Desítky tisíc lidí mění dodavatele energií. Uspořit tak mohou tisíce korun

Desítky tisíc lidí mění dodavatele energií (zdroj: ČT24)

Obyvatelé Česka stále častěji mění dodavatele energie. V případě elektřiny podepsalo za prvních letošních pět měsíců smlouvu s jinou společností přes 190 tisíc odběratelů, u plynu pak více než sto tisíc. Analytici odhadují, že vhodnou změnou dohody domácnosti jen loni ušetřily v průměru sedm a půl tisíce korun za rok.

V rodinném domku žije s matkou, manželem a třemi dětmi. Každý rok jim za plyn přijde faktura na zhruba 45 tisíc korun. Aby uspořili, rozhodli se před časem podepsat smlouvu s novým dodavatelem. „Chtěli jsme ušetřit, což se nám i podařilo. U plynu to bylo ročně asi o 12 procent a šlo asi o šest tisíc,“ říká Irena Kenická. A o deset procent méně teď platí i za elektřinu.

Ještě daleko více sníží výdaje vhodnou výměnou dodavatele velkoodběratelé. Třeba jeden pražský domov pro seniory. Zdravotní personál se tady stará o 45 klientů. Většinou už nemohoucí důchodci potřebují důkladnou péči. V domově je 36 pokojů. Areál má bezmála čtyři tisíce metrů čtverečních. Pokoje uvnitř vytápějí na 23 stupňů Celsia. Topnou sezonu tady ukončují až na začátku června.

„Tohle je naše hlavní plynová kotelna, kde vlastně vytápíme celý domov. Naše roční spotřeba se pohybuje někde kolem milionu korun. Každý rok hledáme úspory kde se dá, takže vlastně i co se týče energií děláme výběrová řízení,“ říká správce Domova pro seniory Sue Ryder Patrik Bém.

Při tom posledním vysoutěžili cenu plynu o 30 procent nižší. Podobně ušetřili i za elektřinu. „Naše roční spotřeba elektrické energie je někde kolem 900 tisíc korun a na minulé aukci jsme ušetřili cca 27 procent,“ dodává.

Analytik Tomáš Suchý z Ušetřeno.cz předpokládá, že těch změn bude čím dál tím více. „Teď se dostáváme do stavu, že zákazníci, kteří už jednou změnili, znova mění svého dodavatele,“ konstatuje.

Roční úspora v průměru při změně dodavatele energií může činit až 7500 korun.

Jenže ne každá změna může dopadnout dobře. Jen loni skončilo 13 dodavatelů. Jejich zákazníci museli narychlo hledat nové. Lidé by se tak při výběru neměli řídit jen cenou. „Je třeba dávat pozor taky na návaznost těch smluv, protože kdyby vám nenavazovaly, tak můžete být bez dodávek energií,“ vysvětluje mluvčí Energetického regulačního úřadu Vladimír Černý.

Nové nabídky teď bude znovu prohlížet i pražský domov důchodců. Smlouvy mu končí. Ušetřené peníze za energie pak investuje zpět do provozu.

Jak postupovat při změně dodavatele energií lze nalézt na stránkách Energetického regulačního úřadu. 

Proces změn dodavatele je stále komplikovaný

Statistiky Operátora trhu s energií (OTE) napovídají, že trend poklesu změn dodavatelů z posledních pěti let se vloni zastavil a zase stoupá. Změna trendu v počtu změn dodavatele však není výsledkem aktivity v posledním roce, ale jde o úsilí zákazníka i dodavatele za několik posledních let.

Počet změn OPM (odběrných a předávacích míst) u dodavatelů plynu
Zdroj: OTE a.s.

„Ve většině případů totiž zákazníci čekají až budou moci bez sankcí ukončit dlouhodobé smlouvy s původním dodavatelem. Proces změn dodavatele je navíc stále komplikovaný kvůli nejasným podmínkám a formálním požadavkům některých dodavatelů. Jedná se o známý problém se sdělováním termínu konce závazku, a tak nemusí každá snaha změnit dodavatele skončit úspěchem,“ hodnotí situaci analytik Komerční banky Richard Miřátský.

