Ekologičtí aktivisté z organizace Děti Země napadli plán na stavbu dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. Ministr dopravy Dan Ťok jejich postup označil za šikanu a administrativní obstrukci. Zpochybnění dosavadních posudků na tah k polským hranicím totiž může stavbu dálnice výrazně zbrzdit. Předseda Dětí Země Miroslav Patrik označil ministrova slova za útok na občanskou společnost.
Děti Země zbrzdily stavbu dálnice D11. Obstrukce a šikana, reaguje Ťok
Dálnice D11 by měla sloužit jako spojnice Čech a Dolního Slezska, zatím ale plní spíše roli regionální trasy v rámci Čech. Nejprve končila šestnáct let v Poděbradech, od roku 2006 je možné dojet po ní z Prahy téměř až do Hradce Králové a cesta k pokračování trasy v polském směru se otevřela až letos – na podzim měla začít stavba úseku mezi Hradcem Králové a Jaroměří.
Aktuálně ale hrozí, že se stavební výhled časově výrazně posune. Děti země a majitelky několika pozemků pod budoucí autostrádou totiž proti další výstavbě podaly na ministerstvo dopravy rozklad, zpochybnily stavební povolení i řadu souvztažných stanovisek, která měla stavbu umožnit. Současně s tím hnutí napadlo výjimku, kterou dálnici coby prioritní stavbě potvrdila Evropské komise a podle níž není u D11 potřeba opakovat šetření o dopadu stavby na životní prostředí (EIA).
„Jediné, co vidíte, jsou administrativní obstrukce,“ prohlásil na tiskové konferenciminsitr dopravy Dan Ťok (za ANO). „V jejich rozkladu není jediné slovo o ekologii. Zpochybňují pouze stanoviska veřejných orgánů a nutí, aby státní správa jejich závazná nebo obecná stanoviska znovu potvrzovala. Celá záležitost nemá s ekologií nic společného, je to šikana a obstrukce.“
Šéf ŘSD: Další prioritní stavba se odsouvá
Podle Ťoka ekologičtí aktivisté ve svém rozkladu jenom zkopírovali námitky, které až dosud soustavně používají ke každému modernizovanému úseku dálnice D1, další námitky hnutí prý ani nedávají smysl. „Domáhá se, aby byly stanoveny podmínky pro kácení mimolesní zeleně – ale ta už tam není, protože děláme archeologický průzkum,“ doplnil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.
Ambicí ministerstva bylo dokončit dálniční tah na Polsko v letech 2025 až 2026. Stavba dvou úseků D11 z Hradce Králové k Jaroměři mohla podle Ťokova deset dní starého vyjádření začít do konce letošního roku, po ukončení stávajícího archeologického průzkumu. Zákrok Dětí Země ovšem stavební práce oddaluje, což potvrdil i šéf ŘSD.
„Občanské sdružení se nesnaží dosáhnout zlepšení stavu, napadá stanovisko, které ani se životním prostředím nemá nic společného,“ prohlásil Kroupa. „Odsouvá se další z prioritních staveb, na které ŘSD pracovalo, která je celospolečensky sledovaná a může odstranit nehodové úseky.“
Patrik z Dětí Země: Útok na občanskou společnost
Předseda Dětí Země Miroslav Patrik výhrady ministerstva odmítá. „Mám právo namítat jakékoliv stanovisko, které se mi zdá podezřelé,“ prohlásil ve vysílání ČT24. „Máme rozsudky, že veřejnost může namítat jakákoliv závazná stanoviska a vnímám to jako útok ministra na občanskou společnost, která se snaží připomínkovat stavby a chce mít jistotu, že se dálniční síť schvaluje podle zákona.“
Patrik současně zopakoval, že zeleň by se měla kácet jenom v období vegetačního klidu a mimo čas ptačího hnízdění - podle výše uvedených slov šéfa ŘSD v rozporovaném úseku ovšem žádné stromy již nestojí.
Ťokova slova o obstrukcích šéf Dětí Země odmítl rovněž. „Nadřízený orgán má o rozkladu podle zákona rozhodnout do dvou měsíců – pokud rozhodne za půl roku nebo za rok, tak to musí ministr řešit s danými orgány,“ prohlásil.