Čínské investice v Česku. Bude záležet na jejich kvalitě a směru

Čínská společnost CEFC nyní dokončila převzetí strojírenského a metalurgického podniku Žďas ve Žďáru nad Sázavou s 2500 zaměstnanci. Dřívějším majitelem byly slovenské Železiarne Podbrezová. Orientalista a sinolog, ředitel projektu Sinopsis.cz Martin Hála řekl v pořadu Devadesátka ČT24, že bude záležet na tom, zda ohlašované čínské investice v Česku budou produktivní, nebo jen přesunem peněz z jedné kapsy do druhé.

O společnosti CEFC, která se v Česku angažuje stále více, víme podle Hály překvapivě málo. A tyto poznatky, jak je uvádí zahraniční literatura, jsou někdy znepokojivé, dodal. „V jedné či ve dvou studiích amerických think-tanků se tato společnost dává do souvislosti s čínskou vojenskou rozvědkou.“ Podivil se, že o tomto poteciálně nebezpečném rozměru se na české politické úrovni více nediskutuje. 

Zájem je hlavně o automobilový průmysl

Ředitel CzechInvestu Karel Kučera řekl v pořadu, že za poslední čtyři roky je polovina čínských projektů v Česku expanzí, tedy rozšiřováním výrobních kapacit. Velký potenciál vidí Číňané zejména v automobilovém průmyslu a dále v elektronice, elektrotechnice a obecně strojírenském průmyslu. „Je důležité podchytit tento trend, aby byl vzestupný, abychom byli významným partnerem,“ řekl ředitel.

Podle něj Číňané uvažují v dlouhodobém horizontu, nejdříve navázat přátelské vztahy a teprve na základě nich investice. Mají zájem o návštěvy z nejvyšších míst, jednání s nejvyššími politickými představiteli považují za symbolické potvrzení přátelství, řekl Kučera. Podle něj jednání trvají déle, včetně technické realizace projektů. 

56 minut
Sinolog Martin Hála v pořadu Devadesátka ČT24
Zdroj: ČT24

Záleží také na směru investic

České firmy vnímají Čínu jako významného spoluhráče, na druhou stranu je to jiná mentalita, firmy nemají s Číňany zkušenost, proto jsou obezřetné, řekl v pořadu předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček. Podle něj zde čínské investice vytvořily do konce roku 2015 kolem tří tisíc nových pracovních míst.

Osobně nevidí problém v čínských investicích do telekomunikací či do finančních služeb. S určitým otazníkem to vidí u investic do energetiky, kde se každá země snaží být nezávislá, a do infrastruktury. Zde jde podle Havlíčka o běh na dlouhou trať, a ne vždy se odhadne, zda čínský partner bude schopen udržet tempo investic a svoji stabilitu. Politickou podporu z české strany těmto investicím bere jako významný ‒ byť ne jediný ‒ aspekt, který je nutno splnit. „Nyní je jedna z nejlepších,“ řekl Havlíček.

Čína
Zdroj: ČT24

Jaká jsou rizika

Za riziko dosavadního způsobu čínských investic v Česku považuje Hála to, že kladou větší důraz na politický aspekt věcí než na ekonomický. S relativně malým objemem kapitálu, který se přesunul do Česka, přišel podle něho obrovský vliv. Navíc je kapitál koncentrován do relativně úzkého okruhu podnikatelů, kteří mají zjevné politické vazby, řekl sinolog.

Doplnil, že řada zemí se snaží navázat s Čínou zvláštní vztahy, poskytovat jí různé ústupky ve snaze přílákat ji na své trhy. Otázkou je, nakolik to slouží nějakému obecnému zájmu nebo jen některým vybraným subjektům. Domnívá se však, že otázka lidských práv v Číně by se neměla spojovat s obchodem. Je třeba o ni hovořit na jiných úrovních, zvláště, když se situace nyní rapidně zhoršila, podotkl s odkazem na tresty právníkům, kteří obhajují lidskoprávní aktivisty.

Připomněl také nenápadný příklad Tchaj-wanu, jehož investice v Česku přesahují ty čínské. „Je to dlouhodobý investor, který si trpělivou prací budoval pozici,“ uvedl orientalista a zmínil působení firmy Foxconn v Česku.

Generální ředitel společnosti Koh-i-noor Vlastislav Bříza řekl, že v Číně je tvrdý kapitalismus, ale je klonován s některými prvky socialismu, které známe z československého režimu před rokem 1989, ale ještě zajímavějšími. 

