Strojvedoucím se mírně prodlouží čas na odpočinek. Mezi směnami budou mít nárok na minimálně sedm hodin odpočinku místo současných šesti. Směna pak může být ze 13 hodin prodloužena výhradně po dobu krátké režijní jízdy. Úpravy vyhlášky, které budou platit od nového roku, na pondělním jednání schválila vláda. Změny by podle ní měly zamezit možnému přetěžování strojvedoucích. Právě to může být podle některých z nich jednou z příčin relativně častých železničních nehod.
Strojvůdce čeká více odpočinku. Pečlivěji se bude kontrolovat i prodlužování směn
Podle současných pravidel mají strojvedoucí za normálních okolností nárok na nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami alespoň 11 hodin během 24 hodin. Zaměstnavatel však může u po sobě jdoucích směn odpočinek zkrátit až na šest hodin. V takovém případě musí strojvedoucímu zajistit možnost spánku na lůžku a zároveň následně prodloužit o dobu zkrácení následující odpočinek.
Vláda schválila prodloužení minimální doby odpočinku na sedm hodin. Zároveň vymezila, že alespoň šest hodin z toho musí mít strojvedoucí zajištěnou možnost spánku na lůžku. V minulosti se totiž do šestihodinové doby často započítával i čas, který ve skutečnosti strávil například přesunem na ubytovnu nebo hygienou, a čas pro spánek tak byl často mnohem kratší.
Maximální délka směny
Další přijaté změny se věnují maximální délce směny. V současnosti činí 13 hodin. Může však být prodloužena o režijní jízdu až na 15 hodin. To však bylo podle ministerstva práce a sociálních věcí, které návrh změn předkládalo, často zneužíváno, protože sama režijní jízda jen málokdy trvala celé dvě hodiny, které jsou nad rámec délky běžné směny. Přesto dopravci strojvůdcům často směny prodlužovali na celých 15 hodin.
Podle nových pravidel by nyní mělo být možné prodloužení třináctihodinové směny o přesnou dobu trvání režijní jízdy více kontrolováno. Dopravci ji budou například uvádět do výkazů. Prodloužení bude ovšem dále možné maximálně na 15 hodin.
K většímu odpočinku strojvůdců by nově měly přispět například i změny při rozdělování směny do více částí. Samotné změny se ale těžko vymáhají a novela drážního zákona, která má zavést evidenci pracovní doby strojvůdců, stále leží ve sněmovně. Projednat by se mohla v září.
Možné přetěžování strojvůdců je podle některých z nich jednou z možných příčin nehod na železnici. Stát na změnách začal pracovat po loňské sérii tragických nehod. Od aktuálních úprav si slibuje to, že důslednější vymezení doby odpočinku a maximální délky směny povede ke zmenšení rizika přetěžování strojvůdců. Těch je v zemi dlouhodobě nedostatek.
Například České dráhy nyní kvůli změnám budou potřebovat několik desítek strojvůdců navíc. „V řádu měsíců budou na pozici nábory, začnou školení,“ avizoval generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.