Vláda kývla na Ťokův plán prodloužit smlouvu na mýto. Opozice mluví o selhání

Vláda schválila tříleté prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch. Firma za tu dobu získá bez výběrového řízení od státu zhruba šest miliard korun. Nyní tedy mohou začít vyjednávání o detailech.

Pravicová opozice tvrdí, že prodloužení smlouvy je selhání, za které by ministr dopravy Dan Ťok (ANO) měl rezignovat. Předseda Starostů a nezávislých (STAN) Petr Gazdík uvedl, že případné uzavření kontraktu jeho strana právně napadne.

„Můžeme včas zahájit intenzivní jednání s dnešním dodavatelem mýta s cílem dosáhnout toho, abychom zejména mohli vysoutěžit velkou novou otevřenou zakázku,“ shrnul ministr dopravy Ťok. Nyní platná smlouva s Kapschem vyprší na konci roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném tendru.

5 minut
Ťok v Událostech ČT: Dneškem jsme zajistili výběr mýta od 1. 1. 2017
Zdroj: ČT24

Vláda schválila materiál k zajištění provozu elektronického mýta po roce 2016. O druhém materiálu, odůvodnění zakázky zadávané bez otevřeného výběrového řízení společnosti Kapsch, kabinet nehlasoval a vzal jej pouze na vědomí.

„Jsem rád, že vláda přijala naše argumenty a podpořila jediné reálné řešení, abychom mohli od příštího roku pokračovat s výběrem mýta ve výši deseti miliard ročně,“ uvedl Ťok.

Sobotka: Tendr by měl být nejpozději 2017

Premiér Bohuslav Sobotka zopakoval, že je potřeba postupovat zákonnou cestou a zajistit výběr mýta i po konci letošního roku, kdy vyprší smlouva se společností Kapsch. „Pro vládu je důležité, aby paralelně s tím řešením ukončení smlouvy se stávajícím provozovatelem bylo rozběhnuto výběrové řízení, které by mělo být technologicky neutrální a mělo by být vypsáno nejpozději v polovině 2017,“ řekl Sobotka.

Kabinet podle něj akceptoval doporučení na řešení situace, které ministerstvo dopravy předložilo. „Ministr dopravy je člen vlády, který je odpovědný za tuto oblast. Přišel s návrhem, který podložil odbornými posudky, a vláda se tedy přiklonila k tomu řešení,“ doplnil Sobotka. Ťoka zároveň požádal, aby do konce července ministry informoval o tom, jak příprava tendru postupuje.

Měl by rezignovat, zní z ODS

„Pokud ministr Ťok hovoří o tom, že už nebylo jiné alternativy a vláda už takto jednat musela, přiznává jen jedno ze svých největších pochybení. Podle mého přesvědčení je to důvod, aby ministr dopravy rezignoval,“ reagoval na krok vlády místopředseda opoziční ODS Martin Kupka.

Ministr dopravy Dan Ťok si nedávno stěžoval, že smlouva s firmou Kapsch, je velmi svazující a dává firmě velmi výhodné podmínky. Premiér Bohuslav Sobotka v roce 2010 v narážce na dodatek přijatý pravicovou vládou komentoval smlouvu tak, že někdejší ministři Gustav Slamečka, Miroslav Kalousek, expremiér Mirek Topolánek a poslanec Vojtěch Filip by na veřejnosti měli vystupovat pouze s viditelnou visačkou firmy Kapsch.

Kupka však považuje za podstatné, že smlouva platí od roku 2006, kdy se na vládě podílela ČSSD a KDU-ČSL. Přiznává samozřejmě existenci dodatku, ale zdůrazňuje, že současná vláda si sama dala za cíl spustit výběrové řízení.

„Teď se ocitáme v situaci, kdy třeba napadení u ÚOHS může celou nynější prodlouženou smlouvu shodit ze stolu a budeme v situaci, kdy český stát nebude schopen vybírat mýto,“ uvedl místopředseda ODS.

Velké manažerské selhání ministra dopravy Ťoka přinutilo vládu přistoupit na právně velmi riskantní řešení výběru elektronického mýtného. Pokud konkurenční firmy podají protest na antimonopolní úřad nebo podnět na policii a soudy, je vybírání mýta v České republice od příštího ledna stále v ohrožení. Přijde mi zvláštní a chtěl bych vědět, jaké argumenty přinutily ministryni Šlechtovou k tomu, že její resort změnil negativní stanovisko z minulého týdne.
František Laudát
poslanec TOP 09

SkyToll rozhodnutí napadne

Ťok s variantou, že se najde někdo, kdo bude chtít nechat postup ministerstva prověřit Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, počítá. Už dříve to avizoval například výběrčí mýta na Slovensku, společnost SkyToll, která má o provoz českého mýta zájem. Firma už na rozhodnutí vlády zareagovala tím, že se proti rozhodnutí vlády bude bránit zákonnými prostředky.

