V sobotu 17. prosince bude otevřen poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří. Slávu tohoto okamžiku ale kazí problémy, s nimiž se stavba potýkala. Tím nejvýraznějším byl obří sesuv zeminy v roce 2013. Kdo nese odpovědnost za miliardovou škodu, nebylo dlouho jasné, až letos v červnu ministr dopravy Dan Ťok (ANO) ukázal na nedaleký kamenolom. Jak ale odhaluje utajená analýza Akademie věd ČR, vše je jinak. Podrobnosti natáčel pro Reportéry ČT Lukáš Landa.
Utajovaná analýza o sesuvu na D8: Jako kdyby silničáři řízli do hromady hlíny a doufali, že se nesveze
Analýzu příčin vzniku sesuvu vypracovalo pro ministerstvo dopravy 15 expertů z Ústavu struktury a mechaniky hornin při Akademii věd. Příčinou sesuvu je podle nich kromě přetížení horní části svahu a zvýšení hladiny podzemní vody špatně zvolená metoda výstavby, kdy byl použit takzvaný nezajištěný řez dálnice.
Analýza byla hotová v květnu, ještě v červnu ale Ťok trval na tom, že za sesuv může hlavně nedaleký lom. Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty proto podaly na firmu Kámen Zbraslav, která je majitelem lomu, v červnu žalobu. Škoda, jejíž náhrady se stát domáhá, dosahuje zhruba jedné miliardy korun. Firma od počátku vinu odmítá.
Podezřelý posudek
Stát v žalobě vychází ze znaleckého posudku Vysokého učení technického v Brně, který označil za zásadního viníka právě kamenolom. Posudek si ale nenechal vypracovat stát, nýbrž soukromá osoba, která vede se současnými majiteli lomu spor o vlastnictví.
Ministerstvo se o posudek opírá i přesto, že mu Česká geologická služba nedoporučila, aby ho k žalobě použilo. Je podle ní vypracovaný nekompetentním subjektem, neodborně a navíc tendenčně se záměrem svalit veškerou vinu na kamenolom.
Pro ministerstvo zpracovala analýzu sesuvu Akademie věd. Tento posudek za dva miliony korun ale resort k žalobě naopak nepřipojil. Za to, že sesuv zeminy dojel až na dálnici, přitom podle ředitele Ústavu struktury a mechaniky hornin Josefa Stemberka může nezajištěný řez dálnice: „Je to, jako byste z hromady hlíny kus odřízl a doufal, že se to nesveze. To bylo naprojektované do dlouhodobě nestabilního území.“
Modelování vývoje sesuvu navíc ukázalo, že sesuv způsobený pouze lomem by s vysokou pravděpodobností dosáhl jenom do poloviny vzdálenosti. „To znamená, že by se zastavil těsně za železniční tratí, aniž by ohrozil dálnici,“ dodal Stemberk.
Mluvčí ŘSD odkázal Reportéry ČT na právníky
Ze závěrů analýzy tak jasně vyplývá, že odpovědnost nese i investor - Ředitelství silnic a dálnic. To situaci podcenilo i podle Nejvyššího kontrolního úřadu. Přípravu a realizaci stavby měl do roku 2015 na starosti současný generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Současný ředitel Závodu Praha ŘSD Tomáš Gross měl zase na starosti výkon technického dozoru. Na žádost o rozhovor nereagovali, mluvčí společnosti Jan Rýdl odkázal Reportéry ČT na právníky.
Odkazem na právníky odůvodnil Ťok i to, proč ministerstvo zatím analýzu Akademie věd nezveřejnilo: „Protože v současné době vedeme soudní spor, tak právníci řekli, že v nějaké době by bylo dobře, aby se s tímto materiálem zacházelo citlivěji.“ Dodal ale, že je rozhodnutý materiál v nejbližší budoucnosti zveřejnit.