Praha – Většina evropských měst zavedla kvůli špatné smogové situaci dopravní opatření. Třeba v italském Římě už několik let fungují takzvané ekologické neděle, kdy mohou v historickém centru města jezdit autem pouze ti, kteří tam bydlí. Jihomoravský kraj se věnuje velkým zdrojům znečištění, doprava se zde zatím neřeší. Ostrava loni zavedla bezplatnou městskou hromadnou dopravu, jenže ta u občanů neměla velký úspěch. Kladno plánuje v určitých čtvrtích zase zavést nízkoemisní zóny, do kterých by měla většina aut při zhoršené rozptylové situaci zakázaný vjezd. Praha zavede dopravní optaření až ve chvíli, kdy se dostaví okruh kolem hlavního města.
Evropská města zavádí řadu opatření proti smogu
„Praha má obrovskou nevýhodu, slouží totiž jako tranzitní bod. V okamžiku, kdy se dobuduje okruh kolem hlavního města, můžeme v něm omezit dopravu,“ řekl pražský náměstek pro dopravu Josef Nosek.
V Římě se zhoršené ovzduší řeší ekologickými nedělemi
Italská města operují se zákazem vjezdu automobilů do center individuálně. V Miláně měl být třeba zákaz vjezdu aut do centra absolutní. Nakonec je ale kvůli protestům omezen na auta se starou emisní normou a pro dieslové motory bez filtru. V Římě se tento problém řeší už celou řadu let takzvanými ekologickými nedělemi. Historické centrum se zavře pro většinu automobilů. Prakticky mohou projet pouze lidé, kteří v centru bydlí.
Jihomoravský kraj vydal nařízení o zlepšení čistoty ovzduší, platí od letošního září. Na jeho základě může Brno vydat jakési upozornění a signál regulace. „To, co se zatím vydalo, se netýká vnitřní dopravy v Brně. Zatím se věnujeme velkým zdrojům znečištění. Zatím totiž máme malé zkušenosti se znečištěným ovzduším v Brně. Takovéhle znečištění v Brně totiž nebylo více než deset let,“ podotkla vedoucí Odboru životního prostředí Jihomoravského kraje Anna Hubáčková.
Ostrava nemá dobudovanou infrastrukturu, doprava se řeší individuálně
Podle náměstka pro životní prostředí v Ostravě Dalibora Madeje je Ostrava v této oblasti specifickým městem. „Nemá ještě dobudovanou infrastrukturu, proto se i doprava musí řešit individuálně. V Ostravě v této chvíli není možné zavést nějaké větší dopravní omezení,“ dodal. Loni se podle jeho slov zavedlo v Ostravě MHD zdarma. Občané to ale prý příliš nevyužívali.
Kladno zase omezilo vjezd do čtvrti Švermov pro nákladní auta. Městská část se dlouhodobě potýká se zvýšenými limity smogu a radnice si slibuje, že by to mělo situaci zlepšit. Kamiony nebudou moci do Velvarské ulice, kde se kvůli nim prý často tvoří kolony. Město ve čtvrti také plánuje zavedení nízkoemisní zóny, do které by měla většina aut při zhoršené rozptylové situaci zakázaný vjezd.