Česká republika bude v EU usilovat o odklad a úpravu nového systému emisních povolenek ETS 2 minimálně na rok 2028. Podle současných plánů by systém, který má obchodování s povolenkami rozšířit například i na silniční dopravu nebo vytápění budov, měl platit od roku 2027. Česká vláda bude chtít odklad využít k úpravě systému s cílem zajistit silnější ochranu proti prudkému růstu cen energií, uvedl premiér Petr Fiala (ODS).
Česko bude v EU usilovat o odklad systému emisních povolenek, řekl Fiala
Podle Fialy je nutná revize celkové zelené politiky EU, jejíž cíle označil za příliš ambiciózní. Vláda odmítá také nový návrh Evropské komise na snižování emisí do roku 2040. „Musíme zreálnit ekologické cíle, aby neměly negativní vliv na celou ekonomiku,“ řekl premiér. Jedním z konkrétních návrhů Česka tak bude úprava připravovaného nového systému obchodování s emisními povolenkami, který by se od roku 2027 mohl rozšířit i na dopravu nebo na vytápění budov.
„Budeme přesvědčovat naše kolegy v EU, aby se přidali k našemu návrhu odložit účinnost systému ETS 2 na rok 2028. Do té doby chceme zavést silnější ochranu proti prudkému růstu cen energií,“ sdělil Fiala. Pokud by se tak nestalo, hrozí podle něj zvýšení nákladů pro domácnosti, průmysl a podnikatele. „A to rozhodně nechceme dopustit,“ dodal.
Odklad o rok i více
Podle něj je pro Česko důležité dosáhnout odkladu minimálně o rok. „Dovedli bychom si představit i delší odklad, například do doby, než budou ceny energií v Evropě opravdu konkurenceschopné, ale jsme realisté a snažíme se najít co nejširší shodu,“ podotkl premiér.
Během této doby by podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) mělo dojít ke „zjednodušení, zpřehlednění a zjasnění toho, jakým způsobem se tato povolenka bude obchodovat“. „Aby tu nebyly diskuse, jak se bude vypočítávat a kolik bude stát,“ doplnil.
Návrh má podporu dalších zemí
Hladík podotkl, že už je vypracovaný takzvaný non-paper, tedy neformální dokument, který vláda schválila v minulém týdnu. Ministr materiál postupně představuje svým protějškům z ostatních členských zemí. „Musím říct, že celá řada hlavně středoevropských i některých velkých západoevropských zemí tomuto návrhu zatím neformálně vyjádřila podporu,“ řekl Hladík. Konkrétní státy ale jmenovat nechtěl. Jasno by podle něj mělo být v následujících týdnech.
V současnosti emisní povolenky nakupují elektrárny a další průmyslové podniky, které vypouštějí do ovzduší skleníkové plyny, například oxid uhličitý. Jedna povolenka opravňuje podnik vypustit do atmosféry jednu tunu oxidu uhličitého, případně ekvivalentního množství jiného plynu. Státy EU mají výnosy z povolenek využívat na ochranu klimatu. Letošní výnosy z povolenek v Česku budou podle odhadů činit kolem čtyřiceti miliard korun.
Zpřísnění fungování trhu s emisními povolenkami schválily země Evropské unie loni v dubnu. Reformy vznikají na základě plánu EU snížit emise oxidu uhličitého do roku 2030 minimálně o 55 procent proti úrovni z roku 1990. Balíček Fit for 55 pak má do roku 2050 zajistit EU uhlíkovou neutralitu, což znamená, že se do ovzduší nebude vypouštět více skleníkových plynů, než kolik jich může být technicky uskladněno nebo kolik příroda může sama vstřebat.
Fiala nesouhlasí ani s dalšími prvky zelené politiky EU. Chce například zrušit sankcionování automobilek za neplnění emisních cílů. To by podle něj ještě snížilo konkurenceschopnost českých výrobců.
Hladík se na tiskové konferenci kromě odkladu systému emisních povolenek zmínil také o navrhované regulaci internetových tržišť, které působí a podnikají mimo EU, jako je například čínská platforma Temu. Ty podle něj často nedodržují evropská pravidla. K českému návrhu se podle něj přidaly například Francie, Portugalsko i další evropské státy. „Na naší straně je více než polovina evropských zemí,“ řekl.