Polovina téměř za námi, druhá zbývá. Modernizace D1 ale měla právě končit

7 minut
UDÁLOSTI: Modernizace D1 již měla končit, ve skutečnosti je k tomu ještě hodně daleko
Zdroj: ČT24

Na Benešovsku končí oprava části dálnice D1. Sedmikilometrový úsek Ostředek–Šternov se již v pondělí připojí k deseti zmodernizovaným úsekům dálnice, čímž se počet opravených úseků přehoupne přes polovinu. Do konce měsíce, kdy mají být hotové ještě další dva úseky, bude také dokončeno více než 50 procent celkové délky modernizace. To však v době, kdy měla být oprava nejstarší a notně rozbité části D1 mezi středočeskými Mirošovicemi a Kývalkou u Brna podle původních plánů již hotová.

Bylo 9. května 2013, ministrem dopravy byl Zbyněk Stanjura (ODS) a začalo první omezení související s modernizací dálnice D1. Již tehdy měla oprava zdevastované části dálnice spojující Prahu s Brnem zpoždění. Ředitelství silnic a dálnic původně chtělo zahájit opravy už v roce 2012. Co se ale během roku, kdy se odkládal začátek prací, nezměnilo, byl termín dokončení v roce 2018.

Nyní, v roce 2018, je modernizace těsně před polovinou. Mezi Ostředkem a Šternovem (jak zní oficiální název křižovatky u Českého Šternberku) se bude od pondělí jezdit v obou jízdních pásech – i když omezení kvůli dokončovacím pracím ještě zůstane a osmdesátky se řidiči zbaví až v říjnu. Do konce září přibudou ještě úseky Hořice–Koberovice a Velké Meziříčí – Lhotka. Tím se počet zmodernizovaných kilometrů zvýší z dosavadních 69 na 89 z celkových 162,4 kilometru, polovina práce tak bude odvedena.

  • v neděli: 69,3 km (42,7 %)
  • v pondělí: 76,5 km (47,1 %)
  • na konci září: 88,8 km (54,7 %)
  • celkem: 162,4 km

Zbylou polovinu se letos opravit nepodaří. Termín se postupně posunul přes rok 2020 až na rok 2021. Silničáři a ministerstvo dopravy přitom ujišťují, že to již opravdu stihnou, ministr Dan Ťok (za ANO) ostatně avizoval, že pokud by se tak nestalo, ve funkci skončí. Prostá kalkulace, která by mohla vzbudit pochybnosti, zda se podaří za tři roky dotáhnout druhou polovinu toho, čeho první půlka zabrala roků pět, není úplně spravedlivá. V současnosti se totiž pracuje ještě na jednom úseku a opravy nejméně jednoho dalšího by mohly začít záhy.

Kde skončila modernizace v roce 2018
Zdroj: ČT24

Zároveň ale momentálně rozkopaná část dálnice u Humpolce varuje, že zdržení může nastat nejenom při přípravě, ale i v průběhu prací. Ty se přes léto takřka zastavily a situace se změnila, až když ŘSD pohrozilo, že česko-italsko-kazašské konsorcium stavebních firem z D1 vyhodí. V posledních týdnech se stavební stroje vrátily, mluvčí ŘSD Jan Rýdl přitom ujistil: „Pokud by došlo k nějakému dalšímu zpoždění, velmi dramaticky zasáhneme.“

Obnovená dálnice vydrží 30 let, pak se vše zopakuje

I když se termín dokončení modernizace D1 posouval a z původních pěti let je osm, cíl je stále stejný: Z proslulého „tankodromu“ udělat standardní a co nejkomfortnější dálnici. Pokládá se proto betonový povrch, který lépe odolává intenzivnímu provozu.

Větší důraz stavbaři kladou také na dilatační spáry, které jsou nutné kvůli teplotní roztažnosti betonu. Vytvářejí se po položení povrchu a byly to právě ony, co způsobovalo charakteristické buch-buch-buch na dálnici před opravou. K utěsnění spár, aby do nich nezatékala voda a panel se nezvedal, se na modernizované dálnici používají gumové pásky.

Ani tak ale opravená D1 nevydrží věčně. Při současných postupech se životnost betonu pohybuje kolem 30 let. Ostatně již při přípravě modernizace se myslelo na tu další, kdy by již mohly přibýt další jízdní pruhy. Proto se již nyní bouraly mosty a stavěly nové, širší. ŘSD zároveň ujišťuje, že se nyní opravená dálnice nerozpadne předčasně. „Receptury jsou jasně a striktně stanoveny normou a dodržujeme je po celou dobu modernizace,“ zdůraznil Jan Rýdl.

V budoucnu by mohly dálnice vydržet déle

Kontroloři kvality zároveň odebírají vzorky přímo na stavbách a jezdí s nimi na zátěžové zkoušky do brněnské laboratoře. „Po příjezdu ze stavby musíme kostky namočit do kádí, kde probíhá 28 dní náběh pevnosti,“ popsal ředitel úseku kontroly kvality ŘSD Jiří Hlavatý. Testuje se pak například pevnost betonu nebo jak dlouho odolá rozmrazovacím látkám.

Až se bude D1 opravovat příště, mohl by se již použít trochu jiný materiál. ŘSD uvažuje o změně receptury, podle Jiřího Hlavatého by pak povrch sice déle tvrdnul, ale měl by být pružnější a odolnější. Životnost by se mohla zvýšit až k 50 letům, naznačil Vít Šimlauer z Fakulty stavební ČVUT. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Štědrovečernímu jídlu v restauraci dávají přednost lidé starší 40 let, místa už téměř nejsou

Na Štědrý den bude otevřená asi třetina gastronomických podniků v Česku, včetně restaurací. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. V Praze bude v provozu dokonce až čtyřicet procent podniků. Restaurace, které ČT oslovila, hlásí prakticky plnou obsazenost. Popularitu návštěv 24. prosince potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Nejčastějšími hosty jsou lidé nad 40 let, většinou bez dětí.
před 11 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 59 mminutami

Dva roky od tragédie na filozofické fakultě připomene koncert i tichá vzpomínka

Památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK) v neděli připomene tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Po střelbě na fakultě, k níž došlo před dvěma lety, zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 3 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 4 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 12 hhodinami

Policie obvinila dva muže, že podvedli více než pět set lidí

Pražští policisté obvinili z podvodu dva muže, kteří podle nich v letech 2015 až 2020 prodali emisní dluhopisy vydané jejich stavebními společnostmi, kupujícím ale investované částky později nevyplatili. Muži podle kriminalistů podvedli 535 lidí a způsobili škodu přes 360 milionů korun. Dvojici podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského hrozí v případě odsouzení až desetileté tresty vězení.
před 15 hhodinami
Načítání...