Strojvedoucí stárnou rychleji, než přicházejí noví. Brzy jich bude málo, varuje Drážní úřad

2 minuty
Události: České vlaky brzy možná nebude mít kdo řídit, odhaduje Drážní úřad
Zdroj: ČT24

Strojvedoucích sice pozvolna přibývá, ale stále jich je málo a akutně hrozí absolutní nedostatek mužů a žen schopných usednout na stanoviště lokomotivy. Podle nových údajů Drážního úřadu mělo ke konci minulého roku licenci 9199 lidí, během roku přitom přibylo přes pět stovek nových strojvedoucích. Zhruba každý sedmý držitel licence je však podle úřadu v důchodovém věku a ještě mnohem více strojvedoucích se mu blíží.

Na železnici přibývá dopravců, kraje a stát objednávají u těch stávajících stále více spojů a některé firmy se chlubí tím, že posílají více zboží po kolejích, a ne po silnici. Podle Drážního úřadu by ale záhy mohli všichni narazit na limit. Kromě skloňované kapacity tratí se oním limitem může stát i nízký počet strojvedoucích.

„Pokud dopravci neseženou během pěti až osmi let nový kvalifikovaný personál, mohou mít do budoucna problém s obsazením lokomotiv. Při dnešní existenci tolika spojů je nebude mít zkrátka kdo odjezdit,“ varoval ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Podle něj „jsme malá republika a máme abnormální počet dopravců“. Srovnal Česko se 104 evidovanými železničními dopravci s mnohem větší Francií, kde jich je 70.

Se strojvedoucími to přitom zdaleka není tak slavné. Sice jich pozvolna přibývá, ale ti dosavadní zároveň stárnou. Jestliže má nyní licenci strojvedoucího přes devět tisíc lidí, je z nich zhruba 1400 ve věku nad 61 let, tedy ve věku důchodovém. Asi třetina celkového počtu strojvedoucích je potom starší 50 let, takže během dekády i oni budou moci odejít do důchodu.

„Průměrný věk strojvedoucího, který má licenci, jež má oprávnění jezdit po dráze regionální a celostátní, je 48,5 let. České dráhy jsou na tom o něco lépe, tam je 47 let,“ uvedl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

V důchodovém věku je násobně více strojvedoucích než těch, kteří mají licenci docela čerstvou. Loni o ni požádalo 866 lidí a uspělo 557 z nich. Zájem o povolání, které může být splněným dětským snem, ale také se o něm říká, že člověk stojí jednou nohou ve vězení a druhou v hrobě, přitom klesá. V roce 2016 mělo o licenci zájem přes tisíc lidí. Tehdy ovšem bylo více žadatelů neúspěšných, počet držitelů licence se tak zvyšuje zhruba stále stejným tempem.

Jiří Kolář přirovnal hrozící situaci k tomu, s čím se v současnosti potýkají autobusoví dopravci, u kterých dochází kvůli personální situaci i k výpadkům spojů. Aby se něco podobného nestalo na železnici, měli by se dopravci podle ředitele Drážního úřadu více snažit náborovými akcemi a motivačními programy nové strojvůdce získávat. Přispět by mohl také stát podporou otevírání vhodných studijních oborů.

Ačkoli finančně není strojvedoucí nezajímavé povolání – průměrně podle Drážního úřadu bere přes 37 tisíc korun – musí se v něm lidé vyrovnat s velkou odpovědností i nároky. Vlaky musí jezdit celý den a včas, je tedy potřeba chodit na směny, které nezřídka začínají či končí v okrajových časech dne. Navíc část doby, kdy není doma, sice strojvedoucí odpočívá, ale fakticky je stále v práci.

„Člověk nastoupí třeba ve čtyři hodiny ráno, končí za dvanáct hodin, ale skutečný čas, který se mu počítá do výkonu práce, je třeba jenom osm hodin,“ popsal směnu již dříve prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic.

Drážní úřad – a nejen on – přitom již dlouho upozorňuje, že je situace napjatá a nároky na strojvedoucí velmi vysoké. Důrazné varování přinesla například předloňská srážka dvou vlaků, která se zřejmě stala kvůli zdravotním problémům jednoho strojvedoucího. Podle Drážní inspekce vyplývá z pitevního protokolu, že „je velmi pravděpodobné, že předmětné nehodě mohla předcházet náhlá srdeční nevolnost“. Ačkoli pětašedesátiletý strojvedoucí měl vysoký tlak a trpěl také ischemickou chorobou srdeční, byl v době nehody v práci již více než jedenáct hodin.

Usednout na stanoviště lokomotivy, motorového vozu či jednotky může člověk starší dvaceti let, který má alespoň střední vzdělání a je fyzicky a duševně zdráv. Musí absolvovat školení v některém ze čtrnácti akreditovaných středisek a úspěšně podstoupit ústní i písemné testy. Po získání licence ovšem k ježdění potřebuje získat ještě od dopravce osvědčení na konkrétní typ drážního vozidla a seznámit se s infrastrukturou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 6 hhodinami

Soud poslal zápasníka Vémolu a další dva obviněné do vazby

Zápasník Karel „Karlos“ Vémola, který čelí obvinění z organizované drogové trestné činnosti, půjde do vazby. Rozhodl o tom Obvodní soud pro Prahu 7. Do vazby poslal i další dva obviněné, sdělili mluvčí policejní Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová a pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala. Obviněným hrozí až osmnáct let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Po nehodě vrtulníku zemřeli poblíž Kilimandžára dva Češi

Poblíž Kilimandžára zemřeli ve středu dva čeští občané. Informaci místních médií potvrdil mluvčí českého ministerstva zahraničí Daniel Drake. Podle serveru Tanzania Times u nejvyšší africké hory havaroval vrtulník, nehodu nepřežil nikdo z pasažérů.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 13 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Víkend v Česku má být slunečný s teplotami kolem bodu mrazu

Nadcházející víkend v Česku má být většinou slunečný, s výjimkou jihozápadních Čech a Slezska. Teploty se mají udržet kolem bodu mrazu nebo lehce nad ním. Srážky meteorologové nečekají, sněžit může do neděle jen slabě na severu a severovýchodě země. Vyplývá to z informací na webu a facebooku Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Od příštího týdne se má výrazně ochladit, častější bude na začátku nového roku nejspíš také sněžení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Věčné chemikálie vymizí z obalů i oblečení. Důvodem jsou zdravotní rizika

Potravinové obaly, nepromokavé oblečení a nebo impregnační spreje. Všech těchto výrobků se bude brzy týkat zákaz takzvaných „věčných chemikálií“. Ten začne platit příští rok a zavádí harmonogram, kdy by první výrobky s těmito chemikáliemi měly mizet z trhu. Důvodem zákazu jsou zdravotní rizika, která tato skupina chemikálií přináší.
před 18 hhodinami

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
24. 12. 2025Aktualizováno24. 12. 2025
Načítání...