.
Podíl využívání platebních karet k placení na internetu stoupl proti předchozímu roku o devět bodů. Na internetu kartou platí více než polovina dotázaných. Karta je také nejčastější volbou placení v případě nákupu na e-shopu, volí ji až třetina respondentů.
„Jednou ze zásad bezpečného chování v on-line prostředí v souvislosti s využíváním platební karty je nastavení různých limitů: denní, týdenní, pro platby přes internet. Pozitivním zjištěním je, že 91 % mužů a 77 % žen už této možnosti využívá a má limity na kartě nastaveny,“ uvedl Hládek.