Vedlejší železniční tratě jsou špatně zabezpečené. Podle Drážní inspekce je třeba hledat řešení i doma

3 minuty
Události: Zabezpečení vedlejších železničních tratí je podle inspektorů třeba hledat doma
Zdroj: ČT24

Drážní inspekce doporučuje státu změnit přístup k zabezpečování na vedlejších železničních tratích v Česku. Vyšetřovací zpráva k loňské srážce dvou vlaků nedaleko Čáslavi mluví o tom, že by se nemělo spoléhat jenom na drahý evropský vlakový zabezpečovací systém (ETCS), který je určený spíš pro velké koridory, ale stát by měl hledat i vlastní alternativní řešení.

Lepší zabezpečení železniční trati by mohlo zabránit loňské nehodě, při které se v Ronově nad Doubravou nedaleko Čáslavi srazil osobní vlak s nákladním. Následky nehody se strojvedoucím podařilo zmírnit rychlou reakcí, kdy začali oba prudce brzdit. Srážka si i tak vyžádala pět zraněných. 

Podle vyšetřovatelů Drážní inspekce udělal chybu strojvedoucí osobního motoráku, který nepočkal na křížení s nákladním vlakem. Z Ronova vyjel, žádný systém ale nedokázal vlak zastavit a zabránit nehodě. 

Takových tratí je přitom podle redaktora ČT Jana Beránka v Česku spousta. Na některých vedlejších tratích je jediným zabezpečením telefon – někdy mobilní, jindy jde pouze o jakousi kukaň na nástupišti. Správa železnic tvrdí, že i v tomto případě stačí dodržovat předpisy. Strojvedoucí si ale na podmínky stěžují a Drážní inspekce jim dává zapravdu.

„Není možné vyčkávat. Je potřeba najít i na tyto lokální tratě zabezpečovací systém, který je kompatibilní s Evropou. Je potřeba ho vyvinout, aby nebyl zbytečně drahý,“ řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. 

Jedno zabezpečení za deset milionů

Pravděpodobně cena je tím důvodem, proč na lokálních tratích stále chybí moderní zabezpečení. Současný evropský systém ETCS stojí asi deset milionů korun na jednu lokomotivu. Když chtěly České dráhy nechat upravit alespoň ta modernější vozidla, řekl si výrobce o jedenáct miliard korun. 

Příliš drahá je i elektronika v kolejích. Účet za zabezpečení tratě z Plzně do Chebu je asi jedna miliarda korun. Ministerstvo dopravy přitom před třemi lety zakázalo kupovat jakékoli jednodušší a levnější systémy, Správa železnic (SŽ) by to chtěla změnit. „Cílem je vybavit tratě mimo koridory systémem, který bude plně kompatibilní  s evropskými předpisy, ale ekonomicky efektivnější,“ řekla mluvčí SŽ Nela Friebová. 

Pokud ale jde o hlavní tratě v Česku, tak ty jsou zabezpečeny dostatečně, a to i při případných větších chybách strojvedoucího. Systém dokáže okamžitě reagovat například tím, že vlak začne sám brzdit. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 1 hhodinou

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 11 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...