Česko má jednu z vůbec nejhustějších sítí hyper- a supermarketů v Evropě. Je jich tu přes tisíc. A dál jich přibývá, zatímco počet malých obchodů klesá. Naše země také zůstává slevovou velmocí, nikde jinde v Evropě zákazníci nekupují tolik zboží za zvýhodněnou cenu. V akcích se v Česku prodá víc než polovina veškerých potravin a drogerie.
Česko je evropskou velmocí velkých obchodů. Slevy jsou pro lidi jako droga
Hypermarketů je v zemi už 320. Jen za posledních osm let jich obchodníci otevřeli zhruba padesát. Supermarketů existuje po celém Česku přes sedm stovek. Jen o málo míň je diskontních prodejen. Dál ale ubývá malých obchodů. Těch s potravinami do padesáti metrů čtverečních bylo předloni na pět a půl tisíce. Ještě v roce 2001 jich přitom fungovalo přes 12 tisíc.
Co se ale příliš nemění, je chování zákazníků. Ti, kteří nakupují v akcích, sahají nejčastěji po zboží, které znají a domů si ho nosí pravidelně. Díky slevám ušetří desítky korun. „Příkladem může být třeba i máslo, které je teď hodně probírané a zákazník zná jeho cenu. V tomto případě došlo ke snížení té ceny o 28 procent,“ uvedl příklad mluvčí obchodního řetězce Tesco Václav Koukolíček.
Dobře se prodává ale třeba i zlevněné maso, mléko nebo ovoce a zelenina. „Bohužel se lidé stali závislými na slevách, dnes je to pro lidi obrovská droga,“ potvrdil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Boj o zákazníka se často točí kolem ceny
„U nás se rychle vyvíjel maloobchod v 90. letech a na začátku nového milénia. S velkým množstvím hráčů na našem trhu, kteří tu stále působí. Boj je tak hodně o ceně a ta promoční závislost je vysoká,“ rozklíčoval důvody Karel Týra, generální ředitel výzkumné a analytické společnosti Nielsen.
Roste ale taky podíl prodávaných vlastních značek jednotlivých obchodních řetězců. Jsou zpravidla levnější a řadě zákazníků tak vynahrazují zboží v akci. Potraviny privátních značek nakupuje alespoň jednou týdně zhruba polovina zákazníků. A přibližně stejný počet lidí zamíří pro výrobek privátní značky do oddělení drogerie.
Obchodníci i proto nabízejí stále víc takových výrobků. Pod vlastní značkou prodávají třeba i ovoce nebo zeleninu. „Zhruba třetina zboží se nyní prodává pod privátní značkou. Ten podíl postupně narůstá, protože zákazníci mají o tyto výrobky zájem. Trochu se podařilo odbourat vnímání, že výrobky pod privátní značkou jsou nekvalitní,“ uvedl mluvčí Tesca Koukolíček.
Zároveň se ale zvyšuje i počet lidí, kteří jsou v obchodech ochotní si připlatit. Hlavně za produkty, které považují za zdravé. Díky dobré ekonomické situaci se Češi nebojí utrácet. A to nejen v kamenných prodejnách, ale také v e-shopech.
Zájmu lidí o nakupování na internetu se přizpůsobují i velké prodejní řetězce. Vlastní e-shop už mají tři čtvrtiny z nich. Celkem je v Česku přes 42 tisíc on-line obchodů. Jejich obrat byl vloni rekordní, 135 miliard korun.
A co nejčastěji zákazníci na internetu nakupují? Hlavně spotřební elektroniku, knihy, hudbu, filmy anebo velké spotřebiče – jako ledničky nebo pračky.