Řidičům se otevřela dálnice D8 přes České středohoří bez omezení, poprvé tak projedou i po prackovické estakádě čtyřmi pruhy. Doposud byl provoz sveden kvůli nestabilnímu svahu do dvou pruhů. Úsek už je podle silničářů bezpečný, přesto budou v opravách loni otevřené dálnice pokračovat na jaře.
Nová část D8 přes České středohoří je poprvé průjezdná bez omezení
Během středeční uzavírky silničáři odstranili přechodné dopravní značení, doplnili svodidla, zrušili přejezdy středního dělicího pásu a zkontrolovali tunely. Ve stejné době na trase cvičily složky integrovaného záchranného systému. Tématem cvičení byla hromadná dopravní nehoda v tunelu. Současně proběhl test všech bezpečnostních systémů. Po 15. hodině pak silničáři dálnici otevřeli.
„Uvádíme provoz do plného profilu. Dáváme tím najevo, že D8 je složitá stavba, má své potíže, které řešíme, ale je v každém případě bezpečná. Je to stavba, která je projektovaná na životnost minimálně 100 let,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
„Prostředí i stavba jsou stabilní. Máme tady více než sto měřicích bodů, ze kterých odečítáme – z mnohých dokonce on-line – stav stavby i širšího prostředí. Tak víme, že není vůbec žádný důvod k obavám nebo nejistotě pokud jde o bezpečnost provozu. Pokud bychom tuto nejistotu měli, tak bychom okamžitě jednali, tzn. minimálně bychom přistoupili k omezení, v krajním případě bychom hovořili o zastavení provozu,“ dodal Rýdl.
Po dobu středečního uzavření dvanáctikilometrového úseku výrazně zhoustla doprava na obou objízdných trasách. Kolony kamionů stály na sjezdu silnice I/8 u Teplic a silný provoz byl i na komunikaci I/30 podél Labe. Na těchto silnicích řešila policie před otevřením dálnice řadu tragických nehod.
Dělníci se na jaře vrátí
Nynější otevření ale není definitivní, po zimní přestávce se silničáři na místo vrátí a v pracích budou pokračovat. Uzavírat kvůli tomu budou vždy střídavě jeden ze dvou mostů estakády.
„Chystáme se na druhou fázi dodatečných kotvicích prvků. Máme v plánu především vysokotlakou injektáž do klíčových bodů založení celé stavby. To nám zabere část příští stavební sezony. Děláme všechno pro to, abychom poslednímu úseku D8 dali stoletý výhled technické existence,“ vysvětlil mluvčí ŘSD.
Omezení na prackovické estakádě trvalo od loňského prosince, kdy byl poslední dvanáctikilometrový úsek D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi otevřen. Ředitelství silnic a dálnic o omezení kvůli nestabilnímu podloží rozhodlo vpředvečer slavnostního otevření.
Na problémy se stabilitou okolních svahů už před zahájením stavebních prací upozorňovali ekologičtí aktivisté. V roce 2013 se na rozestavěnou dálnici sesunula půda, sesuv poničil i železniční trať.