Je to přesně 25 let, kdy Češi prodali své rodinné stříbro německému Volkswagenu. Že stát prodává mladoboleslavskou Škodovku právě Němcům, nebylo tehdy mezi lidmi rozhodně populárním rozhodnutím. Volkswagen ale přinesl nejen peníze, ale i respekt k tradicím automobilky, což dokazuje i bonmot bývalého šéfa představenstva Škody Vratislava Kulhánka o vlcích ve Wolfsburgu, který pronášel na pravidelných schůzkách s vedením.
Kulhánek: Když my dělali škodovky, po Wolfsburgu ještě běhali vlci
Když se před 25 lety řeklo „Škoda Auto“, lidem na západě se vybavila ne příliš spolehlivá auta z východního bloku. Tehdy ale do mladoboleslavské automobilky vstoupil německý koncern Volkswagen a od té doby dosáhla česká značka úspěchu, který by jí po revoluci předvídal málokdo.
Západ viděl v Československu po pádu komunismu bránu ke slibnému automobilovému trhu ve střední a východní Evropě. A samotná mladoboleslavská Škodovka málem skončila ve francouzských rukách. O automobilku totiž projevil zájem i francouzský Renault, který chtěl využít její levné pracovní síly k výrobě malých automobilů.
Nakonec se ale ukázalo, že si česká vláda vybrala dobře, což dokládá podle Kulhánka příklad Dacie, kam Renault později vstoupil a které se nevedlo tak dobře. Volkswagen poslal do Mladé Boleslavi ihned po převzetí nejen peníze, ale i 250 špičkových manažerů. „Volkswagen jednak slíbil řadu věcí pro rozvoj Škodovky a kromě toho respektoval i její tradici,“ dodává Kulhánek.
Vratislav Kulhánek byl hostem Devadesátky. Přečtěte si i jeho odpovědi na otázky diváků na chatu.
Smlouvu o přijetí automobilky, tehdy nesoucí název Škoda, automobilová akciová společnost, do koncernu Volkswagen podepsali český ministr průmyslu Jan Vrba a předseda představenstva koncernu Volkswagen Carl Hahn 28. března 1991. Dokument vstoupil v platnost 16. dubna 1991. Koncern Volkswagen následně svůj podíl postupně zvyšoval, až se stal 30. května 2000 stoprocentním vlastníkem akciové společnosti Škoda Auto.
Jedna věc je ale ekonomický prospěch automobilky a věc druhá pak emoce ve společnosti a ty byly tehdy poměrně silně protiněmecké. A to až tak, že šéf Volkswagenu Carl Hahn neřekl ani tehdejšími premiérovi Petru Pithartovi, že je ve skutečnosti sudetský Němec, který byl po válce odsunut.
„Řekl mi to až po deseti letech. Prý si to tenkrát netroufl říct,“ říká Pithart s tím, že Hahn podle svých slov nikdy nepřestal mít pozitivní vztah k Československu a koupi Škody Auto považuje za svůj vůbec nejlepší obchod.
Škoda Auto se skutečně stala globální značkou a jejím největším trhem už není Česko, ale Čína. A právě zaměření na rozvíjející se trhy, jako je Čína, Indie a Rusko, je podle automobilového odborníka Ferdinanda Dudenhöffera naprosto správným krokem. Doporučil dokonce, aby Volkswagen po skandálu s falšováním testů emisí zvážil možnost uvedení automobilů Škoda na americký trh. „Škoda nemá v USA na rozdíl od značky VW vypálený cejch,“ upozornil.
S tím ale někdejší šéf Škodovky nesouhlasí. „Do Spojených států se pokoušel prorazit Renault, Peugeot i Fiat a nikdo neuspěl. Získat trh znamená také zajistit servisní činnost po celých Spojených státech, což rozhodně není v silách Škodovky,“ dodává Kulhánek.
Evropa nakupuje auta ve velkém
Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii v březnu meziročně vzrostl o šest procent na zhruba 1,7 milionu vozidel. Odbyt se tak přiblížil hodnotám z března 2007, tedy krátce předtím, než automobilový průmysl zasáhla finanční krize, uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Prodej osobních aut ale neroste všem. Například značce Volkswagen i přes růst Škody Auto klesl.
Automobilový trh v unijní osmadvacítce rostl v březnu již 31. měsíc v řadě. Počet nově registrovaných osobních aut se zvýšil i za celé první čtvrtletí. V celé EU bylo od ledna do března nově zaregistrováno 3,819 milionu osobních aut, o 8,2 procenta více než před rokem.
Poptávku po automobilech v Evropě pomáhá zvyšovat levná ropa a levné úvěry, uvedla poradenská společnost PWC. Slevy a další způsoby podpory prodeje zůstávají na „nejvyšších úrovních za posledních pět let“, řekl analytik bankovní skupiny JPMorgan Jose Asumendi.
Největší evropská skupina Volkswagen zvýšila v zemích EU prodej v březnu i za celé čtvrtletí, a to o 2,6 procenta, respektive o 3,7 procenta. Odbyt aut její stejnojmenné hlavní značky ale v březnu meziročně klesl o 1,6 procenta a za první tři měsíce roku se snížil o 0,5 procenta. Koncern, jehož součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto, se potýká s následky emisního skandálu. Výroční zprávu o hospodaření zveřejní německá skupina koncem měsíce.
Konkurentům Volkswagenu na trhu v unijních zemích, tedy značkám Peugeot, Ford a Opel/Vauxhall z koncernu General Motors, nicméně odbyt v březnu rostl. Velmi dobře si vedla i Škoda Auto. Ta zvýšila v březnu odbyt o osm procent na 65 037 osobních aut. Loni přitom vykázala rekordní zisk i tržby.