Provoz na hlavní trati u Prahy je po vlakové nehodě obnoven bez omezení

14 minut
Události: Nehoda vlaků u Českého Brodu
Zdroj: ČT24

Strojvedoucí osobního vlaku, který v úterý večer havaroval u Českého Brodu, měl podle generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery jet tak, aby dokázal zastavit před překážkou. To se nestalo. Strojvedoucí osobního vlaku při nehodě zahynul, tři desítky cestujících utrpěly zranění. Trať byla plně zprůjezdněna až před devátou hodinou večerní. K dalšímu incidentu na železnici přitom došlo vpodvečer u Chrudimi, kde vykolejil osobní vlak, nikdo ale nebyl zraněn.

Při nehodě, kterou nepřežil strojvedoucí osobního vlaku, se elektrická jednotka City Elefant, která jela na příměstském spoji z Prahy do Kolína a dále do Přelouče, zaklínila do zadního vozu poštovního vlaku. Přední podvozek jednotky skončil nad zadním podvozkem vagonu.

Hasiči v prvních hodinách po nehodě jednotku pomocí speciálního tanku hasičů Správy železnic pouze zabezpečovali, aby se nepřevrátila. Zároveň se snažili vyprostit strojvedoucího, který zůstal ve zničené kabině. Až ve středu ráno zahájili práce na odtržení obou souprav. To se jim podařilo kolem osmé hodiny. Podle mluvčího středočeských hasičů Petra Svobody k tomu byly potřeba tři lokomotivy.

„Probíhají nakolejovací práce pomocí těžkého nákladního jeřábu. Poštovní vlak se hasiči Správy železnic snaží vrátit na koleje, aby mohl být odtažen do stanice Český Brod. City Elefant je stále prvními dvěma nápravami mimo koleje,“ doplnil mluvčí Správy železnic Marek Illiaš. Hasiči používají také pily na kov, kterými odřezávají přebytečné části vlaku.

Kolega, který při včerejší srážce bohužel přišel o život, byl náš dlouholetý a zkušený zaměstnanec. Byla to jeho druhá směna po delším volnu. Je mi velice líto jeho tragické smrti a hluboce cítím s jeho rodinou. Omlouvám se všem cestujícím, kteří byli zraněni.
Václav Nebeský
generální ředitel Českých drah

Provoz byl plně obnoven až ve středu večer

Ačkoli hasiči očekávali, že bude možné pustit na trať vlaky až odpoledne, nakonec Správa železnic zprovoznila dráhu přes Český Brod již v deset hodin dopoledne, ale jen částečně – po jediné ze tří kolejí a jen dvacetikilometrovou rychlostí. 

Otevřít ostatní koleje bylo možné až po odtažení vraků havarovaných vlaků. K plnému obnovení provozu došlo podle informací Správy železnic ve 20:50.

Policie nehodu vyšetřuje pro obecné ohrožení

Co se stalo před nehodou, začíná být zřejmé, byť konec vyšetřování je ještě daleko. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) vlak před nehodou projel návěst Stůj. „Došlo k fatálnímu selhání chování strojvůdce. (…) S největší pravděpodobností, jak vypadá vyšetřování, projel návěstidlo na červenou. Byl zablokován, zastaven. Nicméně potom se zatím z neznámých důvodů opět rozjel a rychlostí 60 až 80 kilometrů v hodině naboural do stojícího poštovního vlaku,“ uvedl Havlíček.

Člen prezidia Federace strojvůdců David Votroubek však upozornil, že strojvedoucí postupoval, jak měl. „V Českém Brodě strojvedoucí před srážkou projel Stůj, ale je nutné podotknout, že Stůj projel v souladu s předpisy. Tam chyba nebyla,“ poukázal.

Že bylo v pořádku, když se osobní vlak rozjel, vyplývá i ze slov generálního inspektora Jana Kučery. Chyba podle něj spočívala ve způsobu, jak jel. „Strojvedoucí podle všeho měl jet podle rozhledových poměrů. To znamená, měl být schopen zastavit před stojícím nákladním vlakem, což se evidentně nestalo,“ ozřejmil. 

Podle Petra Šlégra z Centra pro efektivní dopravu má současné zabezpečení nedostatek v tom, že reaguje až na chyby, které se již staly. „Problém je, že to neumí garantovat, že vlak zastaví před červenou, a ne až za ní,“ řekl.

Kromě Drážní inspekce vyšetřuje tragickou českobrodskou nehodu také policie. Podle její mluvčí Martiny Fejfarové ji šetří pro podezření z obecného ohrožení a ublížení na zdraví s následkem smrti z nedbalosti.

