NKÚ: Stát opravuje silnice i neúčelně, stav třetiny z nich byl nevyhovující

3 minuty
Události: Jak se v Česku spravují silnice
Zdroj: ČT24

Stát dal v letech 2018 až 2023 na opravy a údržbu silnic první třídy 62,5 miliardy korun, přesto byla téměř třetina z nich v nevyhovujícím a havarijním stavu, uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Zjistil i neúčelné vynakládání peněz na opravy. Třeba výtluk v Bílině na Teplicku nechalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) před trvalou opravou sedmkrát vyplnit provizorně. ŘSD tvrzení kontrolorů odmítá s tím, že opravovat krátce před koncem životnosti je hospodárné. Stejně tak i ministerstvo dopravy odmítlo výtky NKÚ vůči postupu vytváření evidence silnic.

O silnice první třídy určené zejména pro dálkovou a mezistátní dopravu se stará právě ŘSD, podle jehož evidence byly v polovině roku 2023 dlouhé téměř 5746 kilometrů. Částka 62,5 miliardy korun, kterou ŘSD v letech 2018 až 2023 na opravy a údržbu těchto silnic dostalo, byla podle NKÚ proti plánům o 6,9 miliardy vyšší. Na silnicích hodnocených stupněm „nevyhovující a havarijní“, kterých byla v letech 2021 až 2023 téměř třetina z celku, byly výtluky, trhliny, vyjeté koleje nebo prohlubně.

„Tvrzení NKÚ o třetině nevyhovující a havarijní sítě silnic první třídy v Česku je hrubá nepravda,“ ohradilo se ŘSD. „Makročísla uvedená v kontrolním protokolu nedefinují bezpečnost a provozuschopnost komunikace,“ dodalo ředitelství. Havarijní stav byl podle něj třeba u protismykových vlastností vozovky pouze na necelých 14 kilometrech silnic, které se buď už opravují, nebo je na nich snížená rychlost. NKÚ svými závěry podle ŘSD mimoděk konstatuje, že silničáři postupují ekonomicky, když při plnohodnotné předchozí údržbě přistupují k výměně povrchu vozovek až krátce před koncem jejich životnosti.

„Kontroloři zjistili, že při opravách vad postupovalo ŘSD v některých případech nehospodárně,“ sdělila mluvčí NKÚ Hana Kadečková. Třeba výtluk v Bílině silničáři trvale opravili až po 4,5 letech, předchozích sedm provizorních zásahů provedli vždy v zimě. „Podobný postup odhalili kontroloři ještě v Pardubicích. Zde ŘSD opravilo vozovku na jednom místě postupně čtyřikrát, vždy v zimě, tedy provizorně. Tento stav trval dva roky. V lednu 2023 se navíc ukázalo, že provizorní oprava vydržela méně než jeden měsíc,“ doplnila mluvčí.

ŘSD: Závěr NKÚ je zavádějící

U výmolu v Bílině ŘSD uznalo dílčí pochybení na své straně. Poukázalo ale na to, že ročně na silnicích první třídy opravuje různými technologickými postupy více než deset tisíc bodových závad. „V tomto kontextu je závěr NKÚ ohledně nehospodárně provedené opravy jednoho výmolu silně zavádějící,“ dodalo ředitelství.

Nehospodárný postup zvolilo ŘSD podle kontrolorů také při zadání veřejné zakázky na výběr dodavatele asfaltových hutněných vrstev. Předpokládaná hodnota zakázky se měla pohybovat okolo 23,9 milionu, za práce nakonec ŘSD podle rámcové dohody uzavřené s jediným uchazečem zaplatilo 42,8 milionu. Spěchat se smlouvou nemuselo, protože podobné práce se nedělají v zimě, přesto ji uzavřelo v říjnu 2019 a práce začaly až v dubnu následujícího roku, kritizuje NKÚ.

Nedostatky v evidenci stavu silnic kontrolní úřad dokládá tím, že ve stupni „nevyhovující a havarijní“ bylo z vybraných úseků v roce 2018 zapsáno 25 kilometrů silnic první třídy, o tři roky později už 1298 kilometrů. „Podle kontrolorů neprovádělo ŘSD v roce 2018 hlavní prohlídky správně a objektivně, protože nárůst o více než pět tisíc procent mezi roky 2018 a 2021 není věrohodný,“ míní mluvčí NKÚ.

Systém hospodaření s vozovkou, který má umožnit co nejvýhodnější plánování oprav a údržby silnic, ŘSD za 179 milionů pořídilo v roce 2019, jeho plné využití ale předpokládá nejdříve v roce 2027, upozornil NKÚ. Digitální Systém hospodaření s vozovkou ŘSD využívá pro nastavení pravidelné údržby, systém se stále zdokonaluje, uvedlo k tomu ŘSD.

Ministerstvo: Jdeme efektivnější cestou

Kontrola podle mluvčí NKÚ také ukázala, že ministerstvo dopravy od roku 2007 neplní zákonnou povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací. Jejich vlastníci a uživatelé a také správní úřady tak nemohou plně využívat informace o uzavírkách, objížďkách či omezeních provozu. Na tento nedostatek přitom kontrolní úřad upozornil už před čtyřmi lety.

Kritizovaný resort se nechal slyšet, že centrální evidence pozemních komunikací by byla duplicitní nebo by se překrývala s Centrálním registrem dopravních omezení (CREDO) a aktivitami kolem Digitální technické mapy ČR. „Jdeme tedy efektivnější cestou, která odpovídá dnešním požadavkům na digitalizaci agend,“ brání se ministerstvo.

Pro silniční správní úřady, projektanty či jednotlivé správy a údržby silnic je podle něj tento postup výhodnější. „Je zřejmé, že koordinace a informování všech dotčených subjektů v rámci uzavírkové činnosti na našich komunikacích aktuálně probíhá,“ doplnil resort.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...