Kolaps kvůli mýtu nehrozí, slibuje Kremlík. Ministerstvo raději chystá krizový scénář

Vladimír Kremlík a Věra Kovářová o novém mýtném systému (zdroj: ČT24)

Na začátku prosince se v Česku změní mýtný systém. Povinnou palubní jednotku si však zatím pořídila jenom zhruba polovina dopravců. Otálejí hlavně ti zahraniční a právě jejich kamiony pak mohou v dlouhých kolonách blokovat provoz. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) v pořadu Události, komentáře odmítl, že doprava zkolabuje. Opozice kritizuje vládu, že při přípravě mýtného systému selhala.

„Rozhodně odmítám, že by měl nastat kolaps na dálnicích. Já udělám maximum pro to, aby zodpovědní dopravci, kteří se včas zaregistrují a k prvnímu prosinci budou mít nové OBU jednotky, relativně bez problémů projeli,“ slibuje ministr dopravy.

Ministerstvo podle něj pracuje na tom, aby zodpovědní dopravci a řidiči osobních vozidel neměli na začátku prosince problémy. „Tento týden jsem hovořil se slovenským ministrem dopravy a bavorským ministrem dopravy a apeloval jsem na oba tyto ministry, aby podpořili jejich dopravce k tomu, aby se zaregistrovali do českého mýtného systému,“ říká Kremlík. Pro případ krizového scénáře chystá ministerstvo speciální opatření. 

Budoucí správce mýtného systému společnost CzechToll tento týden varovala, že kvůli pomalému přihlašování hrozí v prosinci na dálnicích dlouhé kolony. Kritická situace prý bude především u hranic, kde fronty mohou dosahovat až ke 40 kilometrům. Po spuštění mýta se na nové palubní jednotky bude čekat i desítky hodin.

Podle ministra se ke čtvrtku do systému zaregistrovalo přibližně 215 tisíc dopravců, vydaných palubních jednotek je přibližně 100 tisíc. Celkový počet dopravců, kteří by se měli registrovat, je zhruba 400 tisíc.

Může dojít ke kolapsu, kritizuje opozice

Opozice kritizuje vládu, že při přípravě mýtného systému selhala. „Myslím, že by mohlo dojít ke kolapsu, a to především z toho důvodu, že prosinec je zrovna měsíc, kdy po silnici jezdí v předvánočním ruchu nejvíce kamionů,“ varuje členka sněmovního podvýboru pro dopravu Věra Kovářová (STAN).

„Dopravci se nehlásí, ale ani se jim nedivím, protože panuje právní nejistota, je zmatek okolo toho, zda smlouva je platná, či neplatná, jak dlouho bude platit a jak to bude po roce,“ kritizuje Kovářová situaci kolem nového mýtného systému.

Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele v loňském roce. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.

Proti průběhu tendru i platnosti mýtné smlouvy protestoval současný provozovatel Kapsch, který v soutěži neuspěl s původní nabídkou přes 13 miliard korun. K tendru má dodnes výhrady antimonopolní úřad.