Kvůli sesuvu na D8 padla žaloba. Měl ho způsobit blízký lom

3 minuty
Ministerstvo dopravy škodu po sesuvu vyčíslilo na miliardu korun a chce ji po majiteli lomu vymáhat
Zdroj: ČT24

Sesuv půdy na budovaném úseku dálnice D8 byl podle studie hlavně vinou blízkého lomu Dobkovičky. Správa železniční dopravní cesty a Ředitelství silnic a dálnic se rozhodly, že musí podat žalobu na jeho majitele. Ministerstvo dopravy vyčíslilo požadovanou náhradu na zhruba miliardu korun. Majitel lomu ale tvrdí, že podle jiného znaleckého posudku může za sesuv počasí a nevhodné umístění stavby. Kvůli sesuvu podali trestní oznámení i aktivisté z hnutí Děti Země, kteří za viníka považují stát.

Lom, který patří společnosti Kámen Zbraslav, je podle státu hlavním důvodem sesuvu půdy, který v roce 2013 po mohutných deštích poničil rozestavěnou dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku. Vyplývá to ze znaleckého posudku. Škodu stát vyčíslil na zhruba miliardu korun.

Území je nestabilní a lom i podle studií, které máme k dispozici, k tomu zcela definitivní měrou přispívá.
Dan Ťok

„Nám nezbývá nic jiného než se domáhat náhrady škody způsobené činností lomu. Je tady objektivní odpovědnost, které jsou majitelé lomu vystaveni,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Resortní organizace podle ministra nejprve poslaly majiteli lomu předžalobní výzvu, na tu ale nereagoval, proto podaly žalobu. „Jsem přesvědčen, že se dá dosáhnout nějaké dohody, neříkáme, že chceme někoho zničit. Říkáme, že chceme ochránit dálnici,“ doplnil. 

Společnost Kámen Zbraslav však odmítá, že by jejich kamenolom mohl za sesuv na dálnici D8. „Klient má vlastní znalecké posudky, ze kterých vyplývá, že k závalu došlo vlivem nevhodného umístění dálnice a vlivem srážkové činnosti. Lom je tam přes sto let a nikdy s ním nebyl problém, dálnice je tam tři roky a najednou problém je,“ řekl právní zástupce firmy Pavel Sedláček.

Ke stejnému závěru jako majitelé lomu dospěl podle manažerky Miloslavy Pošvářové i nadační fond Stínové ŘSD. Kamenolom podle Pošvářové není primární příčinou sesuvu. „Příčina je podle všeho ve špatném průzkumu, vadném projektu a vlastním způsobu výstavby,“ uvedla v tiskovém prohlášení Pošvářová. Stínové ŘSD proto podalo minulý týden trestní oznámení na neznámého pachatele ve věci zodpovědnosti za zavinění sesuvu.

Lom odvodňovat nebo i uzavřít

Ťok nicméně uvedl, že rovněž jednají o tom, aby báňský úřad dal lomu podmínku, že musí odvodňovat. Za ministerstvo dopravy by ovšem rádi dosáhli toho, že lom přestane pracovat. „Zasanuje se a nebude do budoucna problém pro toto území,“ dodal. Podle ministra platí, že poslední chybějící úsek D8 by měl být uveden do provozu před koncem letošního roku.

Kvůli sesuvu ale podala trestní oznámení organizace Děti Země. Za hlavního viníka označují ministerstvo dopravy, chyby prý stát udělal již v 90. letech při výběru koridoru a variant D8.

Stavbaři začali s odstraňováním sesuté zeminy z dálnice D8 v dubnu letošního roku. Ředitelství silnic a dálnic počítalo se dvěma měsíci, než se úsek zbaví hlíny. Sesuv měl dopad i na železnici, kde poničil trať mezi Lovosicemi a Teplicemi.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
před 2 hhodinami

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
před 3 hhodinami

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
15:10Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Stanice metra C Pankrác se otevře 19. prosince

Stanice pražského metra C Pankrác se po zhruba jedenáctiměsíční rekonstrukci otevře pro cestující v pátek 19. prosince ve 14:00. Uvedl to v pátek dopravní podnik a primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle něj bude stanice, kterou kvůli opravám vlaky od 6. ledna letošního roku jen projíždí, otevřena oproti původnímu harmonogramu o sedmnáct dní dříve. Naopak otevření stanice metra B Českomoravská se opozdí.
před 6 hhodinami

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
12:48Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 11 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 12 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 14 hhodinami
Načítání...