Získávání nových klientů klasickými tržními reklamními kanály je ekonomicky náročné a relativně pomalé. „Výrazné počty změn tak byly dosahovány především dominantními dodavateli, ať už v jejich hlavní nebo druhé komoditě, kteří disponují rozsáhlou prodejní a logistickou infrastrukturou a mají dostatečné finanční zdroje pro intenzivní reklamní kampaně,“ dodává Miřátský.

obrázek
Zdroj: ČT24

Dominantní dodavatelé elektřiny získali vloni v porovnání s předcházejícími roky mnoho nových odběrných míst. To kontrastuje s výsledky u plynu a to i přes fakt, že dva ze tří dodavatelů v předcházejícím roce zlevňovali, rozebírá situaci na trhu Miřátský.

Innogy a E.ONu dříve získaní zákazníci ubyli, jediným dodavatelem s přírůstkem odběrných míst u plynu je Pražská plynárenská. Rozdíl mezi elektřinou a plynem je dán tím, že lidé topící plynem nejsou na velkých sídlištích a jsou tak hůře dostupní prodejními kampaněmi. „V případě elektřiny se pravděpodobně jednalo o vlnu končících anebo v minulosti prodloužených smluv zákazníků, kteří se nechali přesvědčit k návratu k dominantnímu dodavateli,“ říká Miřátský.

Počet změn OPM (odběrných a předávacích míst) u dodavatelů elektřiny
Zdroj: OTE a.s.

V souvislosti s krachy dodavatelů lze pozorovat přírůstek počtu odběrných míst díky dodavateli poslední instance. Ve statistice po jednotlivých měsících je dvojnásobný přírůstek přípojek u společnosti ČEZ právě v období, kdy skončila Česká energie. Evidentní konkurenční výhodu mají dominantní dodavatelé nabízející opačnou komoditu. Za poslední tři roky byli vítězi u elektřiny Innogy (dříve RWE) a u plynu ČEZ. V porovnání s elektřinou jsou počty změn dodavatelů u plynu mnohem skromnější, přesto ČEZ je stále v čele pořadí.

Na druhou stranu E.ONu ubylo zákazníků, které dříve získal. U elektřiny ale získal nejvyšší počet přípojek za poslední tři roky.

Noví hráči mohou rychle navýšit svůj tržní podíl

Dalším způsobem získání nových zákazníků, a pro většinu nedominantních hráčů víceméně jediným způsobem jak rychle navýšit svůj tržní podíl, jsou akvizice ostatních prodejců. Názorným příkladem je Bohemia Energy, která s 54 525 novými elektrickými přípojkami vykázala nejvyšší přírůstek počtu odběrných míst za rok 2016. Toto vítězství ale nebylo dosaženo přílivem nadšených zákazníků, nýbrž akvizicí části společnosti RightPower.

Přehled dodavatelů plynu a elektřiny podle jejich podílu na trhu
Zdroj: OTE a.s.

Dlouhodobě však společnosti počet zákazníků klesá. „Bude tak zajímavé sledovat, jak se změny jejích zákazníků budou vyvíjet v letošním roce, pokud nekoupí dalšího dodavatele,“ konstatuje.

Od roku 2012 se stávají součástí energetického trhu aukce na dodávku elektřiny a plynu. V prvních letech byly údaje ve statistikách těžko čitelné, protože čitelnost statistik byla komplikována různými termíny vypršení smluv a také tím, že aukce stále někde začínala a měla i různé vítěze. „Výraznější vliv měla až aukce pořádaná pod záštitou společnosti Dtest, jejímuž vítězi Europe Easy Energy v září loňského roku narostl počet odběrných míst o 24 % u elektřiny a 21 % u plynu, vysvětluje Miřátský.

Aukce měla však pouze omezený dopad neboť nárůst v dalších měsících již nepokračoval. Na energetickém trhu jsou nyní aukční nabídky a i Energetický regulační úřad na svých internetových stránkách poskytuje ve svém kalkulátoru aukční nabídky. Aukce však nejsou prostředkem k dosažení trvalého počtu zákazníků, neboť většina zákazníků setrvává u dodavatele pouze po dobu závazku.

Načítání...