Strojvedoucí si stěžují na časté poruchy vlaků i tratí. Ministerstvo slibuje tlak na vedení ČD i Správy železnic

Časté poruchy vozidel značně rozptylují strojvedoucí jezdící na českých tratích, vyplynulo z ankety, kterou mezi nimi provedlo ministerstvo dopravy. Podle šéfa resortu Martina Kupky (ODS) se i proto mění pravidla pro odměňování manažerů Českých drah, které bude odrážet kvalitu údržby a množství poruch. Strojvedoucí si stěžovali také na příliš obsáhlé předpisy. Ty ale nelze významně zjednodušit, podotkl Kupka.

Na časté drobné poruchy na vozidlech, které odvádějí jejich pozornost, si v dotazníkovém šetření ministerstva dopravy postěžovalo 59 procent strojvedoucích. Byla to nejčastější výhrada, kterou strojvedoucí zapojení do šetření opakovali. Přes polovinu z nich má potíže i s rozsahem předpisů, které musí znát, a 44 procent si stěžovalo také na závady na infrastruktuře, případně její výluky.

Podle Kupky ministerstvo dopravy začalo důsledněji kontrolovat, jak vypadají vlaky vypravované na spojích, které resort objednává. Výsledek souzněl se stížnostmi strojvedoucích – poruchy jsou časté. „Problém je napříč všemi dopravci. Už ukládáme pokuty. Jedna z nich na konkrétní trati bude dosahovat částky 180 tisíc korun. V kontrolách budeme pokračovat,“ předeslal ministr.

Drážní úřad hrozí kvůli závadám odebíráním licencí

Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář řekl, že je pro něj množství drobných závad drážních vozidel nepříjemným překvapením. Jeho lidé proto projdou údržbové manuály dopravců, kteří jsou podle nového předpisu certifikováni jako údržbové místo. „Sankce, kterými bychom začali v případě nedodržování, mohou vést až k zastavení vozidla nebo odebrání certifikátu,“ varoval Kolář.

Ministerstvo chce také k lepší údržbě motivovat představenstvo a další vysoce postavené manažery u Českých drah – tedy největšího osobního dopravce v republice – novým způsobem přiznávání odměn. Kritérii pro odměňování by měla být spolehlivost vozidel a kvalita údržby. 

Kupka uvedl, že podobně se změní také odměňování ve vedení Správy železnic, která v poslední době čelila kritice kvůli plánování výluk, jejichž souběhy v létě výrazně komplikovaly zejména cestování po prvním koridoru z Prahy na východ.

„Je to nutná cesta, protože říkáme jasně, že důležitým sledovaným kritériem je spolehlivost dopravní cesty,“ řekl v pořadu Interview ČT24 Kupka. Důvody jsou podle něj také v mnoha rozestavěných cestách. „Ale my říkáme, že na železnici musí panovat větší spolehlivost a toto je jeden z nástrojů, jak toho dosáhnout,“ podotkl.

28 minut
Interview ČT24 – Martin Kupka
Zdroj: ČT24

Jedna směna končí v Břeclavi, druhá začíná v Děčíně, stěžují si strojvedoucí

Ministerstvo anketu mezi strojvedoucími uspořádalo v reakci na mimořádné události, jako byla tragická nehoda pendolina s posunovým dílem v Bohumíně letos v červnu. Podle předběžných informací vyšetřovatelů tehdy jelo pendolino proti návěsti Stůj, je tedy možné, že ji přehlédl strojvedoucí, který při střetu zahynul.

Chyby strojvedoucích označila Drážní inspekce jako hlavní příčiny také u předloňské tragické nehody u Perninku nebo loňské u Milavčí.

Z odpovědí strojvedoucích vyplynulo, že více než třetině nevyhovují prostory, kde mají trávit čas mezi směnami – není dostatečně vybavené nebo je ve špatném stavu – a 29 procent dotazovaných má problémy s tím, jak jim zaměstnavatel nastavuje směny. Podle Kupky se stává, že v době určené k odpočinku se strojvedoucí má přesunout například z Břeclavi, kde mu končí jedna směna, do Děčína, kde jiná začíná.

Jiří Kolář ovšem upozornil, že monitoring licence strojvedoucích, který funguje od února, neukázal na zásadní přetahování pracovních dob. „Zjistili jsme čtyřikrát překročení doby řízení strojvedoucího. Tyto případy jsme předali Státnímu úřadu inspekce práce k dořešení. Nepotvrdil se přechod jednotlivých strojvedoucích od jednoho k druhému dopravci, čekali jsme, že těch případů bude víc,“ poznamenal.

Připustil ovšem, že monitoring má ještě trhliny. Nesleduje práci například strojvedoucích na vlečkách, při posunu nebo při práci na výlukách. To by chtěl Drážní úřad změnit a sledování práce strojvedoucích dále rozšířit.

Mnoho strojvedoucích si v anketě postěžovalo na rozsah předpisů, které musí znát. Podle Kupky není snadné jejich objem zmenšit. Připustil ale, že by provozní předpisy měly být přehlednější a informování strojvedoucích jednodušší například pomocí tabletů. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Piety uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 48 mminutami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 2 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Na muniční iniciativu dali podle Lipavského dárci sto miliard

Na muniční iniciativu pro Ukrajinu dárci věnovali sto miliard korun, dvěma až třemi miliardami přispělo Česko, sdělil v pořadu Partie Terezie Tománkové v televizi CNN Prima News bývalý ministr zahraničí Jan Lipavský (za ODS).
před 6 hhodinami

Štědrovečernímu jídlu v restauraci dávají přednost lidé starší 40 let, místa už téměř nejsou

Na Štědrý den bude otevřená asi třetina gastronomických podniků v Česku, včetně restaurací. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. V Praze bude v provozu dokonce až čtyřicet procent podniků. Restaurace, které ČT oslovila, hlásí prakticky plnou obsazenost. Popularitu návštěv 24. prosince potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Nejčastějšími hosty jsou lidé nad 40 let, většinou bez dětí.
před 9 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 11 hhodinami

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 12 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 13 hhodinami
Načítání...