Špatná velikost, nevhodná barva, dva stejné kusy – to jsou nejčastější důvody, kvůli kterým Češi vracejí nebo vyměňují vánoční dárky. Shodují se na tom internetoví prodejci. Lidé se na ně začali obracet hned po svátcích. Mezi dárky, které se do e-shopů vracejí nejčastěji, patří mobilní telefony, spotřebiče, ale i chytré hodinky a oblečení.
Češi začali po svátcích vracet nevhodné dárky. S filmovým DVD nebo lahví alkoholu však narazí
Podle občanského zákoníku mají ti, kteří si koupí zboží přes internet, 14 dní na to, aby je vrátili bez udání důvodu. Existuje však několik výjimek.
„Vrátit nelze například zboží, které bylo upraveno podle přání zákazníka, nelze odstoupit od dodání alkoholických nápojů, zboží, které podléhá rychlé zkáze, od dodání zboží uzavřeného v hygienickém obalu nebo třeba od ubytování nebo od zboží uzavřeného na základě veřejné dražby,“ řekl mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich. Vrátit lidé nemůžou ani noviny, časopisy, DVD s filmy nebo nejrůznější počítačové programy.
„Snaží se vrátit zaheslované telefony“
Za týden po Vánocích evidují někteří internetoví prodejci stovky vyměněných dárků. Nejvíce žádostí zaznamenali hned po vánočních svátcích. „Nejvíc nevhodných dárků zákazníci vrátili nebo vyměnili první dva dny po svátcích, tedy 27. prosince a 28. prosince,“ uvedla mluvčí společnosti Datart Iva Pavlousková.
Prodejci očekávají, že v následujících týdnech žádostí ještě přibyde. „Jde zejména o leden, kdy zákazníci vracejí či reklamují zboží o 30 procent častěji než v běžném období,“ zmínila mluvčí Mall.cz Táňa Lálová.
Nejčastěji chtějí lidé vrátit oblečení a drobné výrobky, jako jsou mobily nebo třeba kuchyňské spotřebiče. „Lidé vracejí nebo vyměňují logicky to nejprodávanější vánoční zboží, tedy hlavně mobilní telefony, notebooky, příslušenství, sportovní chytré hodinky nebo fitness náramky,“ upřesnila mluvčí společnosti Alza.cz Patricie Šedivá.
To se ale mnohdy neobejde bez komplikací. Častým problémem je nevrácení zboží v původním obalu nebo jeho poškození. „Stává se také, že se k nám vrací zaheslované telefony a počítače, případně také produkty evidentně poškozené nevhodnou manipulací,“ uvedla mluvčí společnosti CZC.cz Lucie Vinická.
Jindy se zboží ani nedostane zpět k prodejci. „Při vracení zboží poštou je nejčastější komplikací chyba v zasílací adrese, kdy zboží neodešlou na jednu z prodejen Mall.cz, ale jinam,“ uvedla mluvčí společnosti Mall.cz Táňa Lálová.