Sesuv půdy na budovaném úseku dálnice D8 byl podle studie hlavně vinou blízkého lomu Dobkovičky. Správa železniční dopravní cesty a Ředitelství silnic a dálnic se rozhodly, že musí podat žalobu na jeho majitele. Ministerstvo dopravy vyčíslilo požadovanou náhradu na zhruba miliardu korun. Majitel lomu ale tvrdí, že podle jiného znaleckého posudku může za sesuv počasí a nevhodné umístění stavby. Kvůli sesuvu podali trestní oznámení i aktivisté z hnutí Děti Země, kteří za viníka považují stát.
Kvůli sesuvu na D8 padla žaloba. Měl ho způsobit blízký lom
Lom, který patří společnosti Kámen Zbraslav, je podle státu hlavním důvodem sesuvu půdy, který v roce 2013 po mohutných deštích poničil rozestavěnou dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku. Vyplývá to ze znaleckého posudku. Škodu stát vyčíslil na zhruba miliardu korun.
„Nám nezbývá nic jiného než se domáhat náhrady škody způsobené činností lomu. Je tady objektivní odpovědnost, které jsou majitelé lomu vystaveni,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Resortní organizace podle ministra nejprve poslaly majiteli lomu předžalobní výzvu, na tu ale nereagoval, proto podaly žalobu. „Jsem přesvědčen, že se dá dosáhnout nějaké dohody, neříkáme, že chceme někoho zničit. Říkáme, že chceme ochránit dálnici,“ doplnil.
Společnost Kámen Zbraslav však odmítá, že by jejich kamenolom mohl za sesuv na dálnici D8. „Klient má vlastní znalecké posudky, ze kterých vyplývá, že k závalu došlo vlivem nevhodného umístění dálnice a vlivem srážkové činnosti. Lom je tam přes sto let a nikdy s ním nebyl problém, dálnice je tam tři roky a najednou problém je,“ řekl právní zástupce firmy Pavel Sedláček.
Ke stejnému závěru jako majitelé lomu dospěl podle manažerky Miloslavy Pošvářové i nadační fond Stínové ŘSD. Kamenolom podle Pošvářové není primární příčinou sesuvu. „Příčina je podle všeho ve špatném průzkumu, vadném projektu a vlastním způsobu výstavby,“ uvedla v tiskovém prohlášení Pošvářová. Stínové ŘSD proto podalo minulý týden trestní oznámení na neznámého pachatele ve věci zodpovědnosti za zavinění sesuvu.
Lom odvodňovat nebo i uzavřít
Ťok nicméně uvedl, že rovněž jednají o tom, aby báňský úřad dal lomu podmínku, že musí odvodňovat. Za ministerstvo dopravy by ovšem rádi dosáhli toho, že lom přestane pracovat. „Zasanuje se a nebude do budoucna problém pro toto území,“ dodal. Podle ministra platí, že poslední chybějící úsek D8 by měl být uveden do provozu před koncem letošního roku.
Kvůli sesuvu ale podala trestní oznámení organizace Děti Země. Za hlavního viníka označují ministerstvo dopravy, chyby prý stát udělal již v 90. letech při výběru koridoru a variant D8.
Stavbaři začali s odstraňováním sesuté zeminy z dálnice D8 v dubnu letošního roku. Ředitelství silnic a dálnic počítalo se dvěma měsíci, než se úsek zbaví hlíny. Sesuv měl dopad i na železnici, kde poničil trať mezi Lovosicemi a Teplicemi.