Téměř o čtvrtinu více pasažérů za první půlrok než vloni i odbavování větších letadel – taková je zatím bilance terminálu pro soukromé lety pražského Letiště Václava Havla. I tak mu ale chybí 20 tisíc pasažérů oproti předcovidovým rokům. Létat totiž přestali převážně lidé ze Škody Auto, jejíž zaměstnanci z Terminálu 3 mířili do mateřského Volkswagenu. Kontakt mezi oběma automobilkami se přesunul do online prostředí. Informace vyplývají z dat, která České televizi poskytlo pražské letiště.
Letišti přibyli cestující, ale ubyli manažeři. Terminál pro soukromé lety hledá pasažéry mezi sportovci či delegacemi
„V počtu letů odbavených na Terminálu 3 registrujeme pokles o dvě procenta, pasažérů ale přibylo 23 procent,“ říká mluvčí letiště Klára Divíšková. Letos tak budovou prošlo 16 375 cestujících. Za nárůstem podle ní stojí vyšší obsazenost letadel. Celkový počet návštěvníků Prahy od konce pandemie stoupá, soukromé linky tak létají více naplněné. Po dokončení rekonstrukce také terminál zvládá odbavovat velká letadla s větší kapacitou, která využívají například hokejové týmy nebo zahraniční delegace.
Na předcovidovou úroveň se ale počty pasažérů zatím nedostaly. Z padesáti tisíc odbavených pasažérů v roce 2019 byl téměř každý druhý ze Škody Auto, nyní jsou jich pouze stovky. Firma totiž pravidelně vysílala charterové lety do německého Braunschweigu. Dolnosaské město je asi půl hodiny cesty autem od Wolfsburgu, sídla koncernu Volkswagen, jehož je automobilka členem. Kvůli zkušenostem z dob pandemie teď ale vedení více využívá internetové videokonference. „Terminál 3 však pro nás nadále zůstává jasnou volbou pro potřeby pracovních cest do Německa,“ dodává Michaela Sklenářová, mluvčí Škody Auto.
Letiště přišlo i o cestující z Ruska, Běloruska a Ukrajiny. Ruským a běloruským občanům totiž Česko momentálně nevydává víza, nad Ukrajinou pak civilní letadla přestala létat od začátku války. „Tyto lety představovaly asi tři procenta provozu na Terminálu 3,“ doplňuje Divíšková.
Větší letadla a oddělení cestujících
Terminál 3 pražského letiště slouží pro soukromé lety a zahraniční delegace. Modernizaci za 313 milionů dokončilo letiště letos na jaře. Podle materiálů, ke kterým získala ČT přístup, došlo k rekonstrukci budovy zejména kvůli jejímu nevyhovujícímu technickému stavu. Po dvaceti čtyřech letech fungování přestala vyhovovat novým předpisům, některá zařízení byla dlouhodobě mimo provoz. Navíc se nedařilo efektivně oddělit cestující, kteří využívali vlastní letadla, a pasažéry, kteří byli součástí velkých delegací.
V budově nově vznikl salonek, který má vlastní stanoviště hraniční a bezpečnostní kontroly. Další prostory tvoří dvě odletové čekárny s pulty rozdělenými na odlety do zemí schengenského prostoru a ty mimo něj. Letiště zároveň vybudovalo samostatnou místnost pro zájemce o exkurzi areálu. Pro zvětšení kapacity v případě konání velkých akcí nebo odbavení speciálních letů je pak možné prostory spojit. Nově tak terminál může přijímat letouny typu Boeing 737 nebo Airbus A320.