U zimní pneumatiky je nejdůležitější hloubka vzorku. Rozdíly mezi značkami jsou malé, říká odborník

10 minut
Jak vybrat zimní pneumatiky
Zdroj: ČT24

Ačkoliv počasí zatím k nákupu nebo výměně pneumatik za zimní ještě nevybízí, pohled do kalendáře naznačuje opak. Od listopadu musí mít řidiči zimní gumy povinně, pokud se na silnici objeví souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza – nebo pokud to vzhledem k počasí hrozí. Podle odborníka Pavla Pachmana je u zimních pneumatik nejdůležitější hloubka vzorku, naopak na značce nebo tvaru vzorku až tolik nezáleží.

Zimní pneumatiky musí mít hloubku vzorku (dezénu) minimálně 4 milimetry. Použití odborníci doporučují, když průměrné denní teploty klesnou pod 7 stupňů Celsia, což na většině míst v Česku nastává již koncem října. Na některých místech navíc zimní obutí nařizuje značka, která platí bez ohledu na počasí.

Hloubku vzorku řidič zjistí například speciální měrkou nebo při návštěvě pneuservisu. Na některých pneumatikách je i zvláštní značka. „Některé zimní i letní pneumatiky jsou vybaveny takzvaným indexem opotřebení, který naznačuje hloubku dezénu od 8 do 4 milimetrů. I podle toho lze stav pneumatiky jednoduše zjistit,“ vysvětluje vydavatel časopisu PneuRevue Pavel Pachman.

Zimní pneumatiky
Zdroj: ČT24

Podle něj se nedá obecně říct, jak rychle se pneumatika opotřebuje nebo kolik sezon vydrží. Záleží například na stylu jízdy, povrchu, ale především na počtu ujetých kilometrů. „Průměrně pneumatika vydrží 30 až 40 tisíc kilometrů, takže několik sezon. Zásadní je zákonem stanovená nejnižší hloubka dezénu, u zimních to jsou 4 milimetry. Běžný řidič na pneumatice určitě tři čtyři roky ujede,“ říká Pachman.

Zimní pneumatiky mají značku M+S, někdy i Alpy a vločku

Při nákupu nových pneumatik by podle něj lidé měli sledovat hlavně technické parametry. „Zásadní je rozměr pneumatiky a její rychlostní a hmotnostní index. To jsou základní parametry, které stanovuje velký technický průkaz vozidla, a podle toho bychom si měli pneumatiku vybírat. Následná kritéria, jako je značka a typ dezénu, to už je na nás,“ vysvětluje.

Řidiči by měli zohlednit i to, po jakých silnicích v zimě jezdí. Zda jen ve městě, výhradně po dálnici, kde nehrozí tolik sněhu, nebo naopak v horách. „Rozdíly mezi jednotlivými typy nebo značkami ale nejsou nějak zásadní. Podstatné je používat pneumatiku zimní, homologovanou a certifikovanou. A dodržovat hloubku dezénu, která je nesmírně důležitá pro bezpečnost jízdy,“ říká s tím, že další kritéria jsou také důležitá, avšak nemají už takový vliv na bezpečnost.

Značka „Zimní výbava“ řidičům přikazuje jízdu na zimních pneumatikách. Objevuje se nejen na horách, ale třeba i na dálnici D1 na Vysočině
Zdroj: ČTK

V nabídkách obchodů se objevují pneumatiky různé konstrukce a různých typů vzorků. „V poslední době převládá trend výroby tzv. směrových pneumatik se symetrickým, případně asymetrickým dezénem. Směrový dezén poskytuje stabilitu v přímém směru i účinný záběr. Asymetrický vzorek býval v minulosti doménou spíše větších a širších plášťů, kdy vnější část odváděla sněhovou břečku, zatímco vnitřní se starala o stabilitu a přilnavost na suché části vozovky,“ popisuje Pachman.

Na zimní pneumatice by však určitě nemělo chybět označení M+S (případně v podobě MS, M/S nebo M.S.) na boku. „Dnes je trendem u certifikované zimní pneumatiky do zimního provozu navíc piktogram ve tvaru tří alpských vrcholů a vločky. Je to dokladem toho, že pneumatika byla speciálně vyvinuta do zimního prostředí,“ dodává.

obrázek
Zdroj: ČT24

Datum výroby nehraje roli

Prodejci se podle něj poslední dobou setkávají s tím, že si motoristé odmítají koupit pneumatiky vyrobené například v předchozím roce. Obávají se, že ztratila své vlastnosti, když měsíce nebo i rok ležela ve skladu. To ale podle něj není pravda.

„Datum výroby určuje zkratka DOT na bočnici pneumatiky. Ta uvádí rok a týden výroby. Pokud byla pneumatika s jakýmkoli datem správně uskladněna, nemá věk na její vlastnosti zásadní vliv, pokud tedy nebyla vyrobena před dvaceti lety. Výrobci uvádějí, že pneumatika do pěti let od výroby při správném skladování neztrácí nic ze svých vlastností. Proto bych se vůbec nebál koupit si pneumatiku rok či dva roky starou,“ radí Pachman.

Kód může být až dvanáctimístný, udává mj. i výrobce a rozměr. Datum výroby označuje poslední čtyřčíslí – první dvojice znamená týden, druhá dvojice rok. Například kód končící číslem 0518 znamená, že pneumatika byla vyrobena v 5. týdnu roku 2018.

Správným skladováním výrobci a prodejci rozumí uložení pneumatik v suchu a temnu při stálé teplotě, ideálně kolem 15 stupňů Celsia. Gumy nesmí být ve styku s vodou, olejem nebo chemickými látkami. Světlo nebo časté změny teplot jim škodí. Pravidla samozřejmě platí i pro skladování pneumatik v domácích podmínkách.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 6 hhodinami

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 6 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 6 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 16 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 18 hhodinami

Kaligrafie, háčkování či výroba svíček. Zájem o ruční dovednosti stoupá

Od digitálního světa se někteří mladí lidé vracejí k ručním dovednostem. Například ke kaligrafii, háčkování nebo ručnímu šití. Zájem o takové kurzy podle oslovených organizátorů roste. Vyhledávají je hlavně mladí lidé, maminky s dětmi, ale i firmy – jako benefity pro své zaměstnance.
před 18 hhodinami

Únavový syndrom by se mohl dát rozpoznat z krve, ukazuje nový test

Vyčerpání i projevy podobné chřipce, tak vypadají možné příznaky chronického únavového syndromu. Podle odhadů v Česku žijí desítky tisíc lidí s tímto onemocněním. Chronický únavový syndrom se nejčastěji objeví v mladém a středním dospělém věku. Stanovení diagnózy je ale velmi obtížné a nemocní se často setkávají s nedůvěrou a nepochopením. I proto se vědci v zahraničí snaží vyvinout diagnostickou metodu, která by nemoc potvrdila třeba z odběru krve.
před 19 hhodinami
Načítání...