Nevelký zájem v evropských zemích o ojeté vozy z ČR po intervencích České národní banky v roce 2013 výrazně narostl. Zásah ČNB oslabil korunu, čímž se pro klienty ze zemí eurozóny stal nákup starších vozů z Česka mnohem výhodnějším. Jen za polovinu letošního roku se za hranice vyvezlo zhruba 30 tisíc automobilů.
Intervence ČNB před dvěma lety spustila lavinu vývozu ojetých aut
„V zahraničí je největší zájem o vozy do stáří maximálně pět let a s maximálně sto tisíci najetých kilometrů,“ konstatuje Pavel Foltýn z managementu jednoho z českých autobazarů. Největší zájem je o značky německých, francouzských nebo korejských výrobců.
Před oslabením koruny v prvním pololetí roku 2013 vyvezla jedna ze sítí autobazarů zhruba 600 automobilů, za stejné období v tomto roce už to byl více než čtyřnásobek. Dealeři nejčastěji z Německa, Nizozemska a Francie si vozy vyberou přes internet a pak pro ně pošlou kamion. V posledním roce roste mimo jiné poptávka také v Dánsku, Rakousku a na Slovensku.
Silnice v ČR brázdí jedny z nejstarších aut v Evropě
S prudkým nárůstem vývozu na jedné straně dlužno dodat, že neklesá ani jejich dovoz na straně druhé. Ovšem rozdíl ve věku vozů je propastný - do ČR se totiž dováží především vozy starší deseti, ale i patnácti let. 66 procent registrovaných vozů u nás překročilo 10 let své existence.
Po zdejších silnicích jezdí jedny z nejstarších aut v Evropě, jejich průměrný věk se pohybuje kolem 14 let. „To je nejvíc od roku 1989, kdy průměrný věk sledujeme,“ uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Během první poloviny roku se také u nás zvýšil počet registrovaných osobních aut o 167 tisíc a poprvé od roku 1989 překročil hranici pěti milionů. V preferenci značek vede podle Sdružení automobilového průmyslu Škoda. Stále více lidí také volí vozy s alternativním pohonem.