České dráhy (ČD) hlásí překvapivě dobré hospodaření, navzdory covidovým opatřením. Za první pololetí je celá skupina ČD ve ztrátě asi 217 milionů korun – o rok dřív to byly skoro dvě miliardy. Pomáhá třeba i propouštění vedoucích pracovníků, ale také daleko intenzivnější svoz dřeva z oblastí postižených kůrovcem.
K dobrým hospodářským výsledkům pomáhá Českým drahám i svoz dřeva z oblastí postižených kůrovcem
Každý pracovní den teď vyráží z Děčína vlak směrem na úplný sever Česka, aby obsloužil tamní nádraží. Až na pár výjimek jde buď o vagony s dřevem, nebo vagony pro dřevo.
Například ve Šluknově bývá prázdných vozů často plná stanice, není ani kde nakládat. Denně odsud vlaky odvezou okolo deseti vozů plných dřeva. Dráhy tvrdí, že u této přepravy jim nejde o marže. Jak vysvětluje generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik, společnost si v tomto případě uvědomuje svou zodpovědnost.
„Pokud se dřevo neodveze, kůrovec ho zlikviduje a ještě se namnoží,“ vysvětluje. Z toho důvodu jsou podle ředitele pro tento případ vytvořené i speciální ceníky, podobně jako je má i konkurence.
Zatímco silniční nákladní doprava je vlastně vítězem covidové krize, kdy jen výběr mýtného letos stoupl skoro o sedm procent, na železnici dopadá pokles kontejnerové přepravy z přístavů. A tradiční odvětví, jako třeba přeprava uhlí, dál klesají. „Uvidíme, jak dopadne letošek, každopádně 2020 byl pokles o osm procent,“ přibližuje výkonný ředitel sdružení nákladních dopravců ŽESNAD Oldřich Sládek.
I proto teď železnice tolik stojí o kůrovcové dřevo. „Když mají vagony stát a generovat dvanáct euro ušlého zisku, je vždy lepší udělat speciální ceník a jezdit,“ doplnil Bednárik.
Na severu Čech už kvůli tomu teď v září upravili léta zažitý systém nákladních vlaků a jeden vyčlenili přímo pro svoz dřeva. Je ale otázka, jak dlouho tyto přepravy potrvají. Lesy v okolí Jedlové totiž už značně prořídly.