Od úterního odpoledne začal stát prodávat elektronické dálniční známky. Web edalnice.cz, který je jejich hlavním distribučním místem, však několik hodin nefungoval. Začal pracovat až po 16. hodině, ale ještě kolem 17. hodiny byl velmi pomalý. Později již fungoval. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) pak večer v pořadu Devadesátka ČT24 řekl, že start hodnotí známkou 3 a odpovědnost za to, že systém přes den nefungoval, bere na sebe. „Mrzí mě to, jsem naštvaný.“
Začal prodej elektronických dálničních známek. Část dne nefungoval, Havlíček bere chybu na sebe
Ředitel státního podniku Cendis Jan Paroubek řekl, že se až po startu webu projevil problém uvnitř systému. Známky, které by mělo být možné na webu nakoupit, budou platit nejdříve od počátku příštího roku.
Cendis, který pro ministerstvo dopravy systém elektronických dálničních známek připravil, plánoval spuštění jeho klíčové součásti – tedy e-shopu – od 1. prosince. Když ale dopoledne ministerstvo dopravy na tiskové konferenci web představovalo, veřejnost se na něj ještě nemohla dostat.
Ředitel podniku Jan Paroubek ale ukázal, že web existuje a funguje. Předvedl způsob nákupu elektronického kuponu od výběru délky platnosti přes zadání údajů o vozidle a platbu až po případné dodatečné změny před začátkem platnosti. „Snažili jsme se systém koncipovat tak, ať je maximálně jednoduchý, ať člověk nemusí dlouho hledat to, co chce udělat,“ zdůraznil Paroubek.
Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) původně hovořil o tom, že bylo nutné web ukrýt, protože buď trpěl přetížením kvůli velkému zájmu, nebo se stal terčem hackerského útoku. Jan Paroubek ale později přišel s jiným vysvětlením – problém je podle něj v samotném systému.
„Jedna komponenta generuje obrovské množství operací mezi frontendem a backendem, což se nám při testech neprojevilo,“ ozřejmil šéf Cendisu s tím, že zprvu nebyla příčina jasná a útok mohl být jedním z vysvětlení nečekané zátěže.
Po páte hodině odpoledne již byl web edalnice.cz přístupný, ale jeho část, na které se prodávají známky, se stále načítala velmi dlouho. Později již systém fungoval.
Na dotaz v pořadu Devadesátka ČT24, zda uvažoval o rezignaci z postu ministra dopravy, řekl Havlíček, jenž šéfuje i průmyslu a obchodu, že takhle nepřemýšlel. Řekl, že se na tom měsíce pracovalo, a domnívá se, že tvůrci udělali skvělou práci a ušetřili 500 milionů korun.
Systém je podle něho otestovaný a nyní už funkční. Je připraven na dvojnásobek toho, jaký nápor se očekává ve špičkách. Nejvyšší zájem o nákup se očekává na přelomu letošního roku a hlavně koncem ledna, kdy současné papírové známky končí.
Podnikatel v IT a organizátor hackathonu Tomáš Vondráček k potížím systému řekl během dne: „Za mě, pokud to bude do večera fungovat, tak bych řekl - oukej - a maximálně bych se zamýšlel nad tím, kdo vymýšlel tu komunikaci navenek.“ Právě Vondráčka proslavilo to, že původní tendr se mu „nezdál“ a na přelomu roku kvůli tomu svolal happening programátorů. Řešení měli hotové za několik dnů. Vláda ho sice z obav o bezpečnost nepoužila, ale vyměnila ministra a novou zakázku nenechala zpracovat externí, ale státní firmou. Změnila se pak i cena. Místo 401 nově 164 milionů korun.
Večer pak Vondráček v Devadesátce mezi jiným uvedl, že by se tento moment mohl využít k tomu, aby se systém dál zjednodušoval. Domnívá se rovněž, že samotné vědomí, že je systém může zachytit, by mnoho lidí motivovalo k větší disciplíně při koupi známek, a to i bez nutnosti okamžitého postihu.
