Green Deal není zelené šílenství, ale musíme na něj vydělat, míní Špicar

28 minut
Interview ČT24: Radek Špicar
Zdroj: ČT24

Evropská unie jako celek musí posílit kapitálové trhy, řekl ve čtvrtečním Interview ČT24 viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar. Chybu vidí dále v tom, že EU nevyužívá vnitřní trh, který představuje obrovský potenciál. Zmínil také, že pokud se chce Evropa zaměřovat v rámci Green Dealu na environmentální stránku, musí si na ni nejprve vydělat.

„Musíme se zaměřit na kapitálový trh. Když se podíváte na to, co dokáží Spojené státy nebo Čína právě s podporou inovativních firem, startupů, při podpoře jejich národních šampionů, tak je to hlavně díky kapitálovému trhu,“ zmínil Špicar. Evropa podle něho dostatek kapitálových trhů nemá, navíc jsou také rozdrobené.

Co se týče počtu obyvatel, jsme slovy Špicara stejně velcí jako USA, ale potenciál vnitřního trhu, „potenciál zlatého grálu, který ten vnitřní trh pro evropské firmy představuje, nevyužíváme“. 

Špicar také zmínil, že některé části Green Dealu obsahují technologicky a finančně nesplnitelné cíle. „To, co Evropa udělala špatně, například na rozdíl od Číny, je, že když máte trojúhelník, který má tři úhly – sociální, environmentální a ekonomický, tak nemůžete začít tím, že se tolik soustředíte na ten environmentální a zcela pominete ekonomický, protože ten to musí zaplatit,“ uvedl Špicar.

Upozorňuje, že na sociální a ekologickou politiku je nejprve potřeba si vydělat. „A to je něco, co Evropa neudělala dobře a Čína naopak skvěle. Přišla nejdříve s opravdu dobře vymyšlenou strategickou průmyslovou politikou, například v oblasti elektromobility, a potom se díky ní dostala k politice ekologické. Evropa to zkusila udělat obráceně a to prostě nefunguje,“ dodal.  

Špicar se zároveň domnívá, že Green Deal není „zelené šílenství“. Země si podle něho uvědomují, že planetu je potřeba chránit a že „pokud to budou dělat dobře jako Číňani elektromobily, tak tím můžou získat komparativní výhodu“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...