Srovnávat produkty s konkurencí a kontrolovat dřívější ceny. Odborníci radí, jak poznat správnou slevu

Události: Jak poznat slevu (zdroj: ČT24)

Na Černý pátek – Black Friday – nabízí slevy většina tuzemských obchodníků. Nejčastější inzerované slevy jsou okolo třiceti procent. Cenovky mají zákazníkům napovědět, kolik ušetří, ne každý jim ale rozumí. Důležité je podle odborníků znát konkrétní podmínky dané akce či porovnávat vybrané produkty s konkurencí.

Obchodníci mají určovat slevu z nejnižší ceny, za jakou v posledních třiceti dnech produkt nabízeli. Zákazník ji musí najít na cenovce – stejně jako současnou hodnotu zboží.

„Máme například výrobek, který měl nejnižší cenu v posledních třiceti dnech sto korun – to je referenční cena. A nyní ho výrobce nabízí za padesát korun,“ vysvětluje mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) František Kotrba. V tomto případě je tak sleva padesátiprocentní.

 Na samotnou akci pak může obchod upozornit i větší cedulí přímo u vstupu do prodejny. „Nemusíme tam být seznámeni přímo na banneru s cenami konkrétního zboží, nebylo by to ani dost dobře možné, ale měli bychom si zas dát nějaké podmínky,“ upozorňuje člen právního oddělení časopisu dTest Jan Šůra.

Sleva se mnohdy vztahuje jen na zboží určité hodnoty, další podmínky akce pak může zpřesňovat třeba malé písmo u okraje cedule.

Podle odborníků je namístě opatrnost, inspektoři jen v první polovině letošního roku zjistili problémy u čtyřiceti procent kontrol. Desítky z nich provedli i v pátek, tedy v den největších slev. „Kontrolujeme nejen klasické kamenné obchody, ale samozřejmě i internetové prodejce,“ dodal mluvčí ČOI Kotrba. Hlavně v období slevových akcí proto odborníci radí srovnávat produkty s konkurencí nebo kontrolovat jejich předchozí ceny.

Black Friday jako úspora na vánočních dárcích

Češi v rámci akce Black Friday tradičně kupují hlavně oblečení a obuv, pak také elektroniku, kosmetiku nebo zboží pro děti. Slevové akce využívají často k pořízení vánočních dárků, skoro polovina lidí by však za ně chtěla v letošním roce utratit oproti loňsku méně peněz.

Aspoň některé dárky hodlá koupit ve slevě 42 procent oslovených respondentů, čtrnáct procent doufá, že za zvýhodněnou cenu pořídí všechno. A skoro devět procent lidí nechce kupovat žádné dárky. V posledních letech lidé nakupují před svátky hlavně na internetu. Asociace pro elektronickou komerci odhaduje, že letos koupí aspoň jeden dárek on-line skoro osmdesát procent lidí.

Role slev ve vánočních nákupech
Zdroj: STEM/MARK