Vláda podle Sobotky pomůže krajům při navyšování mezd řidičů

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněný tomu, aby vláda krajům pomohla při financování vyšších mezd pro řidiče linkových autobusů. Sobotka to řekl po jednání s hejtmany. Hejtman Libereckého kraje Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky jednání projeví na mzdách řidičů už v únoru. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Premiér Sobotka uvedl, že ministerstvo pro místní rozvoj poskytne krajům metodickou pomoc, jak mají legislativně zapracovat navýšení peněz pro řidiče do smluv s dopravci. Asociace krajů vytvoří vzorové smlouvy, aby se vedení regionů v budoucnu vyhnula právním problémům. Kraje pak mají vládě poskytnout do poloviny února propočty nákladů, které budou muset v souvislosti s navýšením mezd vynaložit.

Dříve Asociace krajů orientačně vyčíslila, že zvýšení mezd řidičů podle vládního nařízení si může vyžádat náklady až 1,2 miliardy korun, což je suma za všechny kraje včetně odvodů na sociální a zdravotní pojištění.

„Kraje si uvědomily, že úprava smluv je jejich odpovědností. Já jsem jim nabídla konzultace. Změna smlouvy je možná, ale za splnění zákonných podmínek,“ upozornila ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO). Stanovisko hnutí ANO o navýšení peněz krajům nechtěla komentovat.

„Předseda (Andrej) Babiš je ministr financí a tam je samozřejmě obvyklé 'ne' na vše, co je nad rámec všeho schváleného. Já si myslím, že solidární by bylo minimálně o tom začít mluvit na koaliční radě,“ podotkla.

Kraje chtějí garanci zvýšení mezd do konce ledna

Místopředseda Asociace krajů Půta připomněl, že kraje potřebují garantovat zvýšení mezd do konce ledna, aby řidiči pocítili nařízení vlády již v únoru. S právní garancí ministerstva pro místní rozvoj je spokojený, protože smluv s dopravci je podle něj typově mnoho, až 200, každá vznikala v jiné době.

„Příslib premiéra o navýšení mzdových prostředků vnímám jako garanci pro to, aby krajské zastupitelstvo v Liberci toto navýšení projednalo ještě do konce ledna. Konkrétní částky navýšení se po dohodě s premiérem budou ještě upřesňovat,“ doplnil.

První místopředseda asociace a jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) zdůraznil, že ve spolupráci s ministerstvem práce a sociálních věcí se bude důsledně kontrolovat, zda peníze půjdou skutečně na mzdy řidičů.

Vláda loni rozhodla o růstu mezd řidičů autobusů zhruba o třetinu od letošního ledna a kraje hledají způsob, jak zapracovat navýšení do smluv s dopravci a najít desítky milionů korun potřebné pro růst mezd. Protože zvýšení mezd prosadila vláda, chtějí kraje získat od státu příspěvky na dorovnání plateb pro autobusové dopravce.

Od začátku letošního roku vláda zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 korun na hodinu na 98,10 korun. Řidičům by se také měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 korun nebo jim byl nově zavedený příplatek 6,60 korun za hodinu za práci v náročném prostředí.

Podle Svazu dopravy se průměrné mzdy šoférů linkových autobusů loni pohybovaly v rozmezí 22 tisíc až 23 tisíc korun hrubého, podle odborářů je v tom ale započítaný velký počet přesčasů. O něco vyšší platy uvádí Český statistický úřad, podle kterého je průměrná mzda řidičů autobusů, trolejbusů a tramvají 26 859 korun. Ta ale zohledňuje i platy mnohdy lépe ohodnocených šoférů MHD.

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Stěžují si, že kraje objednávají autobusovou dopravu jen na základě ceny a autobusové společnosti pak šetří zejména na mzdách řidičů. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by nové soutěže měly snáze zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro řidiče autobusů.