Praha – Na českých kolejích se možná už brzy začne jezdit dvoustovkou. Železničáři vytipovali úseky, na nichž by modernizace umožnila navýšit traťovou rychlost. Překážkou je dosud platná legislativa, která zatím nadále počítá maximálně jen se stošedesátikilometrovou rychlostí. Podle optimistických odhadů by ale první trysková souprava mohla vyjet už do dvou let.
Dvoustovkou po české železnici? Možná už brzy
„Prověřujeme možnosti, kde by se dala na konvenčních tratích zvýšit rychlost na 200 km v hodině. Víc už na stávajících tratích přidat nemůžeme, nad dvoustovku by už musela vzniknout samostatná dráha, vedená mimo konvenční trať,“ potvrzuje Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Podle ředitele firmy dodávající zabezpečení tratí je zrychlení v Česku na spadnutí. „Jsem přesvědčen, že do dvou až tří let budeme na některých úsecích po české železniční síti dvě stě kilometrů za hodinu jezdit,“ tvrdí Zdeněk Chrdle s odkazem na to, že tuzemské koridorové tratě budou pravděpodobně do této doby vybaveny nejnovějším evropským zabezpečením umožňujícím vyšší rychlosti. „Pokud vlak pojede pod tímto systémem, neplatí pro něj například konvenční zabezpečovací prvky, jako jsou návěstidla nebo rychlostníky. Ten systém povede vlak sám a klidně i vyšší rychlostí,“ dodává ředitel.
Nejblíže k dvoustovce mají cestující na trati z Brna do Břeclavi. Její výhodou je dlouhý rovný úsek a pouze jediný železniční přejezd, před kterým by vlaky případně musely brzdit. Podle propočtu železničářů by dvoustovka na této trati zrychlila dopravu mezi oběma městy o osm minut. „Jde zatím o minuty, ale třeba na prvním koridoru by se z toho daly udělat desítky minut. Do budoucna bude třeba přestavět hlavně hodně pomalé úseky, které zpomalují celou trasu a efekt zrychlení na dvě stě vlastně eliminují,“ domnívá se náměstek ČD Antonín Blažek s poukazem na nedostavěný koridor v Úvalech u Prahy nebo pomalu průjezdné nádraží v Ústí nad Orlicí.
Technické podmínky pro vyšší rychlost vlaky ČD splňují
Právě úsek mezi Pardubicemi a Chocní ale připadá podle správců kolejí pro dvousetkilometrovou rychlost v úvahu, stejně jako trať z Kolína do Pardubic. Tento úsek je podle studií SŽDC připraven už v současné době ke zvýšení rychlosti, prakticky okamžitě by se tam dalo jezdit minimálně 180 kilometrů v hodině. Zvýšené rychlosti brání zákon, neumožňující vlakům v tuzemsku překročení stošedesátikilometrové hranice. „Dále jsou vytipována i místa mezi Břeclaví a Ostravou a hlavně mezi Brnem a Přerovem, kde je několik rovných úseků. Tam předpokládáme realizaci stavby mezi roky 2014 až 2015,“ doplňuje Halla.
Kromě pomalých tratí patřil v minulosti k překážkám i problém s pomalými vlaky. Ten už je ale například podle Českých drah vyřešen. „Máme už více než 80 vagónů, které běžně jezdí po našich tratích a mají povolenou rychlost 200, dále máme Pendolina, která byla taktéž schválena na rychlost 200 km v hodině. A pokud se podaří nákup šestnácti souprav Railjet, přibudou nám další rychlé vlaky,“ vypočítává náměstek ředitele ČD pro osobní přepravu Antonín Blažek.