K omezení využití jednorázových plastových obalů se přihlásily další firmy. Lidl, Fruitisimo, Costa Coffee, IKEA a Starbucks společně s Českou zemědělskou univerzitou podepsaly dohodu s ministerstvem životního prostředí. Začnou více využívat alternativní cesty, například tam, kde to jde, by si lidé měli nosit vlastní obaly. Hygienici by k tomu od listopadu mohli být shovívavější.
Dost bylo plastů, souhlasí další firmy. Zákazník má mít možnost si třeba kávu odnést ve svém hrnku
Podle ministerstva životního prostředí představují jednorázové obaly čím dál větší problém. V rámci kampaně #dostbyloplastu ministerstvo životního prostředí už v červnu podepsalo první dohody se sedmi společnostmi. V srpnu se ke kampani připojilo město Litoměřice a v září se uskutečnila první ekologická náplavka, tedy zavedení zálohovaných kelímků na farmářských trzích na pražské náplavce. Teď spolupráci přislíbily další velké značky.
Například zákazníci kaváren Starbucks již nyní dostávají slevu na nápoje připravené do vlastního hrnku. I s papírovými kelímky je totiž problém, uvnitř mají voskovou vložku, která je překážkou recyklaci. IKEA pak vyřadí z prodeje brčka, tácky či kelímky a i ve svých restauracích a kavárnách zruší jednorázové plasty.
Česká zemědělská univerzita zase do svých prostor opatří automaty na filtrovanou vodu, což přinese úsporu zhruba 300 tisíc půllitrových PET lahví ročně. Pro univerzitní akce a do vybraných provozoven navíc pořídí vratné kelímky.
„Setkali jsme se s tím, že zákazníci sami o sobě chtějí využívat znovu použitelné obaly,“ přiblížil zakladatel Fruitisima Jan Hummel. Nápoje zákazníkům už do opakovaně využitelných láhví prodávají, jenže s nimi nesmějí přijít znovu, protože nejsou sterilně vymyté a samostatnou mycí místnost není ve stánku kam umístit.
Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vyzval hygieniky, aby k tomu byli shovívavější. Už od listopadu by to tedy mělo jít.
Život na jedno použití je potřeba změnit, říká ministr
„Snažíme se ve spolupráci se společnostmi, které se v oblasti jednorázových plastů pohybují – jde o restauratérství, stravování, rychlé občerstvení, nákupní řetězce, kavárny – najít cestu, jak využít rostoucí společenskou poptávku po změně. Zákazníci si daleko více než před pár lety uvědomují, že s plasty v celém světě blbneme na kvadrát. Život na jedno použití je potřeba změnit,“ uvedl Brabec.
Dalšími kroky iniciativy má být zapojení úřadů a obcí, na konci roku vyhodnocení výsledků redukce plastů, další omezení na farmářských trzích či značení skutečně rozložitelných materiálů. Ministerstvo zároveň podporuje návrh Evropské komise na zákaz vybraných jednorázových plastů.
„Hlavním tématem nadcházejících měsíců bude předložení nových zákonů týkajících se moderní odpadové legislativy – zákon o odpadech, zákon o vybraných výrobcích s ukončenou životností a novela zákona o obalech. Řešit bude zejména stěžejní problém Česka, jakým je nutnost razantního snížení skládkování a naopak posílení recyklace,“ poznamenal Brabec.