Pražský dopravní podnik (DPP) spustil na lince metra A nový reklamně-informační systém. Ten zobrazuje LED světla v tunelech za okny projíždějící soupravy a skládá je do souvislého obrazu. Praha je první město ve střední a východní Evropě, které bude tuto metodu využívat, obdobný systém reklamy funguje například v Barceloně, Madridu nebo Římě.
Pražský dopravní podnik spustil nový reklamní systém. Cestující metra uvidí LED inzerci v tunelech
Reklamně-informační systém v současnosti funguje mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka. Zatím však reklamu nezobrazuje. „Systém teď funguje ve zkušebním provozu, kdy se lidem za okny projevují různé poetické animace, například zvířata nebo vesmír,“ vysvětlila reportérka ČT Kristýna Posekaná. V pátek 17. listopadu tam Dopravní podnik ve spolupráci s Pamětí národa připomínal události z roku 1989.
„Samotnému testování předcházela tříletá přípravná fáze. Kladli jsme hlavně důraz na to, aby LED panely neovlivňovaly strojvedoucí metra. Jelikož se jedná o LED technologii, jsou opravdu kladeny ty nejvyšší možné bezpečnostní podmínky, aby to splňovalo vše pro provoz metra,“ uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková.
Podle Řehkové na sebe nájemce European Digital Industries vzal podnikatelské riziko a hradí veškeré náklady na instalaci a provoz. „Ve vytipovaných tunelech může být ročně výnos až dvacet milionů korun,“ dodala mluvčí. Takových tunelů, které splňují technické podmínky pro instalaci a provoz systému, je v Praze třicet šest. Nacházejí se na linkách metra A a B, například v úseku mezi stanicemi Náměstí Republiky a Invalidovna.
Vhodnost reklamy
První inzeráty se v tunelu metra mají objevit 1. prosince. Podle architekta a urbanisty Petra Kučery je tento typ reklamy pro dané prostory vhodný. „Pražské metro je samo o sobě uměleckou galerií. Reklama chce být vidět, takže musí být umístěna na viditelných místech. Ale právě často ta viditelná místa jsou natolik dobře designově vyrobená, že tam prostě nesedí,“ podotkl Kučera.
Zmínil také to, že v dobách minulého komunistického režimu, kdy se metro budovalo, moc reklamy k rozmisťování nebylo, takže se s ní v prostorách metra nepočítalo.
„Pro mě je to řešení, kdy je reklama umístěna v tunelech metra, vhodné a moderní, protože tam ničemu nepřekáží,“ řekl. Za „více problematickou“ považuje reklamu v eskalátorových tunelech, i zde je ale podle něj akceptovatelná.