Rychlovlaky budoucnosti se testují u Velimi

Praha - Francouzská společnost Alstom testuje na zkušebním okruhu u Velimi prototyp rychlovlaku AGV. Od ostatních vlaků se liší především designově a nižší hmotností. Má i jiné uspořádání podvozku, kdy dochází k lepšímu využití hmotnosti a tažné síly. Vlak je i pohodlnější a méně hlučnější. AGV je čtvrtou generací známých francouzských jednotek TGV. V běžném provozu bude jezdit až 360 kilometrů za hodinu.

U Velimi je unikátní železniční zkušební centrum 

Na zkušebním okruhu u Velimi je povolená maximální rychlost 210 km/h a za určitých opatření 230 km/h. Jde o unikátní okruh v Evropě, kde se testuje i automatické vedení vlaku. Ve zkušebním centru jsou dva železniční okruhy, které patří k významným a uznávaným zkušebním centrům pro železniční techniku a drážní zařízení.

Prototyp rychlovlaku AGV tvoří sedm článků 

Jednotka AGV se skládá ze sedmi článků, sedačkami pro cestující jsou však vybaveny zatím pouze dva. Zbytek vlaku slouží jako pojízdná laboratoř, kde odborníci Alstomu měří desítky nejrůznějších veličin. Kromě rychlosti například hluk, proudění vzduchu, napětí v různých komponentech, účinnost a zahřívání brzd a chování vlaku v zatáčkách. Jako z jiného železničního světa vypadá kabina strojvedoucího, vybavená klávesnicí, obrazovkou a digitálními displeji. Vlak se ovládá především malou pákou připomínající počítačový joystick.

Při testech AGV není potřeba maximální rychlost

Testy rychlovlaku AGV slouží především k ověření různých vlastností, schopností vozidla, a na to není potřeba maximální rychlost, uvedl Antonín Blažek, generální ředitel z Výzkumného Ústavu Železničního, a.s. (VUZ). Pro testování ve vyšších rychlostech technici využívají veřejnou vysokorychlostní trať například ve Francii nebo v Německu. Vlak budoucnosti bude u Velimi kolem vsi Sokoleč kroužit až do září. V současnosti se tam testuje i vysokorychlostní vlak firmy Ansaldo Breda, který bude jezdit na trati mezi Bruselem a Amsterodamem.

Rychlovlaky u nás kolem roku 2020

V České republice budou pro rychlovlaky nutné nové železniční koridory. Cena za jeden kilometr takové tratě je ve srovnání s dálnicí stejná nebo srovnatelná. S vysokorychlostními vlaky se u nás počítá kolem roku 2020.

Podle odborníků rychlovlaky mohou úspěšně konkurovat letecké dopravě, podmínkou však je, aby byly schopny urazit vzdálenost 1000 kilometrů do tří hodin. Jejich výhodou oproti letadlům je také skutečnost, že obvykle dovezou cestující až do centra města. 
   

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 9 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 9 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 14 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 14 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 23 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
včera v 20:03
Načítání...