Drážní inspekce uzavřela vyšetřování loňské srážky osobního a nákladního vlaku východně od Čáslavi. Hlavní chybu podle ní udělal strojvedoucí motorového vozu, když nepočkal ve stanici, kde se měly oba vlaky míjet. Vyšetřovací zpráva, kterou má Česká televize k dispozici, také uvádí, že se nehoda stala na málo zabezpečené trati, kde se chyby těžko napravují, a podle inspektorů má Správa železnic jiné priority.
Za srážku vlaků u Čáslavi mohla podle inspektorů lidská chyba. Trať je špatně zabezpečená, tvrdí
„Příčinou mimořádné události bylo selhání strojvedoucího osobního vlaku, který si v Ronově nad Doubravou nesplnil svou ohlašovací povinnost, nevyčkal na křižování s protijedoucím vlakem a z Ronova nedovoleně odjel,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Drážní inspekce už v rámci bezpečnostního doporučení vyzvala ministerstvo dopravy a Drážní úřad, aby byl stanoven jasný harmonogram zvyšování zabezpečení tratí pomocí evropského vlakového zabezpečovacího systému (ETCS). To by se mělo týkat celostátních i regionálních tratí. Tam, kde zabezpečení ETCS nebude plánováno, by měly být tratě zabezpečeny jiným systémem.
Pět lidí skončilo v nemocnici
Ke srážce osobního a nákladního vlaku mezi stanicemi Ronov nad Doubravou a Žleby došlo 4. března 2019 po poledni. Trať mezi Čáslaví a Třemošnicí obsluhují malé motorové vozy řady 810, jeden z nich se střetl s vlakem sestaveným z dieselové lokomotivy a tří nákladních vozů.
Ve vlaku cestovalo zhruba patnáct lidí, pět osob se zranilo, z vozidla je museli vyprostit hasiči. Dva lidé utrpěli středně těžká zranění, ostatní pouze lehká. Převezeni byli do nemocnic v Čáslavi a Pardubicích, na místo letěl i vrtulník záchranářů, ten se však vracel prázdný.
Už v den nehody měli vyšetřovatelé podezřejní, že za nehodou stojí selhání lidského faktoru, což nyní zpráva Drážní ispekce potvrdila.