České dráhy v pololetí zvýšily ztrátu na 931 milionů, rostou jim náklady

Skupina Českých drah letos v první polovině roku hospodařila se ztrátou 931 milionů korun. Meziročně jde o zhoršení o 714 milionů korun. Ke ztrátě přispěly hlavně rostoucí náklady na energie a materiál, které stouply o miliardy korun. Skupina už v loňském roce vykázala ztrátu 1,6 miliardy korun, což bylo meziročně zlepšení o 2,5 miliardy korun.

Na zvýšení ztráty se více než miliardou korun podílela hlavně osobní doprava, a to i přes nárůst počtu cestujících, kterých dráhy v prvních šesti měsících roku přepravily 75 milionů, meziročně o 25 milionů více.

Důvodem ztráty je podle společnosti stávající systém úhrad od objednatelů veřejné dopravy, kteří při platbách často nezahrnují inflaci. „V době průměrné inflace kolem tří procent nám tento systém nevadil, dnes je však propad mezi našimi reálnými náklady a platbami od krajů a státu dramatický,“ popsal šéf ČD Michal Krapinec.

Dopravce zatím i přes rostoucí ztrátu nepřistoupil k redukci spojů ani ke zdražování jízdného. „Nejdříve se snažíme na změnách v systému úhrad dohodnout s objednateli,“ podotkl Krapinec. Zvýšení cen jízdného však hrozí od nového jízdního řádu, který začne platit v prosinci.

Ceny jízdenek mohou stoupnout až o dvacet procent

V rozhovoru se serverem iDnes.cz Krapinec řekl, že ceny jízdenek mohou stoupnout o deset až dvacet procent. Dopravce zvyšuje ceny jízdného na konci roku každoročně, zohledňuje přitom inflaci. 

Nejvýrazněji si společnost letos zatím připlatila za elektřinu, naftu a náhradní díly. Tyto výdaje stouply za půlrok meziročně dohromady o 2,3 miliardy korun. Krapinec serveru také sdělil, že náklady bude navyšovat i obhospodařování dluhu ČD kvůli zvyšujícím se úrokům na trhu.

I přesto dráhy nadále plánují investovat v příštích deseti letech do svého vozového parku až sto miliard korun. Dopravce však v současnosti musí řešit také pozdní dodávky nových vozidel a časté prodlužování termínů oprav vozů u externích dodavatelů.

Nákladní dopravce naopak vykázal zisk

Nákladní dopravce ČD Cargo měl naopak v pololetí zisk 126 milionů korun. Dopravce meziročně odvezl o 1,4 milionu tun zboží více, čímž o více než půl miliardy vzrostly i výnosy společnosti.

„K těmto pozitivním výsledkům přispěla pokračující expanze na zahraničních trzích, především v Rakousku, Německu, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku, a ve srovnání s pololetím roku 2021 rovněž nově vzniklá společnost ČD Cargo Adria působící na chorvatském území,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Podle něj dopravce dokázal zareagovat i na změny způsobené konfliktem na Ukrajině.

Ziskové byly i ostatní dceřiné firmy skupiny Českých drah, které do hospodaření přispěly sumou 135 milionů korun.

Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává kolem 23 tisíc lidí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

K mání jsou statisíce metrů čtverečních. Zájem o velké skladové areály klesá

Zájem o velké skladové areály v tuzemsku opadá. V některých lokalitách dokonce klesá i nájemné, a to poprvé od devadesátých let. Výjimkou jsou lokality vybavené moderními technologiemi v blízkosti dálnic. Zatímco takové areály obsazené jsou, ve vzdálenějších místech jsou k pronájmu statisíce metrů čtverečních skladů. Specifická situace je kolem Českých Budějovic, kde se otevřela dálnice D3. Zájem o logistická centra tam roste.
před 28 mminutami

Čínu nelze úplně odříznout, shodli se Zahradil s Langšádlovou

Úplně se ekonomicky odříznout od Číny kvůli bezpečnostním rizikům spojeným s technologiemi není možné. V Událostech, komentářích se na tom shodli bývalý europoslanec Jan Zahradil se členkou sněmovního zahraničního výboru Helenou Langšádlovou (TOP 09). Podle ní je třeba brát Peking jako hrozbu. Zahradil by naopak uvítal, kdyby Česko vůči Pekingu zaujalo méně konfrontační postoj. Pořad moderoval Martin Řezníček.
před 10 hhodinami

Co o nás on-line platformy shromáždily? Nabízíme postupy, jak získat informace

Uživatelé sociálních sítí a internetových platforem mají možnost je požádat o svá data podle obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Přinášíme návod, jak je získat, a vidět tak, jaká data shromáždily. Osobní údaje mohou sloužit společnostem k prodeji cílené reklamy. Jednou z největších společností, která na tom postavila svůj obchodní model, je Meta. Popsali jsme i tři způsoby, jak omezit nakládání s daty pro účely reklamy. Tématu užití dat uživatelů se věnuje také pořad De facto v sobotu od 12:30.
před 14 hhodinami

EK dál předběžně prošetřuje tendr na Dukovany

Evropská komise (EK) dál předběžně prošetřuje tendr na výstavbu dvou nových jaderných bloků v Dukovanech i poté, co vláda a ČEZ ve středu uzavřely kontrakt s jihokorejskou KHNP. České televizi to sdělila mluvčí EK. K podpisu došlo jen chvíli poté, co Nejvyšší správní soud zrušil předběžné opatření, které zakazovalo smlouvu stvrdit. Podle vlády připadlo třicet procent zakázky tuzemským podnikům, do budoucna by to mělo být šedesát.
včera v 20:24

Tisíce transakcí na stovky adres. Analytici stopují převody v bitcoinové kauze

V kauze bitcoinů dál zůstává řada nejasností. Jednou ze zatím nezodpovězených otázek je to, zda bylo v peněžence napojené na ilegální internetové tržiště Nucleus Market tři, nebo dvanáct miliard. I proto vláda požádala resort spravedlnosti, aby připravil přesný časový sled toho, jak šly události za sebou.
včera v 19:16

Místo sklizně papírování a omezení výsadby. Farmáři tepou nový systém dohodářů

Nově zavedená evidence dohod o provedení práce (DPP) podle zemědělců výrazně ztěžuje nábor sezonních pracovníků. Některé podniky už kvůli nadměrné administrativě omezily sklizeň nebo výsadbu. Podle Zemědělského svazu hrozí, že složitá byrokracie povede i k nárůstu práce načerno. Ministerstvo práce ale změny brání. Systém podle resortu zvyšuje transparentnost a zaměstnance chrání.
včera v 06:00

Většina Čechů chce do penze nejpozději v šedesáti, nespoří si ale dost

Více než polovina Čechů by chtěla do důchodu nejpozději v šedesáti letech, vyplývá z průzkumu agentury Ipsos. Jenže s rostoucí délkou dožití by to pro lidi znamenalo i třicet let života s omezeným příjmem. Na tento aspekt se však podle finančníků budoucí senioři nepřipravují dostatečně.
včera v 05:30

Česko podepsalo smlouvu na dostavbu Dukovan

Finální dohody k dostavbě Dukovan byly podepsány, potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Stavět je bude korejská KHNP. Nejvyšší správní soud (NSS) dříve ve středu zrušil na základě kasačních stížností EDU II a KHNP předběžné opatření, které zakazovalo kontrakt podepsat. Šéf resortu průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) v reakci na to řekl, že otevřené okno příležitosti je nutné využít.
4. 6. 2025Aktualizováno4. 6. 2025
Načítání...