Pendolina už v Česku jezdí dvacet let. Jednu ze sedmi jednotek dráhy vyřadily z provozu

Události: Pendolino v Česku jezdí už dvacet let (zdroj: ČT24)

Pendolina v Česku slaví dvacet let, což je také polovina jejich odhadované životnosti. České dráhy ale nyní jednu ze sedmi těchto jednotek ruší, protože oprava po nehodě v Bohumíně by se už nevyplatila. O víkendu se naopak do provozu vrátí Pendolino poničené začátkem března po vykolejení v Žilině. I kvůli pravidelné údržbě tyto vlaky chybí a na některých spojích je nahrazují náhradní soupravy.

Provozuschopné jednotky Pendolin mají nyní České dráhy k dispozici pouze čtyři, přestože denně jich mají vypravit pět. Právě proto bývá v jejich hale na odstavném nádraží Praha jih v posledních týdnech rušněji než běžně. 

Zhruba každý druhý den tak musí místo jedné soupravy jezdit náhradní, sestavená z jiných vagonů. Na trati jsou však tyto vlaky pomalejší, protože Pendolino může do oblouků vjíždět rychleji. 

Jedna ze sedmi souprav Pendolin bývá na pravidelné údržbě, nyní však další dvě stojí kvůli nehodám. První je odstavená po srážce s lokomotivou v Bohumíně vloni na podzim, druhá zase 1. března vykolejila na prasklé výhybce v Žilině. 

Příliš drahá oprava

Zničených dílů vlaku, které museli technici během opravy po nehodě na Slovensku sundat, nakonec bylo několik beden. Navíc bylo potřeba z poškozeného čelního vozu vyvázat celé podvozky a použít náhradní, zatímco poničené se budou opravovat.

„Pro nás bylo nejjednodušší ho vyvázat, dát tam jiný (podvozek) a až pak vyměnit všechny ty komponenty,“ vysvětluje vedoucí servisu Pendolin Jan Studeník. Jednotka poškozená v Žilině se tak už pomalu chystá do provozu.

Ta z havárie v Bohumíně už ale nikdy vcelku nevyjede. Oprava by stála čtvrt miliardy, které České dráhy nechtějí poskytnout. „Bude zrušená, ale ne celá. Pět vozů, které nebyly poškozené při nehodě, budeme využívat při opravách,“ upřesňuje Studeník. Zatím tak tyto vagony postávají za depem a budou se používat hlavně na to, aby se zrychlila údržba zbývajících.

Desítky let už železnice v souvislosti s podobnými případy řeší dilema, jestli jsou lepší ucelené jednotky, nebo vagony tažené lokomotivou. Pokud se porouchá jeden vagon, stačí ho vyřadit a vlak může jet dál, když se však porouchá ucelená jednotka, musí se kompletně odstavit. 

Jednoznačná odpověď neexistuje, kvůli čemuž ČD s nákupy naplňují obě koncepce investic. Přesně dvacet let poté, co do Česka přijelo první Pendolino, střídavě nakupují samostatné vagony i jednotky.