V osobním vlaku cestovalo asi sto lidí. Strojvedoucí zemřel a 35 lidí podle středočeské záchranné služby utrpělo zranění. Čtyři lidé jsou zraněni vážně. Většinu odvezli záchranáři do Kolína a Nymburka, další do Prahy, jeden těžce zraněný je v českobudějovické nemocnici.

Škody na vlacích dosáhly podle odhadu Drážní inspekce 45 milionů korun, z toho 40 milionů na osobním vlaku. Celkové hmotné škody by ale mohly být o deset milionů vyšší. Česká pošta vyčíslila škody na celém poštovním vlaku na 15 milionů korun. Poškozeno nebo zničeno bylo 800 balíků. U tisíců dalších se zpozdí doručení.

Jedná se o několikátou nehodu v posledním týdnu

K další nehodě vlaku pak došlo ve středu večer u Chrudimi. Při vjezdu do stanice Medlešice na Chrudimsku vykolejil osobní vlak. Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal řekl, že nikdo nebyl zraněn. Provoz na trati je podle údajů na webu drah přerušený a v úseku Chrudim–Medlešice je zavedena náhradní autobusová doprava.

V posledním týdnu se na železnici stalo několik nehod. Nejtragičtější byl střet dvou vlaků na Karlovarsku u Perninku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem. U pražských Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil.

Ministerstvo dopravy čelí kritice z opozice. Mělo by více investovat

Část vládní opozice je přesvědčena, že ministr Havlíček by neměl řídit dva resorty, tedy dopravu a průmysl, najednou. Tragické události totiž podle ní potvrdily, že úřad potřebuje člověka na plný úvazek. Politici zároveň varují před přetížeností strojvedoucích nebo nedostatečnou infrastrukturou, která by na tratích zajistila bezpečnost.

„Myslím, že bychom potřebovali informace, co s tím bude dělat ministerstvo dopravy a jestli je to i tím, že pan ministr Havlíček má na starosti dva resorty. Podle mých informací ta situace nějakým způsobem nekomplikuje chod těchto ministerstev, ale možná osobní pozornost pana ministra těmto záležitostem tam není dostatečná,“ konstatoval také ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD).

„To, co nastalo, bylo skutečně selhání lidského faktoru, nedošlo k žádné systémové chybě v tom smyslu, že by resort něco nějakým zásadním způsobem opomněl,“ reagoval na Petříčkova slova Havlíček. „Rozumím tomu, že to kritizuje opozice, koneckonců je to její práce. Ale spíše si myslím, že hledá nějaké téma, aby upozornila na to či ono.“

Podle bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS) by se mělo investovat do zabezpečení tak, aby závislost na lidském faktoru byla co nejmenší. Lepšímu zabezpečení by se mělo ministerstvo věnovat i podle Pirátů, větší investice do zabezpečovacích systémů a rychlejší řešení tohoto problému by uvítali i členové KDU-ČSL a TOP 09.

  • 4. července, hlavní trať Přerov–Ostrava: V Prosenicích na Přerovsku narazil vlak Leo Expressu do trakčního vedení. Podle mluvčího společnosti vlak zastavil kvůli ohlášené závadě troleje, ale poté dostal povolení k další jízdě. Záhy však do prověšeného vedení najel. Nehoda se obešla bez zranění. Provoz na hlavní trati, kudy projíždějí vlaky mířící z Prahy, Brna či Vídně do Ostravy a do Polska i na severní Slovensko, byl však několik hodin přerušen.
  • 7. července, trať Karlovy Vary – Potůčky: Při čelní srážce dvou motorových osobních vlaků poblíž krušnohorského Perninku zahynuli dva lidé, dalších 24 utrpělo zranění. Policie po nehodě zadržela strojvedoucího jednoho z vlaků. Z dosavadních závěrů šetření vyplývá, že zřejmě nepočkal na křižování s protijedoucím vlakem, které mělo proběhnout na nádraží v Perninku.
  • 10. července, hlavní trať Praha–Kolín: Souprava, která jela pro cestující evakuované z pendolina po jeho střetu s chodcem, zboku narazila do zadního vozu stojícího rychlíku. Nehoda se obešla bez zranění, ovlivnila však provoz v páteční odpolední špičce na nejvytíženější trati v Česku.
  • 12. července, hlavní trať Praha–Beroun: Rychlík mířící do Plzně a Klatov vjel do traťového oddílu, kde již byl osobní vlak do Berouna. Strojvedoucí včas zastavil. Z dosavadních informací vyplývá, že rychlík měl návěst Volno, pochybit tedy mohla obsluha hradla.
  • 14. července, hlavní trať Praha–Kolín: Při nárazu osobního vlaku do konce stojícího poštovního vlaku v Českém Brodě zahynul strojvedoucí. Dalších 35 lidí utrpělo zranění. Osobní vlak zřejmě projel návěst Stůj.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 1 hhodinou

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 11 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...