Silničáři přípravu D8 podcenili, proto je dražší a dosud nedokončená, tvrdí kontrola

Podceněná příprava je podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) jednou z hlavních příčin letitého zpoždění dostavby dálnice D8 přes České středohoří. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) navíc kontrolory neujistilo, že bude zprovoznění stavby znamenat tečku za všemi problémy. Neupřesnilo totiž, jak reagovalo na sesuv půdy, který je v současnosti jednou z největších překážek otevření dálnice, a zda se nemůže opakovat.

Téměř deset let již zeje „díra“ mezi dvěma zcela dokončenými částmi dálnice D8. Po ní se řidiči dostanou z Prahy za Lovosice, pak ale musí pokračovat po klasické silnici první třídy. Dálnice znovu začíná až u Řehlovic. Stavbu v chybějícím úseku přitom chtěli mít silničáři hotovou již v roce 2000, později ministerstvo dopravy stanovilo termín 2002. Původní odhady také hovořily o zlomku současné ceny 14 miliard korun. 

Podle Nejvyššího kontrolního úřadu má zpoždění a prodražení několik příčin, za zásadní považuje podcenění příprav stavby. „Nedostatečnou přípravu ilustruje několikanásobný růst jednotkových cen dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. V roce 2004 ministerstvo ve své dokumentaci odhadlo, že jeden kilometr bez mostů a tunelů vyjde zhruba na 120 milionů korun, v roce 2008 už tuto cenu přehodnotilo na 345 milionů korun,“ poukázali kontroloři.

Dostavbu zdržel sedmiletý spor o trasu dálnice

Za zpoždění ale nemohou výhradně silničáři. Závěrečná zpráva NKÚ připomněla také sedmiletý soudní spor s ekology z Dětí Země, který se týkal trasy dálnice. Krajský soud nakonec zrušil územní rozhodnutí, když se ukázalo, že správní úřad ztratil podstatnou část potřebného spisu.

Kvůli nedostatkům v přípravě stavby dálnice, na které kontroloři upozornili, doporučili ministerstvu dopravy „připravit návrh systémových opatření, která sníží riziko opakování nedostatků při přípravě a výstavbě“.

Sesuv se podle NKÚ může opakovat

Ke zdržení a zdražení podle kontroly přispěla také trasa dálnice přes nestabilní území. To naplno ukázal deštivý červen roku 2013, kdy se na část dálnice – tehdy již před dokončením – sesunul svah. Kontroloři přitom nejsou přesvědčeni, že se takový sesuv nemůže opakovat.

„Ředitelství silnic a dálnic ke kontrole nepředložilo dokumenty, z nichž by bylo zřejmé, nakolik se zabývalo opatřeními, která by snížila riziko ohrožení dálnice sesuvem,“ poukázal mluvčí NKÚ Václav Kešner.

Kontroloři se podivili i nad tím, že přestože ŘSD a ministerstvo dopravy počítají se zprovozněním dálnice přes České středohoří koncem tohoto roku, nebyla na jeho počátku hotová ještě polovina stavebních objektů a na řadě z nich se ani nezačalo pracovat.

Tuto výtku však odmítl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Jde podle něj o drobné bezpečnostní a technické prvky, například dopravní značení. „Instalují se především do tunelů, a to na samý závěr celé stavby. Formálně jsou ale považovány za takzvané jednotlivé stavební objekty,“ přiblížil mluvčí Neřold.

Na D8 navazuje v Německu dálnice A17

Dálnice D8 vede od Prahy k Lovosicím a po přerušení na nedokončených sedmnácti kilometrech pokračuje od Řehlovic okolo Ústí nad Labem na státní hranice. Na přechodu Breitenau-Krásný Les na ni navazuje německá spolková dálnice A17, která vede k Drážďanům.

První úsek D8 byl hotový v roce 1990, v roce 2001 již stála dálnice od Prahy až k Lovosicím a o pět let byla hotová i celá severní větev od Řehlovic na hranice.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 3 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 4 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 4 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 14 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 15 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 16 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami
Načítání...