Další letecké spojení s Čínou

První spoj na pravidelné lince z hlavního města čínské provincie Sečuán Čcheng-tu přiletí v pátek do Česka. Po Pekingu a chystané Šanghaji se jedná o další přímé spojení Prahy s Čínou. Takzvanou traťovou údržbu pro letadla čínského dopravce Sichuan Airlines na zmíněné lince budou zajišťovat technici ze společnosti Czech Airlines Technics (CSAT), oznámil Český Aeroholding, do kterého CSAT patří.

Letecké spojení mezi Prahou a Šanghají začalo fungovat od 2. dubna. Koncem loňského září již spustil přímé letecké spojení mezi Prahou a Pekingem dopravce Hainan Airlines.

„Czech Airlines Technics poskytuje údržbu již čtyřem čínským leteckým společnostem, kterými jsou China Airlines, Hainan Airlines, China Eastern Airlines a Sichuan Airlines. Vzhledem k aktuálně plánovanému provozu CSAT předpokládá, že všem čtyřem čínským dopravcům poskytne dohromady za rok více než 500 traťových údržeb,“ uvedl předseda představenstva Českého Aeroholdingu Václav Řehoř.  

Útraty čínských turistů vedou žebříček

Počet cestujících mezi Prahou a Čínou dosáhl loni 50 tisíc, meziročně vzrostl o 46 procent. Největší zájem je o Šanghaj (přes 22 tisíc cestujících), Peking (necelých 19 tisíc) a Kanton (necelé tři tisíce). Počet čínských turistů také poprvé překonal ty z Ruska. Do Česka si našlo ve druhém čtvrtletí cestu 96 400 turistů ze země Velké zdi. Z Ruska pak dorazilo o šest tisíc turistů méně.

Čínští turisté v Česku loni poprvé také utratili ze zahraničních návštěvníků ze zemí mimo EU nejvíc. Jejich podíl na útratách turistů ze států mimo Unii stoupl na 25 procent, předloni to bylo 14 procent. Vyplývá to z údajů společnosti Global Blue, která turistům ze zemí mimo EU zprostředkovává vracení DPH. Do Česka loni přijelo 285 tisíc Číňanů, meziročně o 74 tisíc víc.

Ubytovávají se ve velmi kvalitních hotelích, zpravidla pětihvězdičkových, uvedla výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Petříčková. „Zaznamenáváme požadavky na širší vybavení daných pokojů, například vybavení varnou konvicí a doplňky v podobě zelených čajů, “ dodala. V Česku tráví v průměru 2,5 dne a míří hlavně za památkami UNESCO a za nákupy. 

Petříčková zmínila i důležitost zavedení linky ze Sečuánu, protože lidé z této provincie patří doma k těm, co cestují nejvíce. „Pro cestovní ruch je to velmi významné,“ dodala v pořadu Devadesátka ČT24.

V Česku by měli Číňané do roku 2020 investovat až 232 miliard korun

Číňané jsou velmi aktivní i v oblasti investic. V Česku by měli do roku 2020 investovat až 232 miliard korun. Dohody o obchodní spolupráci s čínskými firmami z české strany podepsaly například již Škoda Auto, ČEZ, skupina J&T, Česká exportní banka nebo Český Aeroholding. Podepsána byla i dohoda o rekonstrukci a nákupu fotbalového stadionu Eden.

Jak už bylo uvedeno, čínská společnost CEFC aktuálně dokončila převzetí strojírenského a metalurgického podniku Žďas ve Žďáru nad Sázavou s 2500 zaměstnanci. Zároveň získala dceřinou firmu žďárského podniku TS Plzeň a majoritní podíl ve firmě Žďas SGS se sídlem v Německu. Stoprocentní podíl Žďasu držely od roku 2002 slovenské Železiarne Podbrezová. „Máme velký zájem udržet stávající rozsah výroby a zaměstnanosti a dále rozvíjet potenciál, jaký strojírenská produkce společnosti Žďas a její dceřiné firmy TS Plzeň má,“ uvedla výkonná viceprezidentka CEFC Group (Europe) Company Marcela Hrdá.

Žďas bude spadat pod divizi průmyslu evropského holdingu CEFC. Nový strategický investor uvedl, že chce posílit postavení Žďasu na evropských i světových trzích a zvýšit podíl jeho exportu. Spojení s CEFC by mělo žďárskému podniku usnadnit hledání příležitostí na čínském a jiných asijských trzích.

Loni se obrat Žďasu přiblížil ke třem miliardám korun. Vyrábí tvářecí stroje, kovací a hydraulické lisy, zařízení na zpracování kovošrotu a válcovaných výrobků i nástroje především pro automobilový průmysl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 45 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...