Senát schválil přísnější postihy za nelegální taxislužbu a posílil pravomoci obcí při určování podmínek pro její výkon. Novela zákona o silniční dopravě ve sněmovně přitáhla pozornost kvůli návrhům souvisejícím s alternativními službami typu Uber, poslanci ale žádný návrh nepřijali. Předlohu nyní dostane k podpisu prezident.
Jeden vážný přestupek a taxikář skončí, schválil Senát. Uber dál zůstává bez pravidel
O způsobilost šoféra taxislužby bude moci řidič podle novely přijít hned po prvním závažném přestupku, jako je například předražování jízdného a nepoužití taxametru. Kontrola se bude moci uskutečnit v cizím jazyce a je možné z ní pořizovat audio i videozáznam bez vědomí kontrolovaného řidiče. Řidiči, kteří nemají oprávnění řidiče taxislužby, ani tuto činnost nevykonávají legálně pro určitého dopravce, mohou být postiženi pokutou až 100 tisíc korun.
Právo odebírat průkaz řidiče taxislužby bude mít jen osoba pověřená výkonem státního odborného dozoru, a to jen ve stanovených případech, například pokud byl řidič v posledních třech letech potrestán třeba za předražování jízdného.
Návrh také posiluje práva obcí při stanovování podmínek pro provozování taxislužby. Obce budou mít pravomoc prostřednictvím vyhlášky požadovat po taxikářích zkoušku z místopisu nebo obsluhy taxametru. Budou moci také stanovit zvláštní požadavky na vozidla taxislužby, například pokud jde o rozměry vozidla nebo plnění emisní úrovně. Tyto požadavky nesmí zvýhodňovat výrobce, typ vozidla nebo tovární značku.
Kubera byl pro zmírnění pravidel
Za zastaralou označil předlohu Ivo Valenta (za Soukromníky), jenž upozorňoval na hned několik služeb přepravy lidí soukromými vozidly s řidiči bez licence. Zpřísnění pravidel pro taxi je ve světle těchto služeb podle něho zbytečná diskriminace, pravidla by se měla naopak uvolňovat.
Podobně se vyjádřil také Jaroslav Kubera (ODS). „Místo abychom taxikářům zjednodušili podnikání, tak jim je ztěžujeme,“ uvedl. Dodal, že v době navigací nechápe povinnost skládat zkoušku z místopisu.
O Valentově požadavku na zamítnutí normy už ale senátoři nehlasovali. Na návrh hospodářského výboru ji horní komora schválila hlasy 44 ze 69 přítomných členů, proti byli tři.
Vedle taxislužby se novela týká veřejné linkové dopravy, jde například o ochranu linek provozovaných v rámci veřejné služby proti komerčním linkám. Umožní nevydat licenci dopravci komerční linky, který by chtěl provozovat komerční dopravu v trase a čase objednaného veřejného spojení, a tím snižoval tržby dopravy spoje objednaného v závazku veřejné dopravy.
Spory o Uber trvají
Nejasné zůstává, zda se pravidla pro taxislužby vztahují i na alternativní přepravce, jako je například Uber. Firma v Česku podniká od srpna 2014 a figuruje podle svého vyjádření jako prostředník zajišťující zájemcům takzvanou smluvní přepravu, nikoliv taxislužbu.
Podle kritiků ale funguje prakticky stejně jako taxi. Klient si přes aplikaci objedná řidiče, který ho odveze na požadované místo. Platí se za ujeté kilometry a za čas strávený na cestě. Teorii Uberu proto už dříve zpochybnilo ministerstvo dopravy nebo pražský magistrát. Podle úřadů pro vozy Uberu platí podobně jako pro jiná vozidla taxi povinnost jezdit s viditelným označením taxi a úředně schváleným taxametrem.
„Ať si budeme o sdílené ekonomice říkat cokoliv, tak jestli za úplatu převezu někoho z místa A do místa B, tak to taxislužba vždycky je. Nemám nic proti sdílené ekonomice, nic proti Uberu, ale měli bychom mít pro všechny rovné podmínky,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO).
V Brně krajský soud v červenci předběžným opatřením zakázal jedné z flotil Uberu poskytovat ve městě svoji službu. Jiným opatřením zakázal službu provozovat také celé společnosti. Návrh na předběžné opatření a žalobu podala společnost Lido Taxi Radio, magistrát je přidruženým účastníkem řízení.