U dálnice D8 se hýbe další svah. Aktivisté na rizika upozorňovali už před lety

U rozestavěné dálnice D8 u Prackovic nad Labem se hýbe svah. Nestabilní půda již způsobila roční zdržení dokončení stavby a navíc zřejmě způsobila zvlnění již zprovozněné části dálnice u Lovosic. Termín zprovoznění posledního chybějícího úseku od Lovosic k Řehlovicím koncem roku však stále platí.

Dálnice D8 ještě není hotová, už je však rozbitá. „Máme problém u prackovické estakády. Svah se začal hýbat. Sledujeme ho velmi pečlivě. ŘSD a zhotovitelé připravují technické řešení. Uděláme všechno pro to, abychom svah stabilizovali,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

S prosincovým termínem otevření dálnice však ministerstvo stále počítá. První auta by měla po dálnici projet týden před Štědrým dnem. „Nicméně chtěl bych říct, že musí být všechno v pořádku, dálnice musí být stabilizovaná, musí být bezpečná. Pokud by si naši odborníci nebyli jisti, že to tak je, nebudeme bezhlavě plnit volební sliby, nepustíme tam nikoho, pokud by dálnice nebyla stoprocentně spolehlivá,“ podotkl ministr.

Na dálnici D8 to není první takový problém. V roce 2013 se na rozestavěnou dálnici sesunula půda. Další důkaz, že není geologicky vše v pořádku, bylo zvlnění dosud posledního dokončeného úseku Lovosice–Bílinka.

Sesutá půda na dálnici D8 u Litochovic
Zdroj: ČT24

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy ovšem právě dosavadní problémy přiměly silničáře, aby pohyby půdy sledovali, díky čemuž přišli i na nestabilní svah u Prackovic. „Na místě máme naše odborníky, navrhli jsme technické řešení, které se realizuje. Konkrétně se jedná o šterkové piloty, které začínají nabíhat a odvodňujeme jimi celý svah,“ uvedl. Jan Kroupa potvrdil ministrova slova, že by nový problém se svahem neměl ohrozit otevření před Vánoci.

Žádná novinka, tvrdí kritici. Již dlouho

Podle Miroslavy Pošvářové z tzv. Stínového ŘSD nejsou informace o dalším sesuvu překvapivé. „Dlouhodobě se upozorňuje na rizikové území v délce tři kilometry, které končí opěrou mostu estakády. Opěra estakády je v pohybu od doby, kdy byla stavebně založena a měří se,“ řekla.

Varování před nestabilním podložím zněla od kritiků ŘSD na stanovené trasy dálnice již v minulém desetiletí. Miroslav Patrik ze spolku Děti Země již v roce 2009 varoval před geologickou nestabilitou. „Stavební problémy (…) lze čekat u tunelu Prackovice (…) pod zbytkem kopce Debus, který může být vlivem velkých teplotních výkyvů nestabilní, a také v místě vedení dálnice přes rozsáhlé sesuvné území nedaleko tohoto tunelu,“ napsal tehdy.

Že je úsek u estakády problematický, upozorňovali Ťoka i odborníci z Akademie věd České republiky. Větší zdržení prací by podle ředitele Ústavu struktury a mechaniky hornin Josefa Stemberka mohly způsobit vydatnější srážky.

„Na problém se zadělalo ve chvíli, kdy se zpracovával projekt dálnice. Nerespektoval, že dálnice bude procházet sesuvným územím,“ vysvětlil Stemberk s tím, že v sesuvných územích se staví běžně, je tomu však třeba stavební práce přizpůsobit. To se podle něj v případě dálnice D8 nestalo.

D8 – největší zpoždění v dějinách dopravních staveb v ČR

D8 zatím vede z Prahy za Lovosice a od německých hranic kolem Ústí nad Labem k Řehlovicím, kde na ni navazuje silnice pro motorová vozidla (dříve rychlostní silnice) do Teplic. Původně vznikaly někdejší R63 a dálnice D8 zároveň jako jeden celek. Úsek Teplice – Ústí nad Labem (Trmice) je vůbec nejstarším úsekem „déosmičky“, ačkoli souběžně s ním vznikal i první středočeský úsek od Prahy ke Zdibům. Stavby na severu i ve středu Čech byly hotové na počátku 90. let, v průběhu desetiletí se potom D8 rozrostla k Lovosicím a v první dekádě nového století vznikla i spojnice na německé hranice, kde navazuje dálnice A17 dále k Drážďanům.

Dostavba D8 se vleče již tak dlouho, že i tunelový komplex Blanka byl ve srovnání s ní hotový takřka na vteřinu přesně. Původně měla být celá dálnice hotová v roce 2000, později posunulo ministerstvo dopravy termín o dva roky. Stavba severně od Lovosic ale začala až v roce 2007, tehdy již platil termín dokončení 2010. Poté se posunul na rok 2015 a nyní stále ještě platí konec roku 2016.

Nejproblematičtější část dálnice D8, tedy stavba Lovosice–Řehlovice v úseku severně od Bílinky dosud není hotová především kvůli vleklým sporům, které se týkaly trasy autostrády. Dálnice prochází CHKO České středohoří, což se nelíbí ekologickým spolkům.

Žaloby aktivistů přicházely i v době, kdy se již naplno stavělo. V roce 2009 se musela stavba zastavit, když soud rozhodl, že byly výjimky pro stavbu ve Středohoří vydány nezákonně. Později se znovu rozběhla, další zdržení však způsobil sesuv půdy na rozestavěný úsek v roce 2013. Kritici stavby považovali sesuv za důkaz toho, že silničáři kdysi vybrali nevhodnou trasu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 3 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 3 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
14:38Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 4 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 7 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 8 hhodinami
Načítání...