Kolony u Lanžhota zmizely. První pracovní den s novým mýtem byl v republice klidný

4 minuty
Události: Přechod na nový mýtný systém
Zdroj: ČT24

Na dálnici D2 před slovensko-českou hranicí u Lanžhota se ráno vytvořila až dvoukilometrová kolona kamionů, většinu dopoledne se její délka pohybovala kolem 300 až 500 metrů a po poledni zcela zmizela. Další větší kolona, dlouhá přes kilometr, se vytvořila po sedmé hodině večerní, dopravu řídila policie. Zhruba za hodinu byl provoz opět plynulý. I na jiných přechodech byla situace klidná navzdory obavám, že pondělí jako první pracovní den nového systému může být tím nejproblematičtějším.

Čekající kamiony patřily dopravcům, kteří se zatím neregistrovali do nového mýtného systému a jejichž řidiči si potřebovali vyzvednout palubní jednotky. 

Od 1. prosince se mýto za jízdu vozidel nad 3,5 tuny vybírá prostřednictvím satelitního systému namísto dosavadního mikrovlnného. Dopravci se proto musí znovu registrovat a pořídit si nové palubní jednotky (neboli OBU – z anglického on-board unit). Zdaleka ne všichni tak učinili předem, pesimistické odhady hovořily o kolonách dlouhých desítky kilometrů, ve kterých řidiči stráví třeba i celý den.

Ředitel CzechTollu je spokojen a děkuje

Generální ředitel CzechTollu Matej Okáli si myslí, že současná situace na hraničních přechodech byla zvládnuta velmi dobře.

„Díky přijatým opatřením i díky českým dopravcům, kterých se zaregistrovalo více než 93 procent. V neposlední řadě musím poděkovat i Policii ČR a její organizaci na hraničních přechodech a hlavně na parkovištích, bez ní by to tak plynulé nebylo,“ řekl pro Byznys ČT24.

33 minut
Byznys ČT24: Generální ředitel CzechToll Matej Okáli
Zdroj: ČT24

Okáli rovněž zmínil, že v neděli, první den nového systému, zaznamenal CzechToll 14 „incidentů“. Tedy situací, kdy v pěti případech dopravci neměli palubní jednotky (jeden český, ostatní ze zahraničí) a ostatní souvisely s nastavením tohoto zařízení. „Dopravci neměli správný počet náprav a tím pádem platili menší mýto.“ A protože se hned od začátku jede naostro, čeká je finanční postih, zdůraznil ředitel.

A dodal, že ještě 240 tisíc vozidel není vybaveno palubními jednotkami.

Co se dělo u Lanžhota

Distribučním místem, kde si řidiči kamionů na dálnici D2 mohou pořídit novou palubní jednotku, je stará celnice u Lanžhota. Kamiony, které se na rozsáhlé parkoviště snaží sjet, ale vytvořily před sedmou ráno asi dvoukilometrovou kolonu, později se zkrátila na kilometr a většinu dopoledne měla délku kolem 300 až 500 metrů.

Podle mluvčího společnosti CzechToll Miroslava Beneše po dojezdu do kolony řidiči čekali nejvýše desítky minut. Samotný výdej OBU zabere pět až deset minut, pokud je navíc nutné zaregistrovat dopravce, trvá to asi o pět minut déle. Největším problémem řidičů se ukazuje jazyková bariéra, mnozí podle Beneše neovládají v angličtině ani základní fráze a domluva s nimi je složitější. Správce mýta ale dokáže odbavit až 15 tisíc řidičů denně, ujistil mluvčí.

Pondělí přitom má být skutečným testem nového mýtného systému, protože jde o první pracovní den po jeho spuštění. Miroslav Beneš ale varoval, že problémy mohou přinést i dny následující. „Riziko hrozí ještě v úterý, ve středu. Věříme, že ke konci týdne se již bude riziko rapidně snižovat,“ poznamenal. Vojtěch Máša ze sdružení dopravců Česmad Bohemia naopak žádné komplikace již nečeká. „Bude ještě otázka pár dnů, jak budou zahraniční řidiči najíždět a vyřizovat si mýtné jednotky a fyzicky přebírat, ale věřím tomu, že žádný kolaps nenastane,“ řekl.

