Japonsko nalije do ekonomiky dalších 100 miliard dolarů

Tokio - Další finanční injekci ve výši minimálně 100 miliard dolarů (přes dva biliony korun) poskytne Japonsko na podporu své churavějící ekonomiky. Celkové výdaje by tak měly přesáhnout dvě procenta hrubého domácího produktu země. Japonsko už má jeden soubor opatření v objemu asi 12 bilionů jenů (zhruba 119 miliard dolarů; 2,38 bilionu korun).

Nový soubor opatření počítá například s vytvořením záchranné sítě pro lidi, kteří nemají stálé zaměstnání. V plánu jsou také opatření na podporu financování podniků, počítá se také se zvýšením výdajů na výrobu energie z obnovitelných zdrojů, především ze solárních článků. O záměru připravit nový soubor opatření dnes informoval japonský ministr financí Kaoru Josano.

Japonský ministr financí Kaoru Josano:

„Předseda vlády nás pověřil, abychom sestavili soubor opatření, která budou zahrnovat reálné výdaje přesahující dvě procenta HDP.“

Podrobnosti k plánu Japonci zveřejní v pátek. Předpokládá se ale, že tamní centrální banka (BOJ) by mohla v rámci opatření přijímat jako zástavu například i komunální obligace umístěné na trhu jako soukromé emise. Krok centrální banky by také mohl pomoci regionálním bankám zvýšit objem poskytovaných úvěrů především malým a středním podnikům. Regionální banky pociťují dopady finanční krize nejvíce, protože řada menších podniků se kvůli chybějícím provozním úvěrům často nevyhne bankrotu.

Japonsko pociťuje krizi z vyspělých zemí nejvíce

Japonská ekonomika je závislá na vývozu, vzhledem k propadu poptávky ve světě a nižší spotřebě proto zažívá silný útlum. Ve čtvrtém čtvrtletí klesla o 3,2 procenta, což byl nejhorší výsledek od roku 1974, kdy se svět potýkal s následky takzvané ropné krize. Japonská ekonomika nyní klesá asi dvakrát rychleji než ekonomika Spojených států či eurozóny.

Analytici předpokládají, že japonská ekonomika bude klesat i nadále, a to zřejmě celé první pololetí. Pokud se jejich předpoklady naplní, bude to znamenat bezprecedentní pokles HDP pět čtvrtletí po sobě. Něco takového Japonsko nepamatuje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...