V Českém středohoří začali stavbaři odstraňovat sesuv zeminy z dálnice D8. Svah zavalil asi 200 metrů dlouhý hotový úsek dálnice v roce 2013. Řidiči by se po novém dvanáctikilometrovém úseku měli podle plánu projet letos v prosinci. Uvedl to mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Z D8 začíná mizet sesutá zemina, dálnice má být v provozu na konci roku
Odvoz zeminy z dálnice D8 potrvá zhruba dva měsíce. „Nejpozději do konce června bude hlína pryč,“ uvedl mluvčí ŘSD Rýdl. Pak se ukáže, v jakém stavu úsek je. „Zda zasažené těleso dálnice budeme opravovat, nebo ho budeme budovat znovu,“ dodal Rýdl. „Technologicky ani jedna cesta pro nás není jakkoliv problematická,“ prohlásil. S nějakým poškozením stavaři počítají, podle Františka Zuckersteina z ŘSD by však nemělo mít na zprovoznění D8 vliv.
Stavaři v první etapě odtěžili asi 80 tisíc metrů krychlových samotného závalu pod lomem. „Hlína ležela v nestabilním podloží ve velkém sklonu a svou vahou zatěžovala spodní část sesutého svahu. Po odtěžení se místo zakotvilo a zapilotovalo,“ uvedl Rýdl. Vznikl také odvodňovací systém tak, aby srážkové nebo spodní vody neohrožovaly stabilitu svahu. „Na D8 jsme na sanaci sesuvu zainvestovali 300 milionů,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
- Sesuv poničil i železniční trať 097 Lovosice–Teplice. Ministr dopravy Dan Ťok již dříve uvedl, že s obnovením trati souhlasí. Náklady na obnovu trati však zatím nikdo nevyčíslil.
Oblast kvůli nestabilitě budou sledovat i v době provozu
Nákladní auta teď musí odvézt zhruba 100 tisíc metrů krychlových zeminy. Mezitím pracují dělníci na dalších náročných úsecích, které se v jeden celek spojí podle Zuckersteina zhruba v srpnu. Z šestnáctikilometrového úseku dálnice přes České středohoří už řidiči po čtyřech kilometrech za Lovosicemi jezdí. Součástí stavby jsou dva tunely, most přes Opárenské údolí, most mezi tunely či mimoúrovňová křižovatka u Řehlovic, která navazuje na už zprovozněnou část dálnice D8 ve směru na Drážďany.
V celém území sesuvu pokračuje geotechnický průzkum a monitoring, který by mohl ukázat na nějakou nestabilitu v území. „Jsme si jistí, že tato část svahu je naprosto bezpečně zajištěna,“ uvedl Rýdl. „Máme dennodenně informace o tom, zda tady je, nebo není riziko nějakého dalšího pohybu.“ Sledovat pohyby v lokalitě budou odborníci i v prvních letech provozu dálnice.
Hlína a kamení zavalily dálnici u Litochovic na Litoměřicku v červnu 2013. Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země.