Podle Beneše kromě Lanžhota vznikla dopoledne krátká kolona také na neupřesněném přechodu v Libereckém kraji. Jak informovali reportéři České televize z dalších hraničních přechodů, jinde nebyly vůbec, tvoří se jen fronty řidičů přímo na některých parkovištích před distribučními místy. Takové byly v pondělí dopoledne například v Mikulově, Rozvadově nebo Náchodě – přestože na polsko-českém přechodu bylo na výběr ze čtyř míst, kde si mohli řidiči OBU pořídit. Kromě těch pevných distribučních míst, jako je benzinka, i v mobilních distribučních místech v podobě dodávek provozovatele systému. 

„Byli jsme velmi nervózní z toho, jak to může dopadnout. Už tak je Náchod dopravně velmi zatíženým městem, pokud jde o kamiony, je to přes 6000 kamionů denně,“ řekl k plynulému provozu náchodský starosta Jan Birke (ČSSD). 

Policisté překvapeni klidem v Rozvadově

V Rozvadově bylo pro hlídkující policisty klidné pondělí překvapením. „Je to bez problémů, kolony se netvoří. Hlavní vlnu náporu jsme přitom čekali dnes dopoledne,“ připustil jeden z nich. Na parkovišti bylo kolem 15:30 asi 180 nákladních vozidel a pár autobusů. Parkovací plocha na české straně ve směru od Německa má kapacitu 230 až 250 velkých vozidel. Policejní hlídky s dodávkou stojí na jeho okraji. „Je to bez problémů, kolony se netvoří. Hlavní vlnu náporu jsme přitom čekali dnes dopoledne,“ uvedl policista.

Řidiči kamionů si buď vyřizují registraci mýta nebo vybírají povinné přestávky. Ve frontě na obchodním místě, kde se přepravci registrují, stálo kolem 15:30 zhruba 40 řidičů, stejně jako ráno, většinou Poláků, Rumunů, Bulharů a Turků. Většinou jde o individuální dopravce na živnost, velké spedice už mají vozy podle policie většinou zaregistrované.

Ani v Českých Budějovicích na posledním parkovišti před nájezdem na placený dálniční úsek zatím žádné kolony nevznikly. „Zatím to vypadá v klidu, všechno stíháme. O víkendu jsme čekali, že budou fronty, ale myslím si, že dnes (v pondělí) a zítra to bude nejvíc,“ řekl provozovatel čerpací stanice na Dlouhé louce Josef Havelka. Dodal, že stanice posílila obsluhu, jedna z prodavaček se věnuje pouze mýtu.

Ačkoli ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) zdůraznil, že provozovatel mýtného systému CzechToll/SkyToll spustil před změnou systému informační kampaň, někteří řidiči například z východoevropských zemí přijíždějí na hranice, aniž by o novince tušili. Například ti polští ale informováni jsou. Policie zatím přistihla na zpoplatněném úseku jednoho řidiče bez nové OBU. V tom případě hrozí řidiči pětitisícová pokuta na místě a až stotisícová ve správním řízení a stotisícový postih riskuje i dopravce.

Do nedělních 13 hodin, kdy mohou kamiony v Česku jezdit – poté pro ně platí zákaz až do 22 hodin – se vybraly na mýtném čtyři miliony korun, za celý den sedm milionů. To je částka srovnatelná s nedělemi na přelomu listopadu a prosince v minulých letech. Do nedělního večera se zaregistrovalo zhruba 315 tisíc vozidel z očekávaných 458 tisíc.

Kolony se netvořily ani v neděli. Nejvytíženější prodejní místo bylo u Bohumína, kde se překračují polsko-české hranice a vytíženost dosáhla 85 procent. „Byly vydány desítky palubních jednotek za hodinu,“ poznamenal Miroslav Beneš.

Menší zájem zahraničních dopravců o předprodej

Na konci minulého pracovního týdne potom hovořil ministr Kremlík o dvou třetinách registrovaných dopravců, přičemž vyšší míra registrací byla u českých firem, u těch zahraničních nižší.

Ministr připustil, že zdrženlivost některých dopravců při registraci do mýtného systému mohla souviset i s tím, jak probíhal výběr dodavatele. Sdružení CzechToll/SkyToll dostalo sice původně desetiletou zakázku, jenomže rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se z dekády náhle stal rok. Ministerstvo sice podalo proti jeho rozhodnutí rozklad, úspěch ale nemá zaručený. Hrozí tedy, že by se již za rok mohla firma odpovědná za mýto změnit.

Ale i kdyby k tomu podle Kremlíka došlo, OBU budou dopravci stejně potřebovat. Případná nová soutěž by totiž byla jen na provozovatele již vytvořeného systému. O něm diskuse není, věří ministr. „Česká republika nový satelitní systém převzala minulý týden do svého majetku,“ připomněl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...