Ekonomiky zemí G7 ve druhém pololetí výrazně zpomalí

Paříž - Největší ekonomiky vyspělého světa čeká podle Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) ve druhém pololetí výraznější zpomalení růstu, než se čekalo. V případě delšího útlumu doporučuje organizace pokračovat v uvolněné měnové politice centrálních bank a popřípadě odložit plány ozdravování veřejných financí.

OECD očekává u skupiny zemí G7 ve třetím čtvrtletí celoročně přepočtený mezičtvrtletní růst o 1,4 procenta a ve čtvrtém čtvrtletí další útlum na jedno procento z tempa 3,2 procenta v prvním a 2,5 procenta ve druhém čtvrtletí. Ve Spojených státech by růstové tempo mělo v tomto čtvrtletí dosahovat dvou procent a v závěru roku klesnout na 1,2 procenta.

OECD

„Nedávné indikátory ukazují na zpomalení tempa oživení světové ekonomiky, které je poněkud výraznější, než se dříve předpokládalo… Zatím však není jasné, zda je útlum jen dočasný, nebo zda signalizuje fundamentální slabost soukromých výdajů v době, kdy se z ekonomiky odstraňuje veřejná podpora.“

Podle OECD nyní například německou ekonomiku, která ve druhém čtvrtletí překvapila mezičtvrtletním růstem o 2,2 procenta a v celoročním přepočtu o devět procent, čeká propad tempa na pouhých 0,7 procenta. Japonsko by mělo pokračovat ve slabém růstu, a to na úrovni 0,6 až 0,7 procenta.

Ve velkých ekonomikách rozvojového světa v čele s Čínou a Indií zůstanou podle OECD růstová tempa silná, což by mělo udržet vyspělé ekonomiky nad vodou. Hrozbou pro země G7 je nyní hlavně další pokles cen domů a vysoká nezaměstnanost, což jsou faktory, které snižují spotřebu domácností.

Při pouze dočasném útlumu doporučuje hlavní ekonom OECD Pier Carlo Padoan odložit normalizaci měnové politiky o několik měsíců a pokračovat v ozdravování veřejných financí. Pokud by však byl propad růstu delší, bylo by podle něj zapotřebí přikročit ke zvýšené stimulaci měnovou politikou, a tam, kde to veřejné finance dovolí, by se měly odložit plány konsolidace rozpočtů.

Do skupiny zemí G7 patří Francie, Německo, Itálie, Japonsko, Velká Británie, Spojené státy a Kanada.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...