U dálnice D8 se hýbe další svah. Aktivisté na rizika upozorňovali už před lety

U rozestavěné dálnice D8 u Prackovic nad Labem se hýbe svah. Nestabilní půda již způsobila roční zdržení dokončení stavby a navíc zřejmě způsobila zvlnění již zprovozněné části dálnice u Lovosic. Termín zprovoznění posledního chybějícího úseku od Lovosic k Řehlovicím koncem roku však stále platí.

Dálnice D8 ještě není hotová, už je však rozbitá. „Máme problém u prackovické estakády. Svah se začal hýbat. Sledujeme ho velmi pečlivě. ŘSD a zhotovitelé připravují technické řešení. Uděláme všechno pro to, abychom svah stabilizovali,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

S prosincovým termínem otevření dálnice však ministerstvo stále počítá. První auta by měla po dálnici projet týden před Štědrým dnem. „Nicméně chtěl bych říct, že musí být všechno v pořádku, dálnice musí být stabilizovaná, musí být bezpečná. Pokud by si naši odborníci nebyli jisti, že to tak je, nebudeme bezhlavě plnit volební sliby, nepustíme tam nikoho, pokud by dálnice nebyla stoprocentně spolehlivá,“ podotkl ministr.

Na dálnici D8 to není první takový problém. V roce 2013 se na rozestavěnou dálnici sesunula půda. Další důkaz, že není geologicky vše v pořádku, bylo zvlnění dosud posledního dokončeného úseku Lovosice–Bílinka.

Sesutá půda na dálnici D8 u Litochovic
Zdroj: ČT24

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy ovšem právě dosavadní problémy přiměly silničáře, aby pohyby půdy sledovali, díky čemuž přišli i na nestabilní svah u Prackovic. „Na místě máme naše odborníky, navrhli jsme technické řešení, které se realizuje. Konkrétně se jedná o šterkové piloty, které začínají nabíhat a odvodňujeme jimi celý svah,“ uvedl. Jan Kroupa potvrdil ministrova slova, že by nový problém se svahem neměl ohrozit otevření před Vánoci.

Žádná novinka, tvrdí kritici. Již dlouho

Podle Miroslavy Pošvářové z tzv. Stínového ŘSD nejsou informace o dalším sesuvu překvapivé. „Dlouhodobě se upozorňuje na rizikové území v délce tři kilometry, které končí opěrou mostu estakády. Opěra estakády je v pohybu od doby, kdy byla stavebně založena a měří se,“ řekla.

Varování před nestabilním podložím zněla od kritiků ŘSD na stanovené trasy dálnice již v minulém desetiletí. Miroslav Patrik ze spolku Děti Země již v roce 2009 varoval před geologickou nestabilitou. „Stavební problémy (…) lze čekat u tunelu Prackovice (…) pod zbytkem kopce Debus, který může být vlivem velkých teplotních výkyvů nestabilní, a také v místě vedení dálnice přes rozsáhlé sesuvné území nedaleko tohoto tunelu,“ napsal tehdy.

Že je úsek u estakády problematický, upozorňovali Ťoka i odborníci z Akademie věd České republiky. Větší zdržení prací by podle ředitele Ústavu struktury a mechaniky hornin Josefa Stemberka mohly způsobit vydatnější srážky.

„Na problém se zadělalo ve chvíli, kdy se zpracovával projekt dálnice. Nerespektoval, že dálnice bude procházet sesuvným územím,“ vysvětlil Stemberk s tím, že v sesuvných územích se staví běžně, je tomu však třeba stavební práce přizpůsobit. To se podle něj v případě dálnice D8 nestalo.

D8 – největší zpoždění v dějinách dopravních staveb v ČR

D8 zatím vede z Prahy za Lovosice a od německých hranic kolem Ústí nad Labem k Řehlovicím, kde na ni navazuje silnice pro motorová vozidla (dříve rychlostní silnice) do Teplic. Původně vznikaly někdejší R63 a dálnice D8 zároveň jako jeden celek. Úsek Teplice – Ústí nad Labem (Trmice) je vůbec nejstarším úsekem „déosmičky“, ačkoli souběžně s ním vznikal i první středočeský úsek od Prahy ke Zdibům. Stavby na severu i ve středu Čech byly hotové na počátku 90. let, v průběhu desetiletí se potom D8 rozrostla k Lovosicím a v první dekádě nového století vznikla i spojnice na německé hranice, kde navazuje dálnice A17 dále k Drážďanům.

Dostavba D8 se vleče již tak dlouho, že i tunelový komplex Blanka byl ve srovnání s ní hotový takřka na vteřinu přesně. Původně měla být celá dálnice hotová v roce 2000, později posunulo ministerstvo dopravy termín o dva roky. Stavba severně od Lovosic ale začala až v roce 2007, tehdy již platil termín dokončení 2010. Poté se posunul na rok 2015 a nyní stále ještě platí konec roku 2016.

Nejproblematičtější část dálnice D8, tedy stavba Lovosice–Řehlovice v úseku severně od Bílinky dosud není hotová především kvůli vleklým sporům, které se týkaly trasy autostrády. Dálnice prochází CHKO České středohoří, což se nelíbí ekologickým spolkům.

Žaloby aktivistů přicházely i v době, kdy se již naplno stavělo. V roce 2009 se musela stavba zastavit, když soud rozhodl, že byly výjimky pro stavbu ve Středohoří vydány nezákonně. Později se znovu rozběhla, další zdržení však způsobil sesuv půdy na rozestavěný úsek v roce 2013. Kritici stavby považovali sesuv za důkaz toho, že silničáři kdysi vybrali nevhodnou trasu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 9 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 9 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 14 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 14 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 23 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
včera v 20:03
Načítání...