Velký bratr a budoucí cena dálničních známek
Havlíček rovněž uvedl, že systém by měl fungovat i automaticky, bez osobní přítomnosti policistů či celníků. Například při mé cestě z Prahy do Českých Budějovic by zaznamenával všechny mé přestupky - například chvíle bez připoutání či nedání přednosti - a hned by stanovil a odeslal výši pokuty, naznačil ministr. Řekl, že to je ale věcí politické diskuse, zda bude shoda na tom, že „tohoto Velkého bratra do auta pustíme, včetně rychlosti“. Technicky je to řešitelné, ale muselo by se to (automatické okamžité pokutování) dát do zákona.
Na rozdíl od svého ministerského předchůdce Vladimíra Kremlíka uvedl Havlíček, že ani po dokončení dálnice D1 v příštím roce nepočítá se zvýšením cen dálničních známek. Je rád, že chystaný systém je moderní, bezpečný a odpovídající 21. století.
Místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský (Piráti) řekl, že je to politické rozhodnutí, jak vysoká cena bude. Současnou úroveň považuje za dlouhodobě neudržitelnou a myslí si, že se zvýšení ceny nevyhneme.
Kritizovala opozice i ministr Petříček
Opoziční politici kritizovali během úterý (ne)náběh systému. „Chtěl bych ,pogratulovat’ všem, kteří si chtěli koupit dálniční známku. Věřím, že ministr dopravy i průmyslu a obchodu nevstával možná v půl čtvrté, nicméně e-shop pořád nefunguje. Je to tristní u kauzy dálničních známek, pan ministr by měl zvážit, jestli obě funkce zvládne,“ řekl místopředseda STAN Petr Gazdík.
Předseda ODS Petr Fiala míní, že „tohle vládě zase nevyšlo“. „Česká republika potřebuje skutečnou digitalizaci, ne jeden nefungující e-shop,“ dodal. Pirátský poslanec Ondřej Profant považuje dění kolem e-shopu za ukázku nekompetence.
Ke kritice se připojil i ministr zahraničí Tomáš Petříček z koaliční ČSSD. „Mám pocit déjà vu. Do tohoto projektu putovalo několik set milionů korun a pan ministr za funkčnost systému dával hlavu na špalek. Doufám, že to teď uspokojivě vysvětlí. Taková situace hned první den je nepřijatelná,“ uvedl.
Prodej i na benzinkách a na poštách
Kromě státního e-shopu budou elektronické dálniční známky v prvních měsících v prodeji také na čerpacích stanicích EuroOil, které patří státnímu podniku Čepro, a na poštách. Podle Karla Havlíčka zprostředkují nákup pracovníci pošty na 2500 jejích pobočkách, Lucie Bartáková ze Státního fondu dopravní infrastruktury dodala, že budou k dispozici i na 570 poštách Partner.
Při nákupech v obchodech postačí nadiktovat registrační značku vozidla, vybrat si délku platnosti známky a zaplatit. Pokud si řidič nevybere termín začátku platnosti, bude moci na dálnici vyrazit hned po provedení úhrady – při platbě kartou ihned, při převodu na účet po jeho zúčtování. Její přesné datum a čas dostanete buď e-mailem, nebo je uveden na dokladu při nákupu na poště či čerpací stanici.
„Pro zahraniční turisty nebo projíždějící budeme mít od 1. ledna připravené u hraničních přechodů před nájezdy na zpoplatněné pozemní komunikace kiosky, ve kterých bude úhrada časového poplatku také velmi jednoduchá,“ doplnila Bartáková. V budoucnu podle ní zprostředkují nákup elektronických známek i další prodejci, například nestátní benzinky.
Známky bude možné koupit až s 90denním předstihem. Jejich ceny se oproti dosavadním papírovým známkám nezmění, zůstanou ve výši 1500 korun za rok, 440 korun za tři měsíce a 310 korun za deset dnů. Roční elektronické známky budou na rozdíl od papírových kuponů platit vždy celý rok, takže známka platná od 11. dubna bude platit do 10. dubna následujícího roku a nikoli do ledna jako dosud.