„SkyToll zaslal už 21. června 2016 ministru dopravy ČR dopis, v němž jej upozornil na to, že JŘBU (jednací řízení bez uveřejnění) je tak, jak je zamýšleno, v rozporu se zákonem. V dopise jsme ministra informovali i o zákonných prostředcích, kterými se naše společnost bude bránit před případným protiprávním jednáním,“ uvedl mluvčí firmy Anton Bódis.

Ťok je ale přesvědčen, že ministerstvo postupovalo podle zákona. Smlouva s Kapschem by podle ministra mohla být připravena koncem prázdnin nebo začátkem září.

Podle předsedy STAN Gazdíka prověří nejvhodnější způsob právního postupu proti smlouvě právníci. „Přichází v úvahu podnět na státní zastupitelství nebo trestní oznámení na neznámého pachatele,“ jmenoval některé z možných způsobů. Vláda podle něj darovala firmě Kapsch šest miliard.

  • Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

„Nemůžeme si dovolit selhat.“ Summit EU řeší půjčku pro Ukrajinu

V Bruselu začíná summit EU. Lídři sedmadvacítky budou řešit hlavně další finanční podporu Ukrajiny. Nemůžeme si dovolit selhat, řekla šéfka diplomacie EU Kaja Kallasová. V případě využití zmrazených ruských aktiv musí nést riziko všechny státy Unie, uvedla pak šéfka Komise Ursula von der Leyenová. Česko na summitu zastupuje nový premiér Andrej Babiš (ANO). Vrcholné schůzky se osobně účastní ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
04:07Aktualizovánopřed 13 mminutami

Na D1 na Vysočině se stala hromadná nehoda, místo je průjezdné jedním pruhem

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny je místo průjezdné jedním pruhem. Podle policie na místo zamířily všechny složky integrovaného záchranného systému (IZS). Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob.
09:18Aktualizovánopřed 21 mminutami

Havlův odkaz je zvláště letos stále aktuální, uvedl Vystrčil

Odkaz bývalého prezidenta Václava Havla je podle předsedy Senátu Miloše Vystrčila (ODS) zvláště v letošním roce stále aktuální. Týká se svobody a schopnosti zastat se druhého, uvedl na pražském Vinohradském hřbitově. Lidé tradičně nosí květiny a svíčky k Havlově chalupě na Hrádečku, kde před čtrnácti lety zemřel. Ředitel Knihovny Václava Havla pak na prvního českého prezidenta zavzpomíná společně s velvyslanci a velvyslankyněmi USA, Německa, Nizozemska, Slovenska a Kanady.
07:59Aktualizovánopřed 56 mminutami

Víkend bude zatažený a mlhavý, maxima dosáhnou asi pěti stupňů

O nadcházejícím víkendu bude v Česku většinou zataženo, slunce se objeví jen ojediněle. Meteorologové očekávají mlhy a mrholení, někde mohou být i mrznoucí. Nejvyšší teploty se budou pohybovat kolem pěti stupňů Celsia, při malé oblačnosti i nepatrně výše, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 2 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 4 hhodinami

Ukrajinu je třeba podporovat, EU by ji ale měla financovat jako dosud, řekl Babiš

Česko nezpochybňuje potřebu podpory Ukrajiny Evropskou unií. Měla by být ale financována jako dosud, žádné mimořádné garance Česká republika dávat nebude, řekl před nadcházejícím jednáním Evropské rady premiér Andrej Babiš (ANO). Koalice podle něj o pozici jednala v úterý řadu hodin.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 14 hhodinami

Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak zkrachuje, varuje Rusnok

„V našem bytostném zájmu je posilovat společenství, jehož jsme součástí a které nám pomáhá se ochránit – jak EU, tak NATO. Rozhodují praktické kroky, ne gesta nebo vyjádření,“ komentoval v Interview ČT24 expremiér a bývalý guvernér České národní banky Jiří Rusnok fakt, že Rusko stále trvá na tom, že v jeho sféře vlivu leží i Česko. Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak země zkrachuje ekonomicky a tím pádem i vojensky, dodal s tím, že Kyjev nebojuje jen za sebe, ale také za nás. Míní, že Rusko „má pořád choutky vykládat, že toto je jeho vlivové území“.
před 15 hhodinami
Načítání...