Asi čtyři sta vybraných škol s vyšším počtem sociálně znevýhodněných žáků dostane v dalších letech na zlepšení vzdělávání dětí dvě miliardy korun z evropských dotací. Peníze půjdou z Národního plánu obnovy a budou se rozdělovat od letošního září do konce roku 2025. Cílem projektu je snížení nerovností v českém vzdělávacím systému, uvedli zástupci ministerstva školství a Národního pedagogického institutu.
Školy se sociálně znevýhodněnými žáky dostanou podle ministerstva dvě miliardy z dotací
Podle ministra školství Vladimíra Balaše (STAN) současná data ukazují, že problém s nerovnostmi ve školství je natolik vážný, že jeho řešení by mohlo do budoucna vést k sociálním problémům a stát víc peněz, než když se bude řešit preventivně.
Například podle zjištění organizace PAQ Research se neúspěšnost žáků ve vzdělávání týká řady mikroregionů napříč Českem, nejen často zmiňovaného Karlovarského či Ústeckého kraje. Vyšší neúspěšnost je třeba na území obcí s rozšířenou působností na periferiích krajů. Na neúspěch žáků mají podle výzkumu zásadní vliv především exekuce či špatná bytová situace rodin.
O peníze na podporu znevýhodněných škol mohou žádat základní školy, do kterých chodí nadprůměrné zastoupení žáků se sociálním znevýhodněním. Ministerstvo školy rozdělilo do čtyř kategorií s tím, že na nejnižší úrovni mohou obdržet až dva tisíce korun na žáka a na nejvyšší až šestnáct tisíc korun na žáka. Peníze budou moct využít na personální podporu, zajištění podpory žáků a na další vzdělávání a rozvoj pedagogických pracovníků. Budou tak moci například zajistit školního sociálního pedagoga, pracovníka pro volnočasové aktivity nebo doučování v době prázdnin.
V první vlně dostane podporu zhruba 260 škol, další budou následovat později, řekl ředitel odboru řízení regionálního školství Jan Mušuta. Připomněl, že snižování nerovností mezi školami je jedním z cílů vládního dokumentu Strategie vzdělávání 2030+.
Přípravou řešení rostoucích nerovností ve vzdělávání se bude zabývat i projekt Podpora rovných příležitostí při Národním pedagogickém institutu ČR. Jeho cílem je ověřit, jak by mohl systém financování škol podle indexu socioekonomického znevýhodnění žáků fungovat do budoucna. Ministerstvo by podle Balaše chtělo, aby systém mohl podobně jako projekt fungovat dlouhodobě.
Ministerstvo už minulý školní rok podpořilo zejména školy se znevýhodněnými a zaostávajícími žáky penězi navíc na doučování po období výuky na dálku kvůli covidu-19. Na podzim při rozdělování peněz do škol zohledňovalo celkový počet žáků a podíl těch s potížemi, od ledna podmínky upravilo podle informací škol a dalších dat o počtech problematických žáků.