Před začátkem platnosti známky, tedy při využití devadesátidenního předprodeje, ale bude možné měnit zadané údaje. „Můžete změnit jak SPZ, tak datum, od kterého chcete vyjet. Je to v případech, že plánujete vyjet na dovolenou, myslíte si, že pojedete první týden v srpnu, a může se vám stát, že pojedete až druhý týden,“ ujistila už dříve Lucie Bartáková.
Nové elektronické známky nemusí mít například vozy integrovaného záchranného systému, elektromobily, některé hybridy, auta převážející osoby s postižením nebo historická vozidla. V případě potřeby ale jejich řidiči musí podat žádost o osvobození z poplatků. Roční kupony z roku 2020 platí až do konce ledna 2021.
Jak se bude od února kontrolovat
Centrum dopravních informačních systémů pro kontrolu elektronických dálničních známek vytvořilo speciální kamerový systém. Policisté a celníci ho nyní testují v provozu. Naplno se pak kontroly spustí od 1. února, kdy začnou platit elektronické dálniční viněty.
Celníci a policisté je budou na dálnicích kontrolovat pomocí speciální techniky. Kamera, tablet a program, který během několika vteřin pozná, zda daný vůz může jet po placené dálnici. „Policie dostane 43 těchto zařízení a Celní správa dalších 15,“ řekl Paroubek.
Kontrolu budou provádět policisté a celníci ve služebních vozech. Stát můžou třeba na sjezdech z dálnice. „Nastaví zařízení pro automatickou kontrolu a to už vyhodnocuje vozidla, která projíždějí, na tabletu. Zařízení nám třeba označí červenou barvou - neuhrazeno,“ poznamenal rada Policejního prezidia Michal Hodboď.
V takovém případě bude muset hlídka auto po novém roce zastavit a s řidičem přestupek vyřešit. „V příkazním řízení na místě lze uložit pokutu do výše 5000 korun. V případě, že řidič nebo provozovatel vozu odmítne, budu toto postoupeno do správního řízení,“ řekla mluvčí Celní správy ČR Hena Prudičová.
Hlídky ale budou moci využít i mýtné brány a napojit se na jejich kamery. Nejčastěji ale zřejmě budou řidiče kontrolovat za jízdy. „Máte tam různé režimy, pokud je například noc, tak to zařízení je nastaveno tak, že se stiskne jedno tlačítko a to zařízení se nastaví podle potřeby,“ přiblížil Hodboď.
Prověřovat, jestli má řidič zaplaceno, ale můžou i na parkovištích u benzinových stanic. „Mám zaměřenou značku, v podstatě plynule můžu načítat, nemusím čekat. Víme, v kolik hodin který den jste si koupil ten časový kupon, můžeme i verifikovat, zda k tomu zaplacení došlo až po použití zpoplatněné komunikace,“ přibližuje Stanislav Švidek z odboru dohledu Celní správy ČR.
Platnost současných ročních kuponů vyprší až na konci ledna. Od února pak už každý, kdo bude chtít jet po dálnici, musí mít elektronickou dálniční známku. Doklad o zaplacení řidič s sebou v autě vozit nemusí.
E-shop stál křeslo bývalého ministra
Přípravy nového systému dálničních známek provázely v počátcích problémy, které stály místo i předchozího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Stát po vlně kritiky zrušil původní soutěže na provozovatele IT systému, který vysoutěžil za 401 milionů korun. Spolu s tím zastavil další návazné tendry. Ministerstvo dopravy poté zakázku i se supervizí zadalo státnímu podniku Cendis.
Podle Havlíčka tím a celkovým zjednodušením systému stát proti původním předpokladům ušetřil okolo 300 milionů korun. Náklady na vybudování a provoz podle něj klesly z 401 na 128 milionů korun. V součtu s náklady na systémovou integraci a kontrolu jde o 309 milionů místo původních 602 milionů.
Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995. Současných 1500 korun za rok platí motoristé od roku 2012. Loni stát vybral 5,35 miliardy korun. Elektronické viněty fungují i v některých okolních zemích, například na Slovensku.
Ministr považuje zavedení elektronických dálničních známek za jeden ze dvou velkých digitalizačních projektů ve svém resortu. Druhý by měl být hotový také letos. Jde o jednotné železniční jízdenky, které budou platit ve všech vlacích bez ohledu na dopravce.