První krůček na velké cestě: SŽDC zadala studii na rychlodráhu do Drážďan

Správa železniční dopravní cesty uzavřela smlouvu na studii proveditelnosti vysokorychlostní trati, která by měla vést z Prahy na hranice se Saskem a odtud dále do Drážďan. Vypracuje ji Centrum pro efektivní dopravu (Cedop), které bude spolupracovat s francouzskou společností Egis Rail. Vznik studie je prvním krokem k tomu, aby rychlodráha skutečně vznikla. Další přípravy budou ale otázkou až dvou následujících desetiletí.

Je to malý krok pro budoucí první vysokorychlostní trať v Česku, ale obrovský skok pro celkový přístup k vysokorychlostní železnici. SŽDC skutečně učinila první faktický tah v procesu, na jehož konci by měly být vlaky jezdící třísetkilometrovou rychlostí z Prahy do Drážďan a jen o trochu pomaleji pak i do Berlína.

Studie proveditelnosti naznačí, kudy by nová trať mohla vést, tak aby byla její stavba realizovatelná dopravně, technicky, ekonomicky i ekologicky. Studie by měla být hotová za 22 měsíců, výsledkem by měla být dokumentace k variantě trasy, kterou předtím zhotovitelé studie spolu se SŽDC vyberou.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který od začátku roku o výstavbě vysokorychlostních tratí několikrát jednal, přišel s termínem zahájení výstavby až v roce 2035. SŽDC však dříve hovořila o tom, že v roce 2035 by již měla být trať hotová a s tím počítá stále. Zahájení stavby plánuje na rok 2028, pokud ovšem půjde dobře příprava územní dokumentace a územních rozhodnutí či vydávání stavebního povolení.

Urychlit přípravu umožní jen změna zákonů

Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové stanovili železničáři termíny na základě dosavadních zkušeností a možností, které investorovi umožňuje současná legislativa. Jen na aktualizaci zásad územního rozvoje a vydání územního rozhodnutí si tak SŽDC rezervovala celé čtyři roky.

  • 2017–2019: vypracování studie proveditelnosti
  • 2019–2021: aktualizace zásad územního rozvoje
  • 2022–2024: příprava územního rozhodnutí
  • 2024–2027: příprava stavebního povolení
  • 2028–2035: stavba
  • 2035: zkušební provoz
  • 2036: řádný provoz
  • Zdroj: ČTK

Skupina poslanců ze všech stran zastoupených v Poslanecké sněmovně nedávno vyzvala vládu, aby přípravu co nejvíce urychlila.  Usnesení prosadil místopředseda Hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO), který k tomu uvedl: „Ministerstvo dopravy musí na SŽDC vytvořit novou organizační složku, projektový tým pro vysokorychlostní tratě.  Dále má najmout zahraniční experty a nesmí projektovat na nižší rychlosti než je 300 km/h. Pokud tyto podmínky dodrží, je skutečně reálné zahájit první stavby vysokorychlostních tratí už do roku 2025“.  Jak připomněl poslanec František Laudát (TOP 09), je to čas srovnatelný s tím, který potřebovala Velká Británie na stavbu své první vysokorychlostní trati HS1 (Eurotunel–Londýn).

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) připustil, že by příprava mohla být rychlejší, míní však, že to nebude beze změn zákonů. „Potřebuji, aby sněmovna, až přijdeme se zákony, které by měly zjednodušit výstavbu a přípravu tratí, nás podpořila,“ zdůraznil ministr. Také mluvčí Šubová připustila, že změna stavebního zákona by mohla přípravu urychlit.

Španělské vysokorychlostní vlaky
Zdroj: Reuters/Marcelo del Pozo

Z Ústí do Berlína 200, do Prahy přes 300

Ministerstvo dopravy ve svých koncepčních materiálech počítá s tím, že bude nová trať Praha–Drážďany sestávat ze dvou částí. Z Prahy k Ústí nad Labem by měla vést vysokorychlostní trať pro rychlost až 350 km/h, dále by mohly vlaky jezdit tunelem pod Krušnými horami, kde zřejmě bude maximální rychlost nižší, asi 200kilometrová.

Prosadit výstavbu vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan však není politický problém pouze v Česku, nýbrž i na druhé straně hranic. Berlín dlouhodobě považuje stavby nových tratí k českým hranicím za méně významné. Sasko nicméně usiluje o to, aby spolkové ministerstvo dopravy priority přehodnotilo a dílčí úspěch zaznamenalo.

„Hovořil jsem se spolkovým ministrem dopravy panem Dobrindtem, který mi potvrdil, že bude možné, aby studie hospodárnosti, která je nutná pro rozhodnutí na německé straně, byla uskutečněna přednostně v roce 2017,“ řekl po únorovém jednání s Bohuslavem Sobotkou saský premiér Stanislaw Tillich.

Z Drážďan sice nevede žádná zcela nová vysokorychlostní trať, nicméně směrem na Lipsko je trať modernizovaná na rychlost až 200 km/h. V příštím roce by – po letech, kdy cestování znepříjemňovaly pomalé jízdy či objížďky – měla skončit první fáze úprav na rychlost 200 km/h také na trati, která spojuje saskou metropoli s Berlínem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 35 mminutami

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 35 mminutami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 1 hhodinou

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
před 1 hhodinou

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 2 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 3 hhodinami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agrofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 3 hhodinami
Načítání...