Elektronické dálniční známky chystané na rok 2021 ukončí každoroční starosti s odstraňováním starého, drolícího se kuponu a sháněním nového. Na rozdíl od sousedního Rakouska budou u nás kupony pouze elektronické – zdražovat ale nebudou. Kontrolovat uhrazení poplatku budou policisté kamerami, stát chce také využít nynější mýtné brány.
Elektronické dálniční známky se blíží. Že řidič zaplatil, budou kontrolovat policisté i mýtné brány
Příští rok bude poslední, kdy si budou muset řidiči před jízdou po dálnici pořídit nalepovací dálniční známku a na konci roku zase drolící se kupon odstranit. Od roku 2021 již bude „propustkou“ na placené komunikace registrační značka auta.
„Pro stát znamená elektronická dálniční známka roční úsporu až sto milionů korun za tisk, distribuci či znehodnocení známek,“ zdůvodnil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).
Nebude to přitom jako v Rakousku, kde je na výběr mezi elektronickou dálniční známkou a nalepovacím kuponem – v Česku budou od roku 2021 jen ty elektronické.
Kontrola i na mýtných branách
Policisté a celníci, kteří budou kontrolovat, zda po dálnicích nejezdí někdo, kdo za to nezaplatil, budou mít práci obtížnější než dnes, kdy na první pohled vidí, když některé auto nemá kupon nalepený.
Nově bude potřeba zaplacení ověřit prostřednictvím registrační značky, na kterou bude poplatek navázán. Ke kontrole tedy budou bezpodmínečně nutné kamery, které by ovšem měly být umístěné i na některých mýtných branách. „Kamery budou snímat SPZ projíždějících vozidel a tím se práce při dohledu výrazně zefektivní,“ míní ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.
Postupem času by stát chtěl kontrolu zcela automatizovat, auta bez uhrazeného poplatku tedy již nebudou zastavovat policejní hlídky. Od roku 2023 by se měla na jízdu bez zaplaceného dálničního poplatku vztahovat objektivní odpovědnost – když se nepodaří zjistit, kdo řídil, bude za přestupek odpovědný majitel auta.
Roční známka bude platit rok
Řidiči budou moci zadat značku a poplatek zaplatit na webu, který ministerstvo dopravy zřídí. Na výběr potom bude – podobně jako dnes – známka desetidenní, třicetidenní nebo roční s tím, že by u roční známky již nemělo být pevné datum, kdy začne a přestane platit.
Na druhé straně již nebude možné používat roční známku až čtrnáct měsíců (od 1. prosince předcházejícího roku do 31. ledna následujícího roku), jak je tomu u nalepovacích. „Před vypršením platnosti vám dáme včas vědět,“ slíbil Hořelica.
Ze zákona také vyplývá, že navázání poplatku na registrační značku bude znamenat, že při prodeji auta „prodá“ majitel dálniční známku s ním. Na druhé straně pokud značku někdo ukradne nebo například upadne po cestě, bude se poplatek vztahovat i na novou značku, kterou úřad vydá.
Těm, kdo nebudou schopni či ochotni zaplatit dálniční poplatky on-line, slibuje ministrestvo dopravy, že bude možné „předplatit“ si dálniční jezdění i na různých prodejních místech – tak jako se dnes kupují dálniční známky. Pro takového řidiče se tedy nezmění téměř nic, pouze odpadne nalepování kuponu na sklo a složité slepování starého.
Ceny zůstanou stejné, za elektromobily se platit nebude
Neměnné zůstanou i ceny. Poslanci letos zamítli návrh, podle kterého by je mohlo ministerstvo dopravy zvyšovat nad stávajících 1500 korun za rok, 440 korun za měsíc a 310 korun za deset dnů, takže dražší známky ani být nemohou.
Od dálničních poplatků zůstanou osvobozena auta přepravující držitele průkazů ZTP či ZTP-P (pokud je provozovatelem vozidla postižená osoba nebo osoba jí blízká), platit nebudou muset ani majitelé aut s elektrickým, vodíkovým nebo hybridním pohonem, veteránů a osvobození se týká všech dalších skupin, které jsou již nyní vyjmenovány v zákoně.
- nově:
- vozidla s pohonem na elektrickou energiii, vodík nebo v kombinaci s jiným palivem s hodnotou CO2 do 50 g/km
- tak jako dnes:
- vozidla Vězeňské služby, sanitky, Policie ČR, ozbrojených sil vč. vojenské policie, Celní správy, hasičů, obecní policie, vozy dalších složek IZS
- vozidla použitá při provádění záchranných a likvidačních prací a při ochraně obyvatelstva, vozy Správy státních hmotných rezerv při přepravě materiálu státních hmotných rezerv nebo humanitární pomoci státu
- vozidla přepravující držitele průkazů ZTP a ZTP/P (pokud je držitelem průkazu postižený nebo jemu blízká osoba, neplatí pro osoby postižené hluchotou nebo domov pro osoby se zdravotním postižením), přepravující nezaopatřené děti léčené pro zhoubný nádor nebo leukemii
- vozidla členů diplomatické mise
- vozidla správce zpoplatněné komunikace