Policie obvinila ČSAD Liberec a BusLine z pletich v zakázce

Z pletich ve veřejné zakázce obvinila policie dopravní společnosti ČSAD Liberec a BusLine. Informaci o zahájení trestního stíhání dostalo vedení krajské společnosti ČSAD Liberec ve čtvrtek prostřednictvím datové schránky. Liberecký kraj, který před dvěma lety společnost koupil prostřednictvím firmy Autobusy LK, se chce bránit. Zvažuje i připojení k trestnímu stíhání a vymáhání náhrady škody. Pletich se měla firma dopustit ještě s předchozím majitelem. Novinářům to řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Vedení ČSAD Liberec podalo proti zahájení trestního stíhání stížnost s tím, že trestní jednání se týká doby před odkoupením majoritního balíku akcií ČSAD Liberec krajem od firmy LIAD. „A co je klíčové, netýká se žádné z osob, které jsou aktuálně v řídicích či kontrolních orgánech společnosti (ČSAD Liberec),“ doplnil předseda představenstva Martin Bobek.

Jednání předchozího vlastníka navíc podle vedení dopravce nebylo ve prospěch ČSAD Liberec, ale v neprospěch firmy. „Proto jsme navrhli zrušení usnesení o zahájení stíhání,“ dodal Bobek.

Policie sledovala dopravu v kraji od roku 2014

Policie podle Půty sledovala dopravu v kraji od roku 2014. Obvinění se týká zejména roku 2017, kdy se na základě dohody vlády s odbory musely zvýšit mzdy řidičů v autobusové dopravě. Všichni hlavní dopravci –⁠ ČSAD Liberec, BusLine a ČSAD Česká Lípa –⁠ tehdy vypověděli smlouvy s tím, že jim peníze, které dostali od kraje navíc, nestačí. Zatímco s českolipským dopravcem se kraj dohodl, v případě dalších dvou byla podle Půty jednání výrazně tvrdší a řízení se tam opakovalo. „Jak teď ukazuje trestní spis, postupovaly BusLine a ČSAD Liberec po vzájemné dohodě,“ řekl hejtman.

Vyšetřování policie podle Půty také ukázalo, že skutečným vlastníkem společnosti BusLine je Jiří Vařil. Kraj se teď radí s právníky o tom, jak dál v případě desetileté smlouvy, kterou s firmou uzavřel na zajištění dopravy na Jablonecku a Semilsku. „Součástí smlouvy, kterou jsme uzavřeli na podzim 2018, bylo prohlášení o tom, kdo je skutečný vlastník, které podepsal Jakub Vyskočil. My teď budeme zjišťovat, zda byla smlouva podepsána podle zákona o zadávání veřejných zakázek a jestli je vůbec platná,“ dodal Půta. 

Jakub Vyskočil odmítá, že by skutečným vlastníkem firmy byl Vařil. „Pokud mě někdo viní, že můj dopravně-analytický poradce Vařil měl vliv na mé rozhodování, a proto je tedy skrytým majitelem skupiny BusLine, pak je tedy majitelem skupiny BusLine i můj právník, můj daňový poradce, můj ekonomický ředitel a tak dále, protože všichni tito lidé mají vliv na mé rozhodování,“ uvedl Vyskočil.